Ingezonden persbericht


Bijdrage "Beter Bodegraven" aan Algemene Beschouwingen 2005

Voor u ligt de schriftelijke bijdrage aan het debat van dé lokale partij "Beter Bodegraven" betreffende de Algemene Beschouwingen 2005 van de Gemeente Bodegraven. Onze uitgangspunten Openheid, Leefbaarheid en Zorgzaamheid vormen de grondslagen voor deze nota.

Bodegraven 8 november 2004

De fractie van dé lokale partij "Beter Bodegraven"

Ans Westerhof
Arie Groenveld
Gert-Jan Rodenburg
Jaap Arens
Nel de Wilde
Rob Schaafsma

I. Algemeen

In het Voorjaarsdebat in de maand juni 2004 is door ons kritisch maar op constructieve wijze voorstellen gedaan om de door het college van B&W aangeboden Voorjaarsnota 2005 aan te passen. Deze Voorjaarsnota stond in het licht van de landelijke verslechterde economische situatie en de decentralisatie van taken van de centrale overheid naar de gemeente. Wij maken ons grote zorgen over de maatschappelijke én budgettaire gevolgen daarvan. Een toename in aanspraken op (bijzondere) bijstand en zorg door burgers in Bodegraven zullen zeker te verwachten zijn. Bij de recente discussie betreffende het Minimabeleid hebben wij daarom gepleit voor een regeling om een ruimhartiger gemeentelijk sociaal vangnet te creëren. Wij zijn daarom verheugd dat nu de door ons lang bepleite regeling ter zake van de "Aanvullende ziektekostenverzekering" is gerealiseerd.

Bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2005 heeft "Beter Bodegraven" het standpunt ingenomen dat zij pas bij de Algemene Beschouwingen in november een uitspraak wil doen over de door het college van B&W voorgestelde verhogingspercentages betreffende de verschillende tarieven teneinde een integrale afweging van de gevolgen van de diverse voorstellen te kunnen maken.

Na vaststelling van de Voorjaarsnota 2005 is gebleken dat een extra verlaging vanuit het Gemeentefonds te verwachten is van E 573.000,-. Wij zijn van mening dat ook dé lokale partij haar ogen niet kan sluiten voor de krappe financiële ruimte van de gemeente. Vanwege het landelijke beleid moet in het kader van het bereiken van een budgettair evenwicht van inkomsten en uitgaven op de (middel-) lange termijn voor de gemeente zowel forse ombuigingen als een verantwoorde én acceptabele lastenverhoging voor onze burgers doorgevoerd worden. Daarbij is ons uitgangspunt dat Leefbaarheid en Zorgzaamheid hoog op de agenda blijven staan. Dus: het welzijn én welbevinden van onze burgers mag niet ongebreideld ten koste gaan vanwege ombuigingen. Ombuigingen die naar onze mening ook ten dele opgevangen kunnen worden door afstand te nemen van het gevoerde "gemeentelijk financieel conservatisme" door externe financieringsbronnen aan te wenden. Bovendien moeten heroverwegingen in prioriteit en in kwaliteit leiden tot een meer evenwichtige dotatie in de verschillende voorzieningen. Wij wensen wat dat betreft periodiek een kaderstellende discussie te voeren binnen de Raad.

II. Kaderstellende thema's

Dé lokale partij "Beter Bodegraven" wil graag de navolgende opmerkingen maken op het gebied van de beleidvoornemens van het college van B&W ten aanzien van de kaderstellende thema's.

a. Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting Het college van B&W stelt dat zij beleidsmatig voornamelijk aan de doelgroepen zoals jongeren en ouderen voor de volkshuisvesting aandacht wil geven. Wij constateren dat dit beleid sinds jaar en dag wordt gepropageerd. Helaas is tot op heden ondanks al deze goede voornemens geen enkele (nieuwbouw-)woning gerealiseerd voor de specifieke groep starters c.q. jongeren. Het college van B&W stelt wel dat haar niets weerhoudt om overleg te voeren met elke ontwikkelaar om vorm te geven aan haar beleid. Wij vragen ons daarom in rede af waarom het college van B&W bij voorbaat al de door "Beter Bodegraven" gevraagde maatschappelijke discussie binnen de raad op het gebied van de herontwikkeling van het (voormalig) terrein Budelpack heeft afgeraden. Bovendien heeft zij ondanks een toezegging daartoe aan de raad gedaan tot op heden geen overleg gevoerd met de desbetreffende projectontwikkelaar. Dit beleidsvoornemen betitelen wij daarom als een "holle frase". Wij vinden dat beleidsvoornemens omgezet moeten worden in resultaten. Ons uitgangspunt is en blijft dat bij nieuwbouwprojecten 30% aan woningen gerealiseerd moeten worden in de sociale huur- en koopsector.

