Kinderen 't Pannesjop laten toepassing op hun school zien
Leerproject 'techniek in basisonderwijs'zeer succesvol
Maandag 8 november a.s. zullen onder andere de kinderen van basisschool 't Pannesjop in Heerlen laten zien op welke manier zij op hun school hebben kennisgemaakt met het project 'Techniek in het basisonderwijs'. Duidelijk is in ieder geval dat het techniekproject een succes is geweest, en zowel door kinderen als leraren erg leuk werd gevonden. Aan dit techniek-leerproject hebben in totaal 15 enthousiaste basisscholen uit de regio Zuid-Limburg deelgenomen. Verheugend is dat het project zal worden voortgezet met een veel grootschaliger project, waar landelijk 2500 scholen aan moeten deelnemen.
Super leuk om poeders te onderzoeken
"Ze gaan er enorm in op, net als wij. Zelfs kinderen die moeilijk te boeien zijn, gaan er helemaal voor". Ook de techniekcoördinatoren van de deelnemende basisscholen zijn aangestoken door het enthousiasme van de leerlingen.Als je kinderen wilt voorbereiden op het leven, ontkom je er niet aan om dagelijkse gebruiksvoorwerpen, apparaten en machines met een andere blik te gaan bekijken. Vanaf de eerste mobile, de klanken van een wekker tot het uitdoen van het licht 's avonds, dient techniek de mens. Ook de ontwikkeling van de samenleving heeft alles met techniek te maken: het maken van vuur, bouwen van onderkomens, industriële revolutie, ruimtevaart en automatisering. Daarbij mag niet vergeten worden dat kinderen het ongelofelijk leuk vinden om een brug te bouwen, poeders te onderzoeken of een raket te lanceren. Met techniek speel je in op de combinatie van denken en doen.
Onderwijsvernieuwing
In grote mensentaal kun je zeggen dat het project "Techniek als katalysator" mikt op onderwijsvernieuwing. De belangrijkste succesfactor daarbij is de enorme betrokkenheid van leerlingen, toch zeker niet het minste probleem in het moderne onderwijs. Kinderen worden aangemoedigd om ongestoord en in beslotenheid buiten het "platte vlak" van hun tafeltje te werken en daarover met elkaar en met hun leerkracht te communiceren. Voor hun vorderingen zijn hoofd, hart en handen noodzakelijk als aanzet tot verdere leermotivatie. Daarmee wordt een beroep gedaan op meerdere intelligenties en kenmerken van "het nieuwe leren".
Opzet
Het project is gedragen door 15 coördinatoren techniek die door hun school in die functie benoemd zijn en hiervoor een nascholing op de PABO hebben doorlopen. De opdracht daarbij was om voor de groepen 1 t/m 8 van hun school, in samenspraak met collega's, een techniekprogramma samen te stellen van 40 uur per jaar. Daarbinnen zijn er diverse projecten georganiseerd. De Hogeschool Zuyd is er trots op dat dit programma voor iedere school anders geworden is, afhankelijk van de mogelijkheden. Er werd begonnen met groep 8 en is geëindigd bij groep 1/2, met didactische richtlijnen voor iedere groep.
Parallel hieraan is er sprake geweest van onderwijsontwikkeling in de PABO's van de Hogeschool Zuyd, geconcretiseerd in modules en de ontwikkelde Service- en Expertisecentra. Dat heeft veel win-win situaties opgeleverd, waarbij studenten in de opleiding profiteerden van betere technieklessen op basisscholen en waarin studenten door hetgeen zij lieten zien bijdroegen aan betere technieklessen op de basisschool.
Resultaten: o.a. de ontdekdozen!
De projectresultaten zijn bereikt door de voortdurend bijgestelde leerplannen voor techniek op de verschillende basisscholen en de verwijzingen daarnaar in de bijgestelde schoolplannen.
De PABO's hebben de plannen in vernieuwde modules vastgelegd en vooral ook in de opgebouwde expertise. In Heerlen kunnen de ontwikkelde ontdekdozen worden geleend in het studielandschap. Verheugend is in ieder geval dat dit ( zgn.VTB-1)project wordt voortgezet met het veel grootschaliger aangepakte VTB-2 project, waar landelijk 2500 scholen aan moeten deelnemen.
Maatschappelijk belang
Zoals onderwijs dat behoort te doen, zijn met dit project vele maatschappelijke doelen gediend:
- Kinderen te stimuleren tot een actieve rol in hun eigen leerproces.
- Kinderen te stimuleren tot een actieve rol in de samenleving.
- De ontwikkeling van technische vaardigheden.
- De vergroting van betrokkenheid van ouders bij het onderwijs.
- Verantwoorde beroepskeuzes.
Het project heeft in ieder geval bijgedragen aan het besef van ouders en leerlingen dat een praktische leerweg kinderen een stuk rustiger maakt, dan de door velen verkozen theoretische variant .
Gemeente Heerlen