Ingezonden persbericht
Gemeente Ridderkerk verbetert gemeentelijke dienstverlening aanzienlijk met Inter Access
WEB+ Digitaal Loket basis voor efficiëntere dienstverlening aan burgers
Hilversum, 8 november 2004 - Inwoners van de Gemeente Ridderkerk kunnen via het Digitaal Loket online transacties opstarten en afronden voor 53 gemeentelijke diensten. Met deze nieuwe diensten verbetert Ridderkerk zijn dienstverlening aan de 46.000 burgers. Deze kunnen 24 uur per dag, zeven dagen per week via www.ridderkerk.nl gemeentelijke transacties inzien en uitvoeren.
Inwoners profiteren hiermee van meer flexibiliteit en inzicht in de afwikkeling van de transactie. De Gemeente Ridderkerk profiteert van efficiënter interne processen en een hogere klanttevredenheid. De nieuwe diensten zijn ingericht op basis van het WEB+ Digitaal Loket van Inter Access. Inter Access heeft deze standaardoplossing voor front- en mid-office-verwerking gebaseerd op Oracle-technologie. De functionaliteit van WEB+ is in nauwe samenwerking met diverse gemeenten ontwikkeld. Op dit moment wordt de oplossing ook geïmplementeerd in de gemeenten Tiel en Arnhem. Ridderkerk zet WEB+ in op basis van het On Demand-concept van Inter Access en profiteert daarmee van een geoptimaliseerde dienstverlening tegen lage kosten. Inter Access zorgde ook voor de naadloze integratie met de diverse bestaande back-office-systemen, onder andere van Centric.
Momenteel zijn 53 gemeentelijke processen live. Zo is het mogelijk online het uittreksel Gemeentelijke Basis Administratie (GBA), een Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) en leerlingenvervoer aan te vragen. Het aantal transacties zal in de loop van 2005 verder worden uitgebreid.
"In onze optiek start een gemeentelijke transactie met informatieverschaffing aan de burger", zegt Henk Zwiers, wethouder van de Gemeente Ridderkerk. "Aanleiding voor ons was een betere dienstverlening aan de burgers. We willen met Inter Access en andere gemeenten een oplossing ontwikkelen, die nauw aansluit bij de praktijk. Met onze online transactiediensten kunnen burgers eenvoudig producten aanvragen via gedigitaliseerde formulieren. De diensten zijn dusdanig ingericht, dat het ook mogelijk is de aanvrager te identificeren en te autoriseren om een transactie uit te voeren. Doordat de diensten naadloos zijn geïntegreerd met onze achterliggende systemen, hebben bijvoorbeeld baliemedewerkers direct inzicht in de aanvraag van een burger en de procesafhandeling. De burger heeft bovendien via het internet inzicht in de status van zijn of haar aanvraag. Deze voordelen zorgen voor een sterk verbeterde dienstverlening, terwijl Ridderkerk aanzienlijk bespaart op kosten."
"Met WEB+ komt Inter Access tegemoet aan een sterke behoefte in de markt", zegt Han Dieperink, lid van de hoofddirectie van Inter Access. "Dit wordt onderstreept door het feit dat digitale loketdiensten voor in totaal 360.000 burgers bij verschillende gemeenten op deze oplossing zijn gebaseerd. Dat we in staat zijn WEB+ via het On Demand-concept aan te bieden voor slechts een beperkt bedrag per inwoner per jaar, spreekt veel gemeenten aan. De Gemeente Ridderkerk heeft aangegeven ook andere gemeentelijke producten op basis van WEB+ te willen digitaliseren."
###
Over Inter Access
Inter Access is strategisch partner en dienstverlener op het gebied van informatie- en communicatietechnologie (ICT). ICT is een onmisbaar instrument om waarde te creëren in een dynamische economie waarin snelheid, efficiency, klantgerichtheid en flexibiliteit de randvoorwaarden vormen. Om dit instrument goed in te zetten, beschikt Inter Access over kennis van zowel technologie als zakelijke processen. Dit vertaalt zich in een breed portfolio van oplossingen die onze relaties helpen succesvoller in hun business te zijn. Naast de levering van oplossingen is Inter Access ook een innoverende partij op het gebied van On Demand, het leveren van ICT-diensten op afstand. En dat voornamelijk in de branches handel en industrie en in de publieke sector. Naast deze branches heeft Inter Access kennis van en ervaring met de financiële markt. Inter Access vertaalt zijn geïntegreerde visie in branchespecifieke oplossingen, ontworpen met specifieke aandacht voor beheer: Think, Build, Implement & Operate. Een helder en praktijkgericht model voor strategisch en operationeel succes.
Ingezonden persbericht