Wij wijzen nog op de noodzaak om "fokus-woningen" te realiseren binnen Bodegraven. Dit kan betrokken worden bij de ontwikkeling van het Domburg-terrein en de nieuwe wijk Weideveld.

Ten aanzien van de diverse projecten zoals Rijnhoek en Domburg achten wij de financiële belangen en de daarmee samenhangende risico's (te) groot hetgeen ons noopt aanvullende maatregelen te verlangen van de zijde van het college van B&W. Deze zijn:
1. een periodieke rapportage van de financiële ontwikkelingen per grondexploitatie (los van de tweejaarlijkse Tussenrapportages); negatieve ontwikkelingen kunnen dan bijtijds door de Raad bijgesteld worden;

2. in de planontwikkeling Rijnhoek, Weideveld, Domburg en andere grondexploitatiegebieden op voorhand rekening houden met een sobere en minder ambitieuze uitvoering; een taakstellende reductie in de kostenexploitatie van 10 à 15% heeft tot gevolg dat een noodzakelijke dotatie aan de reserve Grondexploitatie beperkt dan wel achterwege kan blijven.

In het op verzoek van onze fractie recentelijk aangereikte overzicht "Overzicht projecten > E 500.000 periode 2003 t/m 2009" worden voor 2006 reeds middelen begroot ad E 2.150.000,00 voor realisering van parkeerplaatsen. Wij zijn voor een dergelijke investering geen voorstander! Deze investering staat haaks op het beleid binnen Bodegraven om het centrum "autoluw" te maken. Een forse uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen in of nabij het centrum werkt in onze optiek averechts.

Een realisering van een derde supermarkt in het kader van de revitalisering van het centrum stuit daarom ook op grote bezwaren. Enkele bezwaren zijn:

1. vestiging leidt tot een grotere vervoerstroom in het bijzonder van auto's van en naar het centrum hetgeen strijdig is met het algemene beleid het centrum "autoluw" te maken;
2. het tekort aan parkeerplaatsen in het centrum wordt niet verkleind maar vergroot;

3. vervoersbewegingen van grote vrachtwagens vanwege de logistieke aanvoer van goederen aan deze supermarkt is onmogelijk;
4. de uitstraling van winkelend Bodegraven naar de omringende detailhandel zal heel beperkt zijn; winkelen ( funshoppen ) is heel iets anders dan zo voordelig mogelijk levensmiddelen inslaan ("inladen en wegwezen")
5. realisering van de supermarkt inclusief voldoende parkeerplaatsen zal ongewenste hoogbouw tot gevolg hebben.

Wij vinden het aanleggen van allerlei parkeerplaatsen minder gewenst. Daar kunnen we geld op besparen.

b. Accommodatiebeleid
De fractie onderschrijft de noodzaak tot beperking van de beheers- en exploitatiekosten in het kader van het Accommodatiebeleid. Wij hebben sinds aanvang van het onderzoek om te komen tot een structurele oplossing gevraagd om de diverse onderdelen separaat te behandelen. Een integrale aanpak wijzen wij van de hand. Bij elke bespreking blijkt weer dat niemand de consequenties hiervan volledig kan overzien.

Wij betreuren het ten zeerste dat andere fracties binnen de raad meerdere voorstellen van de zijde van "Beter Bodegraven" niet wensten te behandelen teneinde de geplande woningbouw op de zonneweide te voorkomen. Wij vragen ons af of het zwembad op termijn wel geholpen is met de gekozen richting door de meerderheid van de raad.

Bij de gekozen oplossing voor de financiële problemen van het "Evertshuis" is door de raad gekozen voor uitbreiding van de (maatschappelijke en culturele) rol van deze instelling en een heel forse verhoging van de huuropbrengsten. Wij zijn daar géén voorstander van. Een sterke beheersmatige sturing op het financiële beleid en minder ambities is de weg die wij verkiezen. In dat geval kan de rol van het "Wierickehuis" ook meer tot ontplooiing komen in de komende jaren. De landelijke ontwikkeling in deze sector leiden tot verkleining van het aanbod en niet tot efficiënter werken. Dit is ook herkenbaar in Bodegraven. We staan voor leefbaarheid en het stimuleren van initiatieven van de Bodegravers. Vercommercialiseren staat deze visie in de weg.

