8-11-2004
Aankondiging Europese prijzen voor Ford GT
Ford maakt de Europese prijzen van de Ford GT bekend. Slechts drie
dealers in Engeland, Duitsland en Zwitserland zijn aangewezen om de
auto´s te gaan leveren. De prijs in Engeland bedraagt £120.900, in
Duitsland geldt een prijs van 177.000 en in Zwitserland kost de GT
SFr. 269.700.
De prijs in de drie markten die de auto gaan distribueren is inclusief
lokale belastingen en invoerrechten. Ook in de bovengenoemde Europese
prijzen inbegrepen zijn de transportkosten en de homologatiekosten die
nodig zijn om de auto aan te passen aan de Europese standaarden.
Volledige productie is gestart in de Verenigde Staten en Europese
klanten is meegedeeld dat levering van gehomologeerde autos te
verwachten is vanaf begin maart 2005.Klantenbestellenenontvangen
hun autos via een van de volgende drie geselecteerde Europese dealers:
Dagenham Motors in Groot-Brittannië, Schwabengarage in Duitsland en
Grimmsud in Zwitserland.
Via de officiële Ford kanalen komen in totaal 101 Ford GTs naar
Europa. Dit aantal is gekozen uit historische, nostalgische
overwegingen: in de jaren zestig werden er door Ford in Europa ook 101
Ford GTs geproduceerd. De klanten voor de 101 wagens zijn reeds
geselecteerd uit de mensen die hun belangstelling hadden gemeld direct
bij Ford of op een speciale Ford website. Onder de gelukkigen bevindt
zich ook één Nederlander, die zijn naam buiten de publiciteit wenst te
houden.
Geschikt voor weggebruik in Europa
Evenals alle andere autos die Ford officieel in Europa importeert,
wordt de Ford GT aangepast aan de Europese regelgeving. Ford Team RS
heeft Roush in Europa gekozen als partner voor de homologatie. In een
speciale vestiging in de buurt van de Nürburgring, het beroemde Duitse
circuit, worden alle 101 autos voor Europa gehomologeerd. Ze ondergaan
een uitgebreide kwaliteitscontrole en testritten voordat ze aan de
klant worden geleverd. Ford Team RS heeft samen met Roush enkele
kleine wijzigingen doorgevoerd speciaal om de 101 Europese Ford GTs
geschikt te maken voor weggebruik in Europa. Deze veranderingen zijn
voor de meeste klanten niet waarneembaar. In mechanisch opzicht is er
weinig veranderd, afgezien van een wijziging van de uitlaat in verband
met de Europese geluidsnormen. Ook is er een aantal wijzigingen aan
het exterieur (lichten) en interieur (schakelaars, instrumenten)
doorgevoerd om te zorgen dat ze volledig juridisch gehomologeerd zijn.
Extra items worden ontwikkeld zodat de Europese autos herkenbaar zijn
als 'één van 101' speciale Europese versies van de Ford GT. Als
indicatie voor de potentiële aantrekkingskracht van deze autos, worden
alle exemplaren uitgerust met een Thatcham Category 1-alarmsysteem, in
combinatie met een Category 5 tracker-systeem.
Uitstekende prestaties
De eigenaars van de Europese Ford GT krijgen een superauto: de Ford
GT40 was de eerste racewagen die de 322 km/uur-barrière doorbrak in Le
Mans; de nieuwe Ford GT is de eerste voor de weg geproduceerde auto
met het Ford insigne die een topsnelheid van meer dan 322 km/uur
haalt.
Amerikaanse tests voor de officiële certificatie van de motor van de
Ford GT hebben aangetoond dat de supercharged 5,4-liter DOHC V8 een
gemiddeld vermogen van 550 pk/ 404 kW en een koppel van 678 Nm levert,
50 pk meer dan de eerdere schattingen. De V8-motor van de Ford GT komt
hiermee op meer dan 100 pk/ 74 kW per liter en dat bevestigt nog eens
het enorme prestatiepotentieel.
Het vooraanstaande Amerikaanse autotijdschrift Car & Driver heeft
ongelofelijke prestaties voor de Ford GT geregistreerd: een
acceleratie van 0-95 km/uur in 3,3 seconde en een kwartmijl met
staande start in 11,6 seconde en met een topsnelheid van 205 km/uur.
In hetzelfde nummer van Car & Driver bleek de Ferrari Challenge
Stradale vier seconden nodig te hebben om 95 km/uur te bereiken en 0,8
seconde en 21 km/uur langzamer te zijn op de kwartmijl.
Ford GT in Europa sneller dan 322km/uur
Bij tests - eerder dit jaar - van de stabiliteit bij hoge snelheid en
de duurzaamheid van de aandrijving op de bekende testbaan van Nardo in
Italië, heeft de Ford GT een topsnelheid van 330 km/uur gehaald. In
1966 bereikte een GT40 een snelheid van 201 mijl per uur op de
Mulsanne Straight tijdens de 24-uurs race van Le Mans.
