| |Datum | | |8 november 2004 | |Defensie kiest KPN voor mobiel | | | |Nummer | | |04/059 | | | | | | |Defensie heeft KPN gekozen als enige leverancier van mobiele telefonie. KPN zal 12.500 abonnementen en de daarbij horende mobiele toestellen verzorgen, waaronder 500 stuks in een 'ruggedised' uitvoering (geschikt voor gebruik onder zware operationele omstandigheden). KPN en het Ministerie van Defensie, vertegenwoordigd door DICTU (Defensie ICT Uitvoeringsorganisatie), hebben vandaag een tweejarige overeenkomst getekend met een optie voor verlenging van tweemaal één jaar.
Met de nieuwe overeenkomst heeft Defensie alle mobiele communicatie voorzieningen in één mantelovereenkomst ondergebracht. Alle defensieonderdelen hebben nu één uniform systeem voor mobiele telefonie, dat zij verder zelfstandig gaan beheren. De door KPN geleverde diensten en hardware staan garant voor een hoge dekkings- en beschikbaarheidsgraad en betrouwbare randapparatuur die aan de gebruikerseisen voldoet. Bovendien zal het nieuwe contract leiden tot een beduidend lagere TCO (Total Cost of Ownership) voor het Ministerie van Defensie.
In deze Europese aanbesteding viel de keus van Defensie op KPN na een uitgebreide evaluatie. KPN behaalde de hoogste totaalscore van alle selectiecriteria. Met name de gestelde eisen rond de radiodekking, een belangrijk selectiecriterium in verband met de vaak afgelegen ligging van militaire terreinen, werden ruim gehaald. Zo'n goede radiodekking is voorts van groot belang voor de Koninklijke Marechaussee en de Koninklijke Marine in verband met operaties in respectievelijk de grensgebieden en de kustwateren.
"Een winstpunt voor Defensie", zegt Commandeur Willem Voogt, Directeur van DICTU. "De grootschaligheid van dit contract levert louter voordelen. Tot nu toe kenden wij binnen Defensie vele contracten voor mobiele telefonie met diverse providers en een scala van voorwaarden. Dat wordt nu teruggebracht tot één contract met KPN, goed voor een grote kostenbesparing. Bijkomend voordeel is dat alle gebruikers van mobiele telefoons bij Defensie het bestaande telefoonnummer kunnen behouden."
Ad Scheepbouwer, Voorzitter van de Raad van Bestuur van KPN: "KPN staat bekend om kwaliteit en betrouwbaarheid en dat wordt nogmaals onderstreept met deze overeenkomst. Wij zijn verheugd de komende jaren met Defensie intensief te kunnen samenwerken als een van onze grootste mobiele klanten."
Over DICTU (Defensie ICT Uitvoeringsorganisatie)
De Defensie ICT Uitvoeringsorganisatie is voor de defensieonderdelen en leveranciers het aanspreekpunt op ICT-gebied binnen Defensie. Binnen DICTU is alle kennis en ervaring op het gebied van 'smart' inkopen, functioneel beheer van ICT-producten en defensiebrede ICT-projecten gebundeld. Deze vakgebieden zijn binnen DICTU terug te vinden in drie afdelingen, respectievelijk:
- Smart Buyer Organisatie (SBO)
- Functioneel Beheer Organisatie (FBO)
- Defensie Projecten Organisatie (DPO)
Kijk voor meer informatie op www.cdc.nl/dictu.
Over Koninklijke KPN N.V.
KPN is een telecommunicatiebedrijf met een breed spectrum aan kwalitatief hoogwaardige en innovatieve telecommunicatiediensten voor zowel de particuliere als de zakelijke markt. De kernactiviteiten van KPN zijn vaste netdiensten in Nederland, mobiele communicatie in Nederland, Duitsland (E-Plus) en België (BASE), en IP-/data-diensten. Aan het einde van het derde kwartaal van 2004 had KPN 7,5 miljoen vaste- telefonieklanten, 1,6 miljoen internetklanten en 16,4 miljoen mobiele-telefonieklanten. Kijk voor meer informatie over KPN op www.kpn.com.
Noot voor de redactie (
KPN NV