Inspectie van het Onderwijs

functiebeperking blijft nodig
Extra investeren in studenten met functiebeperking blijft nodig
---

08 | 11 | 04

Utrecht, 8 november 2004.
Studenten met een functiebeperking moeten vaak extra energie stoppen in het organiseren van de eigen studie. Binnen de meeste instellingen is veel betrokkenheid en aandacht voor deze studenten. Begeleiders steken tijd en energie in het bedenken van creatieve oplossingen. De Inspectie van het Onderwijs constateert echter dat de aandacht veelal geconcentreerd is bij een klein aantal betrokken individuen. Daarnaast is er veel onduidelijkheid over procedures, taken en verantwoordelijkheden. Extra investeringen van de instellingen zijn nodig om studievertragingen tot een minimum te beperken en onnodige uitval te voorkomen.

De Inspectie van het Onderwijs doet regelmatig onderzoek naar de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor specifieke doelgroepen. Eind 2003 was dit onderzoek gericht op de positie van studenten met een functiebeperking, zoals een lichamelijke handicap, een chronische ziekte, een psychische beperking en dyslexie. De inspectie heeft hiertoe bezoeken afgelegd bij zes instellingen die al enige jaren beleid voeren voor studenten met een functiebeperking. Het aantal studenten in het hoger onderwijs dat hinder ondervindt bij de studie ten gevolge van een functiebeperking, wordt geschat op vijf à tien procent. Deze studenten doen gemiddeld vaak langer over hun studie dan anderen.

De instellingen kennen veel voorzieningen voor studeren met een functiebeperking en hebben deskundigheid en kwaliteit in huis. Bij de instellingen ligt echter over het algemeen weinig vast over de beleidsuitvoering en het beleid wordt nergens structureel geëvalueerd. De inspectie pleit voor de navolging van enkele initiatieven om protocollen op te stellen. Zowel studenten als begeleiders(docenten, studieadviseurs en decanen) hebben behoefte aan (meer) duidelijkheid over procedures, taken en verantwoordelijkheden.

Veel studenten met een beperking geven het belang aan van het hebben van een vaste contactpersoon. Iemand die zorgt voor de centrale regie blijkt van groot belang voor het effectief en efficiënt aanpakken van belemmeringen. Door voldoende duidelijkheid en begeleiding kunnen studenten met een functiebeperking meer tijd en energie in hun studie steken, zodat deze studenten minder studievertraging oplopen.
---