Met betrekking tot de buitensport menen wij dat gelet op de gepresenteerde plannen de financiële risico's heel hoog ingeschat moeten worden. Wij geven daarom de voorkeur aan de oplossing die is aangereikt door de betrokken besturen van de buitensport. Voor nadere uitwerking in samenspraak met betrokkenen is in onze optiek nog voldoende ruimte.

Het mag duidelijk zijn dat wij voorstander zijn om de voorzieningen binnen Bodegraven op een hoog niveau te houden. Dit komt de leefbaarheid in ons mooie dorp aan de Oude Rijn ten goede. Wij vinden dat deze ambitie ook "wat mag kosten." Het is bekend dat nagenoeg geen enkel zwembad in Nederland zonder gemeentelijke subsidies de exploitatie dekkend kan krijgen.

Naar aanleiding van de inwerkingtreding van het BTW-compensatiefonds zijn BTW-verplichtingen "vrijgevallen." Wij hebben in het verleden gevraagd zowel om een inhoudelijke discussie over deze budgettaire vrijval als de realisering van een Reserve Welzijn teneinde schrijnende ombuigingen op dit beleidsvlak te compenseren. Wij achten het mogelijk dat dergelijke vrijgekomen gelden ook aangewend kunnen worden ter financiering van het Accommodatiebeleid. Een van de fracties heeft aangegeven tijdens de laatste commissievergadering Leven & Welzijn dat zij E 2 miljoen "aan het zoeken" is voor financiering van een deel van de oplossing voor de Accommodaties binnen Bodegraven. Deze zoektocht is nu wat ons betreft afgerond. Een door ons gewenste discussie zien wij daarom op korte termijn tegemoet.

Tenslotte denken dat met al deze plannen een groot gedeelte van onze burgers de dupe worden. Zij zullen geconfronteerd worden met zowel een hogere lastendruk als een hogere contributie aan (sport-)verenigingen. Deze middengroep gaat zich het ondergeschoven kind voelen. Wij vinden dat sport en cultuur voor iedereen bereikbaar én betaalbaar blijven.

c. Onderwijs
We moeten de komende verzelfstandiging van het openbaar onderwijs de komende jaren goed bewaken. Wij hebben de indruk dat in het proces van verzelfstandiging het Jenaplan-onderwijs binnen Bodegraven door slechte communicatie en het niet tijdig inspelen op toekomstige ontwikkelingen is "opgeofferd." Het is spijtig te moeten constateren dat dat ten koste gaat van kinderen en van toegewijde leerkrachten.

Wij hebben bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2005 aandacht gevraagd aan het budget "Leerlingenvervoer." Wij kunnen ons vinden in de voorgestelde maatregel om de stijging van deze gemeentelijke last een halt toe te roepen. De bedoeling is dat deze dienst "meer centrale opstapplaatsen" zal hanteren. Naar onze mening is deze stap nog niet voldoende. Mogelijkheden zijn ook om de eigen bijdrage te verhogen dan wel de vergoeding te beperken. Dit beleid vergt dus structurele aanpassing.

Wij vinden dat er een goede afstemming moet zijn tussen de aspecten "onderwijs - peuterzaal kinderopvang - naschoolse opvang." Deze afstemming is van belang voor een goede ontwikkeling van de kinderen. Bovendien worden in het kader van de emancipatie vrouwen beter in staat gesteld deel te nemen aan het maatschappelijke verkeer door buitenshuis te kunnen werken of een opleiding te volgen. Onze voorkeur hierbij ligt bij een wijkgerichte aanpak.

