Practi Comfort onder vuur
Het TV-programma Radar heeft in twee uitzendingen het bedrijf Practi
Comfort geconfronteerd met haar agressieve verkoopmethode. Practi
Comfort is een leverancier van onder andere relaxfauteuils,
instapbaden, trapliften en scootmobiels. Zij adverteren in veel
50-plusbladen, waaronder ANBO Vizier, het ledenmagazine van de ANBO.
De ANBO heeft tot en met vorig jaar een twintigtal klachten ontvangen
van leden over
Practi Comfort. Deze gingen voornamelijk over opdringerige
verkopers/adviseurs en te snel aangeschafte producten. De adviseurs
verstrekten bovendien verkeerde informatie over de Wet Voorziening
Gehandicapten (WVG). Ook bleken een aantal producten na de koop veel
mankementen te vertonen, die vervolgens niet of pas na een lange tijd
werden gerepareerd.
Afspraken
De ANBO heeft in 2003 contact gezocht met de firma Practi Comfort en
voor haar leden een aantal afspraken kunnen maken:
- Leden van de ANBO hebben het recht om binnen 30 dagen af te zien
van de koop (i.p.v. 8 dagen conform colportagewet).
- Als leden problemen hebben met producten van Practi Comfort (en
daaronder vallende firmas), dan worden deze klachten op een redelijke
manier opgelost. Hetzij met een vervangend product of reparatie of
mogelijk geld terug.
Opgelost
Klachten van leden worden sinds het overleg met Practi Comfort
opgelost. Soms neemt het echter wel een lange tijd in beslag. Sinds de
uitzendingen van Radar heeft de ANBO een tiental nieuwe klachten over
Practi Comfort ontvangen.
De ANBO blijft de werkwijze van Practi Comfort in de gaten houden en
treedt zonodig met hen in overleg. Heeft u een concrete klacht? Meld
deze dan bij de ANBO Raadslijn (raadslijn@anbo.nl of telefoon 030 233
00 88, bereikbaar op werkdagen van 10.00 tot 12.30 uur). Dan gaan wij
kijken of en hoe wij actie kunnen ondernemen.
Meer informatie over de uitzendingen van Radar over Practi Comfort en
reacties van kijkers vindt u op www.tros.nl/radar
ANBO