ANBO

Practi Comfort onder vuur

Het TV-programma Radar heeft in twee uitzendingen het bedrijf Practi Comfort geconfronteerd met haar agressieve verkoopmethode. Practi Comfort is een leverancier van onder andere relaxfauteuils, instapbaden, trapliften en scootmobiels. Zij adverteren in veel 50-plusbladen, waaronder ANBO Vizier, het ledenmagazine van de ANBO.

De ANBO heeft tot en met vorig jaar een twintigtal klachten ontvangen van leden over

Practi Comfort. Deze gingen voornamelijk over opdringerige verkopers/adviseurs en te snel aangeschafte producten. De adviseurs verstrekten bovendien verkeerde informatie over de Wet Voorziening Gehandicapten (WVG). Ook bleken een aantal producten na de koop veel mankementen te vertonen, die vervolgens niet of pas na een lange tijd werden gerepareerd.

Afspraken

De ANBO heeft in 2003 contact gezocht met de firma Practi Comfort en voor haar leden een aantal afspraken kunnen maken:


- Leden van de ANBO hebben het recht om binnen 30 dagen af te zien van de koop (i.p.v. 8 dagen conform colportagewet).


- Als leden problemen hebben met producten van Practi Comfort (en daaronder vallende firmas), dan worden deze klachten op een redelijke manier opgelost. Hetzij met een vervangend product of reparatie of mogelijk geld terug.

Opgelost

Klachten van leden worden sinds het overleg met Practi Comfort opgelost. Soms neemt het echter wel een lange tijd in beslag. Sinds de uitzendingen van Radar heeft de ANBO een tiental nieuwe klachten over Practi Comfort ontvangen.

De ANBO blijft de werkwijze van Practi Comfort in de gaten houden en treedt zonodig met hen in overleg. Heeft u een concrete klacht? Meld deze dan bij de ANBO Raadslijn (raadslijn@anbo.nl of telefoon 030 233 00 88, bereikbaar op werkdagen van 10.00 tot 12.30 uur). Dan gaan wij kijken of en hoe wij actie kunnen ondernemen.

Meer informatie over de uitzendingen van Radar over Practi Comfort en reacties van kijkers vindt u op www.tros.nl/radar