Ten overvloede brengen wij onder de aandacht dat de subsidie op het schoolzwemmen moet blijven. De burgers hebben aangegeven hier grote waarde aan te hechten. We vinden het bovendien te gevaarlijk, dat kinderen in Bodegraven niet kunnen zwemmen. Ook in het kader van breedtesport waar de gemeente beleid voor wil concipiëren, is afschaffing een "vreemde" ontwikkeling.

d. Veiligheid
Wij achten invloed van de raad op het beleidsplan van de politie van groot belang. Politiewerk is namelijk lokaal maatwerk. De BOA is daarbij een belangrijke schakel. Zeker in het licht dat het handhavingsbeleid gestimuleerd moet worden. Wij hebben hoge verwachtingen van de landelijke ontwikkelingen met betrekking tot de uitbreiding van het takenpakket van de BOA. De BOA moet behouden blijven voor Bodegraven.

e. Seniorenbeleid
De deelname van ouderen binnen onze gemeenschap moet gestimuleerd worden. Een positieve stap is het project "Is uw gemeente ouderenproof?". De bijdrage van de senioren aan de totstandkoming van de "Woonvisie" waarderen wij daarom ook ten volle. Wij benadrukken wel dat niet alleen aandacht geschonken moet worden aan het woongenot voor ouderen maar ook aan de zorg op maat. Bezuinigingen op landelijk niveau zullen hun weerslag hebben op de individuele ouderen onder ons. Wij vinden het belangrijk dat er een sociaal vangnet komt waarbij veel aandacht wordt geschonken aan de bestrijding van eenzaamheid onder ouderen.

f. Financiën
In het licht van de bekend geworden extra verlaging van de bijdrage uit het Gemeentefonds van E 573.000,- nadat de Voorjaarsnota 2005 is behandeld menen wij dat het onoverkomelijk is om maatregelen te nemen. Deze maatregelen kunnen vorm krijgen door middel van ombuigingen dan wel door een lastenverhoging voor de burgers door te voeren. Ombuigingen mogen echter naar onze mening niet ten koste gaan van de kwaliteit van de dienstverlening naar de burgers toe. Het huidige kwaliteitsniveau kan door een effectievere en efficiëntere inzet van de ambtelijke dienst gekoppeld aan een eenvoudige regelgeving zeker gehandhaafd kunnen blijven.

Voor wat betreft de onderbouwing van de lastenverhoging die door het college van B&W (mede) gebaseerd wordt op een vergelijkend belastingoverzicht van gemeenten in de provincie Zuid-Holland is discutabel. Volgens ons is namelijk sprake van een vergelijking tussen "appels en peren." Het moge bekend zijn dat de financiële huishouding van gemeenten onderling grote verschillen - kunnen - vertonen. Een volledig inzicht in deze verschillen (noch in overeenkomsten) tussen gemeenten is niet gegeven. Recent onderzoek heeft wel uitgewezen binnen Bodegraven dat het niveau aan budgettaire voorzieningen boven het gemiddelde uitstijgt ten opzichte van vergelijkbare gemeenten.

Wij hechten eraan de raad de zeer forse toename in de totale lastendruk onder de aandacht te brengen voor een inwoner van Bodegraven in de afgelopen periode van vier jaren.

Toename lastendruk Bodegraven

|        |Grondslag        |           |
|        |waardepeil E     |           |
|2000    |  81.000         |E 563,14   |
|2002    |166.991          |E 596,53   |
|2004    |166.991          |E 775,96   |
Wij constateren een lastenstijging sinds 2000 van 38%. In bovenstaand staatje is rekening gehouden met de gevolgen van de Zalmsnip. Wij weten niet of in het door het college van B&W gepresenteerde staatje betreffende de vergelijking van de belastingdruk tussen verschillende gemeenten de Zalmsnip op dezelfde wijze door deze gemeenten in de vaststelling van de tarieven is verwerkt. Tevens wijzen wij erop dat deze "bijdrage" voor de burgers zal wegvallen.

Bovendien is volgens onze gegevens zeker nog een bedrag van E 641.153,- aan kredieten beschikbaar vanwege het niet afsluiten van projecten. De vraag is of dit totaaloverzicht aan "geheime potjes" compleet is. Vorig jaar in de aanloop van de Algemene Beschouwingen 2004 hebben wij al gevraagd om een compleet inzicht in de afgeronde doch niet aan de hand van een nacalculatie afgesloten projecten. Tot op heden heeft "Beter Bodegraven" geen rapportage tegemoet mogen zien. Wij wijzen daarom nogmaals het college van B&W op haar informatieverplichting tegenover de raad. Wij constateren dat als het uitkomt bij dekkingsvraagstukken het college van B&W dergelijke "potjes" als dekking aanwendt. Wij menen daarom dat het college van B&W onvoldoende transparant financieel beleid voert.

