functiebeperking blijft nodig
Extra investeren in studenten met functiebeperking blijft nodig
---
08 | 11 | 04
Utrecht, 8 november 2004.
Studenten met een functiebeperking moeten vaak extra energie stoppen
in het organiseren van de eigen studie. Binnen de meeste instellingen
is veel betrokkenheid en aandacht voor deze studenten. Begeleiders
steken tijd en energie in het bedenken van creatieve oplossingen. De
Inspectie van het Onderwijs constateert echter dat de aandacht veelal
geconcentreerd is bij een klein aantal betrokken individuen. Daarnaast
is er veel onduidelijkheid over procedures, taken en
verantwoordelijkheden. Extra investeringen van de instellingen zijn
nodig om studievertragingen tot een minimum te beperken en onnodige
uitval te voorkomen.
De Inspectie van het Onderwijs doet regelmatig onderzoek naar de
toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor specifieke doelgroepen.
Eind 2003 was dit onderzoek gericht op de positie van studenten met
een functiebeperking, zoals een lichamelijke handicap, een chronische
ziekte, een psychische beperking en dyslexie. De inspectie heeft
hiertoe bezoeken afgelegd bij zes instellingen die al enige jaren
beleid voeren voor studenten met een functiebeperking. Het aantal
studenten in het hoger onderwijs dat hinder ondervindt bij de studie
ten gevolge van een functiebeperking, wordt geschat op vijf à tien
procent. Deze studenten doen gemiddeld vaak langer over hun studie dan
anderen.
De instellingen kennen veel voorzieningen voor studeren met een
functiebeperking en hebben deskundigheid en kwaliteit in huis. Bij de
instellingen ligt echter over het algemeen weinig vast over de
beleidsuitvoering en het beleid wordt nergens structureel
geëvalueerd. De inspectie pleit voor de navolging van enkele
initiatieven om protocollen op te stellen. Zowel studenten als
begeleiders(docenten, studieadviseurs en decanen) hebben behoefte aan
(meer) duidelijkheid over procedures, taken en verantwoordelijkheden.
Veel studenten met een beperking geven het belang aan van het hebben
van een vaste contactpersoon. Iemand die zorgt voor de centrale regie
blijkt van groot belang voor het effectief en efficiënt aanpakken van
belemmeringen. Door voldoende duidelijkheid en begeleiding kunnen
studenten met een functiebeperking meer tijd en energie in hun studie
steken, zodat deze studenten minder studievertraging oplopen.
---
Inspectie van het Onderwijs