8-11-2004
Opel Vectra: intelligente technologie voor nog meer veiligheid
Zoals elk jaar brengen de herfst en winter een groter ongevalsrisico
met zich mee: verminderd zicht, kortere dagen, regen, mist, ijzel,
vallende bladeren en storm: stuk voor stuk aspecten die het rijden
risicovoller maken.
Voorzichtigheid is dus geboden. Maar het is minstens even belangrijk
dat de auto correct onderhouden is en over een doeltreffende
veiligheidsuitrusting beschikt. De voor het modeljaar 2005 vernieuwde
Opel Vectra is hier een schoolvoorbeeld van, met tal van
technologische innovaties en praktische voorzieningen die het rijden
veiliger en comfortabeler maken, ongeacht de omstandigheden.
De AFL-koplampen (Adaptive Forward Lighting) van Opel garanderen
maximaal zicht en zichtbaarheid. De uitermate heldere
Bi-Xenon-verlichting, de meesturende dynamische bochtverlichting en de
90°-hoekverlichting komen de actieve veiligheid in sterke mate ten
goede. De automatische koplampen (ALC, Automatic Lighting Control)
zijn een andere troef van de Vectra: met behulp van twee sensoren in
de voorruit wordt de verlichting automatisch geactiveerd wanneer de
duisternis valt. Wanneer de auto terug in een lichtere omgeving komt,
schakelt ALC de koplampen automatisch weer uit. Opel biedt dit systeem
aan in combinatie met een regensensor.
Meesturende koplampen en een adaptief IDSPlus-chassis: toptechnologie
voor iedereen
Een netwerk van intelligente rijhulpsystemen houdt de Opel Vectra
veilig op koers. Alle versies beschikken standaard over een
ABS-systeem met CBC (Cornering Brake Control) en elektronische
remkrachtverdeling, een remhulpsysteem en de allernieuwste
elektronische stabiliteitsregeling ESPPlus. Het adaptieve IDSPlus
chassis (Interactive Driving System) met elektronische dempersturing
CDC (Continuous Damping Control) behoort voortaan ook tot de
standaarduitrusting van de twee zescilindermodellen (3.2 V6 en 3.0 V6
CDTi-diesel) en is als optie verkrijgbaar in combinatie met de 2.0
Turbo en de 110 kW/150 pk-versie van de 1.9 CDTi-diesel. Het
hoogtechnologische chassissysteem past zich automatisch aan de staat
van het wegdek en de rijstijl van de bestuurder aan. Dat resulteert in
een superieure controle van de auto in alle omstandigheden, een
optimale grip en kortere remafstanden, vooral op natte wegen en op ijs
of sneeuw.
Vectra-voordeel: veiligheid als rode draad
Tal van eigenschappen helpen de Vectra-rijder en beschermen de
inzittenden. Elk model is standaard uitgerust met airconditioning of
elektronische klimaatregeling die de lucht in het interieur
ontvochtigt, om te vermijden dat de ruiten bij nat weer of na een
koude start in de ochtend beslaan. Elke Vectra heeft tevens standaard
een buitentemperatuurmeter die een waarschuwingssignaal geeft wanneer
de temperatuur het vriespunt nadert.
Daarnaast biedt het Vectra-gamma ook nog diverse nuttige opties die
het rijden in de koude maanden veraangenamen. Daarbij valt te denken
aan de stoelverwarming voor alle zitplaatsen, de voorverwarming voor
dieselmotoren en de standverwarming met afstandsbediening en
tijdschakelaar. Hierdoor is een aangenaam warm interieur en met
sneeuw- en ijsvrije ruiten gewaarborgd.
Rijtips voor de winter
* Schakel over op winterbanden - dankzij de speciale
rubbersamenstelling bieden winterbanden meer grip en stabiliteit -
zelfs op droge wegen - wanneer de buitentemperatuur onder de 10
graden Celsius zakt. Het speciale profiel met zelfreinigend effect
garandeert een maximale controle bij het remmen en accelereren en
in de bochten wanneer u in de sneeuw rijdt.
* Spaar de accu - statistisch gezien is een defecte accu namelijk de
oorzaak van de meeste pechgevallen in de winter. Schakel grote
verbruikers zoals de airconditioning, de ventilatie en de
achterruitverwarming dus uit voor u de wagen start om zo de accu
te sparen.
* Warm uw motor al rijdend op - start de wagen en vertrek! De motor
in vrijloop laten opwarmen is niet nodig en schaadt het milieu.
* Maak ruiten en verlichting vrij - zorg ervoor dat de ruiten en
verlichting sneeuw- en ijsvrij zijn. Door een klein vrij plekje op
de voorruit turen tijdens het rijden is gevaarlijk en bovendien
strafbaar.
* Zorg ervoor dat u antivries toevoegt - in ons klimaat blijven
radiatoren in goede staat en blijven ruiten-/koplampsproeiers
probleemloos functioneren wanneer u antivries tot 25 graden
Celsius gebruikt.
AutoRai