AutoRai

8-11-2004

Opel Vectra: intelligente technologie voor nog meer veiligheid

Zoals elk jaar brengen de herfst en winter een groter ongevalsrisico met zich mee: verminderd zicht, kortere dagen, regen, mist, ijzel, vallende bladeren en storm: stuk voor stuk aspecten die het rijden risicovoller maken.

Voorzichtigheid is dus geboden. Maar het is minstens even belangrijk dat de auto correct onderhouden is en over een doeltreffende veiligheidsuitrusting beschikt. De voor het modeljaar 2005 vernieuwde Opel Vectra is hier een schoolvoorbeeld van, met tal van technologische innovaties en praktische voorzieningen die het rijden veiliger en comfortabeler maken, ongeacht de omstandigheden.

De AFL-koplampen (Adaptive Forward Lighting) van Opel garanderen maximaal zicht en zichtbaarheid. De uitermate heldere Bi-Xenon-verlichting, de meesturende dynamische bochtverlichting en de 90°-hoekverlichting komen de actieve veiligheid in sterke mate ten goede. De automatische koplampen (ALC, Automatic Lighting Control) zijn een andere troef van de Vectra: met behulp van twee sensoren in de voorruit wordt de verlichting automatisch geactiveerd wanneer de duisternis valt. Wanneer de auto terug in een lichtere omgeving komt, schakelt ALC de koplampen automatisch weer uit. Opel biedt dit systeem aan in combinatie met een regensensor.

Meesturende koplampen en een adaptief IDSPlus-chassis: toptechnologie voor iedereen
Een netwerk van intelligente rijhulpsystemen houdt de Opel Vectra veilig op koers. Alle versies beschikken standaard over een ABS-systeem met CBC (Cornering Brake Control) en elektronische remkrachtverdeling, een remhulpsysteem en de allernieuwste elektronische stabiliteitsregeling ESPPlus. Het adaptieve IDSPlus chassis (Interactive Driving System) met elektronische dempersturing CDC (Continuous Damping Control) behoort voortaan ook tot de standaarduitrusting van de twee zescilindermodellen (3.2 V6 en 3.0 V6 CDTi-diesel) en is als optie verkrijgbaar in combinatie met de 2.0 Turbo en de 110 kW/150 pk-versie van de 1.9 CDTi-diesel. Het hoogtechnologische chassissysteem past zich automatisch aan de staat van het wegdek en de rijstijl van de bestuurder aan. Dat resulteert in een superieure controle van de auto in alle omstandigheden, een optimale grip en kortere remafstanden, vooral op natte wegen en op ijs of sneeuw.

Vectra-voordeel: veiligheid als rode draad
Tal van eigenschappen helpen de Vectra-rijder en beschermen de inzittenden. Elk model is standaard uitgerust met airconditioning of elektronische klimaatregeling die de lucht in het interieur ontvochtigt, om te vermijden dat de ruiten bij nat weer of na een koude start in de ochtend beslaan. Elke Vectra heeft tevens standaard een buitentemperatuurmeter die een waarschuwingssignaal geeft wanneer de temperatuur het vriespunt nadert.

Daarnaast biedt het Vectra-gamma ook nog diverse nuttige opties die het rijden in de koude maanden veraangenamen. Daarbij valt te denken aan de stoelverwarming voor alle zitplaatsen, de voorverwarming voor dieselmotoren en de standverwarming met afstandsbediening en tijdschakelaar. Hierdoor is een aangenaam warm interieur en met sneeuw- en ijsvrije ruiten gewaarborgd.

Rijtips voor de winter

* Schakel over op winterbanden - dankzij de speciale rubbersamenstelling bieden winterbanden meer grip en stabiliteit - zelfs op droge wegen - wanneer de buitentemperatuur onder de 10 graden Celsius zakt. Het speciale profiel met zelfreinigend effect garandeert een maximale controle bij het remmen en accelereren en in de bochten wanneer u in de sneeuw rijdt.
* Spaar de accu - statistisch gezien is een defecte accu namelijk de oorzaak van de meeste pechgevallen in de winter. Schakel grote verbruikers zoals de airconditioning, de ventilatie en de achterruitverwarming dus uit voor u de wagen start om zo de accu te sparen.

* Warm uw motor al rijdend op - start de wagen en vertrek! De motor in vrijloop laten opwarmen is niet nodig en schaadt het milieu.
* Maak ruiten en verlichting vrij - zorg ervoor dat de ruiten en verlichting sneeuw- en ijsvrij zijn. Door een klein vrij plekje op de voorruit turen tijdens het rijden is gevaarlijk en bovendien strafbaar.

* Zorg ervoor dat u antivries toevoegt - in ons klimaat blijven radiatoren in goede staat en blijven ruiten-/koplampsproeiers probleemloos functioneren wanneer u antivries tot 25 graden Celsius gebruikt.