Reconstructie Hoogeveenseweg in Meppel (N851) afgerond
Stadsweg Meppel heropend
Assen,8 november 2004
Persberichtnummer 04-166
Vandaag hebben wethouder Lanjouw van de Gemeente Meppel en verkeer- en
vervoersgedeputeerde Sipke Swierstra van de Provincie Drenthe de
Hoogeveenseweg in Meppel officieel geopend. Daarmee komt een eind aan
de grote opstoppingen die zich met name rond de spitsuren voordeden.
Op de provinciale weg zijn meer rijstroken aangebracht, de afrit van
de A32 bij Blankenstein is voorzien van een rotonde en de nieuwe
verkeerslichtinstallaties zijn zo op elkaar afgestemd dat een groene
golf ontstaat. Het doel van de reconstructie was om naast een betere
bereikbaarheid ook de leefbaarheid en veiligheid te vergroten. De
gemeente Meppel en de provincie Drenthe hebben gezamenlijk de
benodigde 5 miljoen euro bekostigd.
Explosieve groei
Tussen 1990 en 2002 steeg het aantal voertuigen per etmaal op
werkdagen van 10.000 tot bijna 25.000. Deze enorme groei van het
aantal verkeersbewegingen leidde tot opstoppingen, een slechte
bereikbaarheid en gevaarlijke situaties. Vlotte doorstroming van het
verkeer is nodig, omdat de Hoogeveenseweg de kortsluiting vormt tussen
de A28 en A32 zolang knooppunt Lankhorst nog niet volledig is. Daarom
krijgt deze weg veel doorgaand verkeer te verwerken. Over enkele jaren
wordt begonnen met het realiseren van een goede aansluiting tussen de
beide rijkswegen. De weg zorgt tevens voor de ontsluiting van het
bedrijventerrein Blankenstein, de wijk Oosterboer en het ziekenhuis.
Meer capaciteit
Het gedeelte van de N851 vanaf het bedrijventerrein Blankenstein tot
en met de woonwijk Oosterboer heeft meer rijstroken gekregen. Om de
ruimte hiervoor te creëren is de Hoogeveense Vaart smaller geworden.
De capaciteit van de weg is hierdoor aanzienlijk vergroot. Daarnaast
zijn de verkeerslichtinstallaties op de weg aan elkaar gekoppeld
waardoor een groene golf ontstaat. Dit zorgt voor een verdere
uitbreiding van de capaciteit, waardoor de bereikbaarheid van het
gebied rond de Hoogeveenseweg voor een langere periode gewaarborgd is.
Dat is nodig omdat uit cijfers blijkt ook na het gereedkomen van een
goede aansluiting tussen A28 en A32 verkeersproblemen zouden blijven
bestaan. Overigens werkt de groene golf alleen indien de aangegeven
snelheid wordt aangehouden. Goed gedrag wordt daarmee beloond.
Camerasysteem en dynamische snelheidsinformatie
Het toegepaste camerasysteem is voor Noord-Nederland nieuw. De cameras
hebben niet tot doel verkeersovertredingen te registreren, maar worden
gebruikt om de verkeersregelinstallatie aan te sturen doordat het
aankomende voertuigen detecteert. Het snelheidsinformatiesysteem
registreert wél de snelheid van passerende verkeersdeelnemers en geeft
direct aan de weggebruiker aan met welke snelheid hij of zij voorbij
rijdt. Uit een eerder gehouden proef blijkt dat passanten door het
systeem worden herinnerd aan hun weggedrag en hun snelheid aanpassen.
De weg is in het kader van de leefbaarheid voorzien van
geluidsreducerend asfalt, wat met name voor de direct omwonenden tot
een afname van het geluid heeft geleid. Verder is nieuwe, dimbare
verlichting aangebracht. Op de momenten dat het nodig is brandt de
verlichting volop, in de nachtelijke uren wordt het lichtvolume
automatisch lager.
Volgens plan
De werkzaamheden, die startten eind mei 2004, zijn volgens plan
uitgevoerd. Wel moest tussentijds het besluit worden genomen om
gedurende de bouwvak door te werken aan de weg. Ook op zaterdagen is
doorgewerkt. Tot in december wordt hier en daar nog gewerkt aan de
afwerking en vindt herbeplanting plaats. Het verkeer zal daarbij niet
of nauwelijks meer hinder ondervinden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Stafgroep
Communicatie van de provincie, telefoonnummer (0592) 365265, faxnummer
(0592) 357188
E-mail: communicatie@drenthe.nl
Provincie Drenthe