Tenslotte menen wij dat een deel van de in het verleden verrichte dotaties aan diverse voorzieningen toe te rekenen zijn aan de - indertijd - te verwachten BTW-verplichtingen. Deze verplichtingen zijn door de inwerkingtreding van het BTW-compensatiefonds weggevallen. Dit voordeel (méér dan E 3 miljoen in alle gemeentelijke voorzieningen) kan voor een deel ook voor andere doeleinden aangewend worden. Materieel heeft de burger in het verleden teveel aan lasten betaald.

Dit voordeel voortvloeiend uit de regelgeving kan daarom volgens ons deels indirect terugvloeien naar de burger. Wij constateren dat voor 2005 reeds E 284.500,- aan deze reserve wordt onttrokken.

Wij zijn van mening dat de voorgestelde verhoging van het OZB-tarief beperkt kan worden door aanwending van een deel van deze middelen.

Wij kunnen ons overigens vinden in de verhoging van de andere heffingen.

Dé lokale partij "Beter Bodegraven" wil graag de navolgende opmerkingen maken inzake de navolgende onderwerpen.

g. Kwaliteitsmonitor
De raad is op dit moment in het proces om een bestuurskrachtmeting te laten uitvoeren in het kader van de samenwerking tussen de gemeente Bodegraven en Reeuwijk. Wij hebben als uitgangspunt dat de burger een beter kwalitatief product moet krijgen indien wordt overgegaan tot een vorm van samenwerking tussen gemeenten. Dat is het doel van samenwerking. In onze ogen moet sprake zijn van een groeiproces vanuit een "bottom-up-"situatie waarbij stap voor stap een ontwikkeling ingezet wordt tot nauwere samenwerking. Behoud van de kernen van Bodegraven waarbij de rol van de inwoner ten volle betrokken wordt bij de ontwikkeling van de eigen leefomgeving. Wij hebben daarom inmiddels interactieve beleidsontwikkeling gerealiseerd waarbij de burger betrokken wordt (de wijkteams).

In aanvulling op dit onderzoek zal naar onze mening ook een Kwaliteitsmonitor van de huidige dienstverlening van de gemeente Bodegraven uitgevoerd moeten worden. Aan de hand van deze resultaten kan dan bezien worden of samenwerking een toegevoegde waarde kan hebben. Omdat wij grote waarde hechten aan een goede afweging of tot een (verdere) samenwerking overgegaan kan worden is een dergelijke monitor onontbeerlijk. Voorzover de diverse wijkteams voor de komende periode geen invulling hebben gegeven aan het wijkbudget 2004 menen wij dat het gerechtvaardigd dat een deel van dat budget aan te wenden als dekking voor de in te stellen Monitor.

h. Jeugd- en jongerenwerker
Momenteel groeit de overlast nabij de "cage" aan de Grutto de spuigaten uit. 's Avonds en in de weekenden geluidsoverlast en veel zwerfvuil. Van groot belang is in contact (te komen) en te blijven met de jeugd. Het gezamenlijke initiatiefvoorstel van de PvdA en "Beter Bodegraven" om de jeugd- en jongerenwerker te behouden voor Bodegraven is vanwege bezwaren gericht tegen de dekking door de meerderheid van de raad afgewezen. Daar pleiten wij weer voor! De dekking kan gevonden worden in een van de "geheime potjes" danwel uit de Reserve BTW-compensatiefonds.

i. Aanschaf tankautospuit
De aanschaf van de tankautospuit kan nog een aantal jaren uitgesteld worden. Wij menen dat op termijn synergievoordelen te behalen zijn bij de samenwerking met Reeuwijk op het vlak van de brandweer. Wellicht kan overgegaan worden tot een gemeenschappelijke aanschaf van een dergelijk voertuig. Graag zien wij een discussie binnen de commissie Bestuur & Beheer hieromtrent te tegemoet.

j. Armoedebestrijding
Wij menen dat het sociale vangnet in het kader van de Armoede-bestrijding groot moet zijn. Het minimabeleid dient zeker vanwege het landelijke inkomensbeleid en de gevolgen van de decentralisatie geïntensiveerd worden. Daarom pleiten wij om de ontbrekende E 36.000,- te vinden in een van de "geheime potjes" danwel uit de Reserve BTW-compensatiefonds.

k. CVV
Wij wijzen de afschaffing van de forfaitaire vergoeding voor de gebruikers van het CVV af. Nochtans vanwege de "open regeling" moet nadrukkelijk nagegaan worden op welke wijze de lasten voor de gemeente beheersbaar worden en blijven. De gemeente wordt opgezadeld met de consequenties van een door de provincie gesloten contract met een vervoerder. Wij zien de resultaten van de evaluatie tegemoet.

