IBM
kwaliteit doorslaggevend in de sterke concurrentiestrijd
Onderzoek naar de toekomst van industrie in Nederland
Amsterdam -- 8 november, 2004 - Industriële ondernemingen in Nederland
maken een grote omslag door. Bedrijven richten zich enerzijds op de
klant toe met nieuwe diensten en besteden anderzijds steeds meer
secundaire processen en productie uit. Kostenleiderschap is geen
uitweg in de concurrentie strijd. De industriële onderneming van de
toekomst is een informatie-intensieve organisatie die producten
ontwerpt, goederenstromen foutloos regisseert, activiteiten
uitbesteedt en bovenal een dienstverlenende organisatie is voor haar
klanten. Dit blijkt uit onderzoek van IBM en het platform
Topmanagement en IT.
De industrie is een bedrijfstak die zich kenmerkt door een hoge mate
van concurrentie. Globalisering, kortere levenscycli van producten en
commoditization vormen een extra hoog risico voor industriële
ondernemingen. Binnen dit geweld richten industriële bedrijven zich
noodgedwongen op hun kerncompetenties.
Enkele uitspraken van geïnterviewde topmanagers:
* Huub van der Vrande, CEO/COO, Neways Electronics International NV:
We worden medeverantwoordelijk voor de time-to-market van onze
klanten. We schuiven op van een uitvoerende producent naar een
aanbieder van ontwerpdiensten en assemblage.
* Bert de Groot, voorzitter raad van bestuur, Delft Instruments BV:
Ik verwacht dat veel bedrijven in de industrie in hun specifieke
niche met behulp van IT verticale totaaloplossingen gaan creëren.
* André Haket, Corporate Director ICT, Stork NV: Weliswaar voelen we
de constante prijsdruk, maar naast goedkoper werken zullen we ook
nieuwe toegevoegde waarde moeten leveren.
* Kees van Zuijlen, Director Control & Administration Chemicals,
Akzo Nobel NV: De consolidatieslag van afnemers is een belangrijke
trend in een deel van onze markten. Dat versnelt de trend naar
kostenleiderschap. Voor Akzo Nobel Chemicals is kostenleiderschap
van doorslaggevend belang.
Efficiencyverbetering randvoorwaarde voor overleven
Veruit de belangrijkste factor voor de industrie anno 2004 is de
continue efficiencyverbetering die bedrijven moeten realiseren.
Verhevigde concurrentie maakt efficiencyverbetering een randvoorwaarde
om te overleven.
Globalisering van de keten is een trend waarmee ruim de helft van de
Nederlandse industriële bedrijven (57 procent) wordt geconfronteerd.
Naast globalisering en commoditization bepaalt de steeds korter
wordende time-to-market de mate waarin een onderneming zich kan
onderscheiden.
Gezien de druk waaronder industriële bedrijven staan, is het niet
verwonderlijk dat ze ook de druk voelen om arbeid en productie te
verplaatsen naar lagelonenlanden. Dit is een bijzonder actueel
vraagstuk dat bij een groot aantal ondernemingen (43 procent) speelt.
In de slag om efficiency kunnen veel bedrijven de kostenvoordelen die
hiermee gemoeid zijn niet laten liggen.
Ondanks de dwingende focus op de prijzen binnen de markt, ziet meer
dan de helft van de ondernemingen (56 procent) kwaliteit als de
doorslaggevende kerncompetentie. Weliswaar is voor de meeste bedrijven
een lage prijs heel belangrijk, het blijft slechts een randvoorwaarde:
een essentiële conditie om in de race te blijven, maar die je er niet
mee gaat winnen.
Servicestrategie biedt uitweg
Met dienstverleningsconcepten kunnen bedrijven zich onderscheiden door
extra service te bieden aan klanten. Industriële bedrijven zijn nog
voornamelijk gericht op vrij traditionele diensten zoals garantie en
onderhoud (66 procent). Maar ook vergaande vormen van dienstverlening
waarbij fabrikanten de verantwoordelijkheid over bepaalde processen
overnemen, zoals vendor managed inventory, waarbij de fabrikant de
voorraad van klanten beheert, worden actueel.
Uitbesteding neemt verder toe
Aan de ene kant nemen fabrikanten meer processen en taken over van de
klant, aan de andere kant besteden ze eigen processen vaker uit. Een
groot gedeelte van de ondernemingen (43 procent) is van mening dat
outsourcing een steeds sterkere rol speelt binnen de bedrijfstak.
Daarbij gaat het niet alleen om secundaire processen zoals distributie
en logistiek, IT en stafdiensten, maar ook primaire processen zoals
productie en assemblage. Naast de 25 procent van de ondernemingen die
de productie en assemblage al hebben uitbesteed, zegt 35 procent dit
op termijn mogelijk te gaan doen.
De grootste groei in uitbesteding is echter te verwachten bij zowel IT
als staffuncties en secundaire processen. Ruim 40 procent verwacht
deze functies in de nabije toekomst uit te besteden. Als belangrijkste
reden voor outsourcing wordt het streven naar een variabele
kostenstructuur genoemd.
IT speelt cruciale rol in onderscheidend vermogen
Het belang van IT voor het onderscheidend vermogen van de onderneming
wordt onderstreept door de betrokken managers in het onderzoek. De
komende jaren ligt de focus op systemen die naadloos met elkaar kunnen
communiceren, binnen én buiten de onderneming. Zonder afstemming geen
efficiency.
IBM Business Consulting Services
IBM Business Consulting Services heeft wereldwijd meer dan 60.000
consultants en professionele ondersteuning in meer dan 160 landen.
Hiermee is IBM 's werelds grootste consulting organisatie. IBM
Business Consulting Services biedt klanten bedrijfsprocessen en kennis
van bedrijfstakken, een grondige kennis van technologie oplossingen
voor specifieke vraagstukken in een bedrijfstak en de mogelijkheid om
deze oplossingen te ontwerpen, op te zetten en uit te voeren op een
zodanige wijze dat per saldo toegevoegde waarde geleverd wordt.
www.ibm.com/nl/
Voor meer informatie of het gehele onderzoek:
Tineke Mertens
IBM Nederland
Mob: +31 6 200 150 92
tineke.mertens@nl.ibm.com