Het Ford GT-ontwikkelingsteam toog met twee auto's naar de testbaan in
Nardo om de stabiliteit bij hoge snelheid te evalueren en de
aandrijving te onderwerpen aan een duurzaamheidstest van 800
kilometer.
Vanaf het allereerste begin, toen het team een van de eerste versies
van de GT40 in de windtunnel testte, lag de nadruk van het
ontwikkelingsprogramma op aërodynamische eigenschappen en stabiliteit
bij hoge snelheden. De GT40 vertoonde bij hoge snelheden een
duidelijke opwaartse neiging en het team had het idee dat de Ford GT
wel eens hetzelfde probleem zou kunnen hebben als er niet genoeg
aandacht aan werd besteed. Om het perfect uitgevoerde exterieurdesign
niet te verstoren, beperkte het ontwikkelingsteam de aërodynamische
wijzigingen hoofdzakelijk tot de onderkant van de auto. Het gevolg is
dat een subtiele verlenging van de achterspoiler, voor- en
zijsplitters en onderaan de achterkant geïntegreerde Venturi-tunnels
de enige zichtbare wijzigingen zijn.
"Rijden in de Ford GT met snelheden boven de 300 km/uur was eigenlijk
tamelijk saai, en dat is in dit geval positief", zegt Mark McGowan,
Ford GT-supervisor voor autodynamiek en bestuurder van de auto tijdens
de tests in Nardo. Ik kon de 13 km van de testbaan plankgas rondrijden
met een volledig vertrouwen in de stabiliteit en de controle over de
auto, zelfs bij meer dan 300 km/uur.
De 550-pk (404 kW) 5,4-liter DOHC supercharged V-8-motor onderging in
Nardo ook de nodige tests. Het ontwikkelingsteam liet de auto zo'n 800
kilometer op topsnelheid rijden om de kracht en duurzaamheid van de
aandrijving voor eens en voor altijd te bewijzen. Niet alleen liet de
motor een prima acceleratie zien van nul helemaal tot de topsnelheid,
maar hij doorstond de duurzaamheidstest ook zonder problemen van enige
betekenis.
Herrijzenis van een legende
De Ford GT is geïnspireerd op de auto die in de jaren zestig de harten
stal van alle liefhebbers. Het oorspronkelijke GT-project werd geleid
door de toenmalige Chairman en CEO, Henry Ford II. Hij had een doel:
racegeschiedenis schrijven. Met deze auto's, vaak GT40's genoemd
vanwege de hoogte van 40 inch, won Ford de 24-uurs race van Le Mans
vier jaar op rij (van 1966 tot en met 1969). De Ford GT-serie heeft
alle belangrijke duurraces ter wereld gewonnen en leverde Ford het
World Sports Car Championship op in 1966 en 67 en het World
Manufacturers Championship in 1966 en '68. De moderne GT en zijn
voorganger hebben bijna hetzelfde silhouet, maar elke dimensie, curve
en lijn van de nieuwe auto is een unieke herinterpretatie van het
origineel. De nieuwe auto is meer dan 40 centimeter langer en bijna 10
centimeter hoger. De auto wordt aangedreven door een in het midden
gemonteerde supercharged Ford MOD 5,4-liter V8-motor en levert de
indrukwekkende combinatie van een vermogen van 550 pk en een koppel
van 678 Nm. Dit vermogen wordt op de weg gezet via een
Ricardo-transmissie met zes handgeschakelde versnellingen en een
spiraalvormig differentieel met beperkte slip. Net als bij de
racewagen staan de aluminium Ford GT-carrosseriepanelen niet onder
spanning. In plaats van de stalen of honingraatcomposiet buizen die
werden gebruikt in de jaren zestig, heeft het Ford GT-team een geheel
nieuw aluminium buizenframe ontworpen als fundament. De voorvleugels
vouwen zich over 18-inch velgen en in de traditie van de
oorspronkelijke Ford GT-racewagens lopen de deuren door in het dak. De
achterwielkasten van de 19-inch velgen en banden bepalen het karakter
van de achterkant van de auto, terwijl de accentlijn vanaf de voorkap
het profiel van de auto afrondt bij de geïntegreerde
"ducktail"-spoiler. In het interieur is plaats gebleven voor de
baanbrekende "geventileerde zittingen" en het instrumentenpaneel van
de oorspronkelijke auto, met duidelijke analoge meters en een grote
toerenteller. De belangrijkste systemen van de auto worden bediend met
moderne versies van de schakelaars waarmee het oorspronkelijke model
was uitgerust.
AutoRai