Wij hebben grote zorgen omtrent de omvang van de ambtelijke inzet bij de ontwikkeling van het beleid ten aanzien van o.a. de WVG. Deze apparaatskosten drukken teveel op het beperkte budget ten behoeve van de klant. Dit moet anders. Wij zien daarom voorstellen daartoe tegemoet.

Ombuigingen op het vlak van de WVG zullen moeilijk realiseerbaar zijn. De eerste voorlopige resultaten met betrekking tot de ontwikkeling van een regionaal Vertrekkingenboek laten zien dat Bodegraven ten opzichte van de ons omringende gemeenten nog een forse achterstand heeft. Omringende gemeenten blijken veel "ruimhartiger" te zijn dan Bodegraven denkt te zijn!

l. Gemeenschappelijke regelingen Wij menen dat op deze post flink bezuinigd kan worden. De gemeentes moeten allemaal bezuinigen. De overkoepelende organen kunnen de gemeentes niet blijven confronteren met verhoging van de uitgaven.

m. Aanschaf ICT
In het kader van de samenwerking met Reeuwijk zal de organisatie met ingang van 2006 gewijzigd worden. Wij menen dat op termijn synergievoordelen daarmee te behalen zijn. Wij vinden dat investeringen in 2005 daarom uitgesteld moeten worden. In het geval dat PC's e.d. nodig zijn zal eerst beoordeeld moeten worden of medegebruik binnen de organisatie niet gestimuleerd kan worden.

Recapitulatie naar aanleiding van onze nota.

I. beperking verhoging OZB-tarief met 3 % te dekken uit de financiële gevolgen van de invoering van het BTW-compensatiefonds; II. uitvoeren van een Kwaliteitsmonitor en deze volledig te dekken uit de onbenutte middelen in totaal van E 60.296,25 van de Wijkteams 2004; III. aantrekken van een jeugd- en jongerenwerker in deeltijd van 20 uren per week (deels) te dekken uit de onbenutte middelen in totaal van E 60.296,25 van de Wijkteams 2004 IV. aanvulling van het budget Intensivering Armoedebestrijding met E 36.000,- te dekken uit de Reserve Compensatiefonds (of een van de "geheime potjes") dan wel gelet op de plannen van de Wijkteams in 2005 het onbenutte budget van de wijkteams; V. een forsere ombuiging doorvoeren op de gebieden
- leerlingenvervoer

- gemeenschappelijke regelingen
- kosten ICT beperken.

In de bijlage hebben wij een overzicht gevoegd van de heroverwegingen van de lokale partij "Beter Bodegraven."

Bijlage

|voorstel                                               | | | |
|college van B&W                                        | | | |
|"Beter Bodegraven"                                     | | | |
|                                                       | | | |
|                                                       | | | |
|                                                       | | | |
|                                                       | | | |
|                                                       | | | |
|leerlingenvervoer                                      | | | |
|25                                                     | | | |
|50                                                     | | | |
|                                                       | | | |
|intensivering minimabeleid                             | | | |
|36                                                     | | | |
|0                                                      | | | |
|                                                       | | | |
|wijkgericht werken                                     | | | |
|5                                                      | | | |
|25                                                     | | | |
|                                                       | | | |
|sport                                                  | | | |
|25                                                     | | | |
|0                                                      | | | |
|                                                       | | | |
|jeugd- en jongerenwerker                               | | | |
|10                                                     | | | |
|0                                                      | | | |
|                                                       | | | |
|gemeenschappelijke regelingen                          | | | |
|0                                                      | | | |
|15                                                     | | | |
|                                                       | | | |
|hogere kosten ICT                                      | | | |
|0                                                      | | | |
|20                                                     | | | |
|                                                       | | | |
|                                                       | | | |
|                                                       | | | |
|                                                       | | | |
|                                                       | | | |
|                                                       | | | |
|                                                       | | | |
|                                                       | | | |
|                                                       | | | |
Grutto 45
2411 LP Bodegraven
0172-617868

06-50423821

---- --