Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

LET OP: EMBARGO TOT ZONDAG 7 NOVEMBER, 16.00 UUR

Nipo-onderzoek:

Psychische problemen thuis en op het werk leiden vaak tot ziekteverzuim:

Meldlijn gaat persoonlijke ervaringen werkgevers en werknemers in kaart brengen.

Psychische problemen thuis of op het werk zijn een belangrijke oorzaak van ziekteverzuim. Volgens leidinggevenden en werknemers leiden deze problemen in resp. 87% en 62% van de gevallen tot ziekteverzuim. Als een werknemer zich door psychische problemen ziekmeldt, duurt dit verzuim meestal enkele weken (26%) tot enkele maanden tot een jaar (43%). Slechts een klein gedeelte van de werknemers (12 resp. 15%) dat zich ziek meldt door psychische problemen blijft maar enkele dagen ziek. Dit blijkt uit een representatief onderzoek over de wijze waarop werknemers en leidinggevenden omgaan met psychische problemen op het werk dat in opdracht van de Commissie het Werkend Perspectief is uitgevoerd door TNS-NIPO. Op basis van dit kwantitatief onderzoek wordt van 8 t/m 12 november een meldlijn georganiseerd, waar werkgevers en werknemers hun ervaringen met het omgaan met psychische problemen op het werk kunnen melden. Deze meldlijn is telefonisch bereikbaar van 8 t/m 12 november van 9.00 tot 17.00 uur via 023 5101163 (voor werkgevers) en van 9.00 tot 22.00 uur via 0800 0222 999 (voor werknemers). Ook is het mogelijk een mailtje te sturen via meldlijnwerkgevers@awvn.nl of meldlijnwerknemers@nkap.nl. Op basis van de resultaten van deze meldlijn en het NIPO-onderzoek wil de commissie tips en adviezen geven om de problematiek van psychische problemen op het werk beter aan te pakken en daardoor het ziekteverzuim terug te dringen. De meldlijn wordt georganiseerd in het kader van de Week van de Chronisch Zieken.

Veel van de problemen op het werk worden volgens veel leidinggevenden (64%) mede veroorzaakt door individuele psychische problemen die niets met het werk te maken hebben, terwijl volgens de meeste werknemers deze psychische problemen vooral werk gerelateerd zijn en veroorzaakt worden door een hoge werkdruk (44%), door conflicten met collega s en leidinggevenden (43%)of door onzekerheid over de eigen baan (25%).

Drie kwart van de leidinggevenden zag het ziekteverzuim van tevoren aankomen. In een kwart van de gevallen zelfs ruim van tevoren. Men zag het aankomen doordat de werknemer het zelf meldde (52%) of door afwijkend gedrag van de werknemers (53%). Veelvuldig ziekteverzuim (21%), het feit dat een werknemer meer fouten maakte (19%) of het feit dat collega s het probleem aankaarten (19%) werden minder als aanleiding genoemd.

Bespreekbaar maken

Eenderde van de werknemers geeft aan dat het niet of pas heel laat mogelijk was de problemen op het werk bespreekbaar te maken. Indien dat wel mogelijk was voelde de helft zich niet of onvoldoende serieus genomen.

Ruim viervijfde van de leidinggevenden geeft aan dat zij zelf een gesprek met de medewerker over de problemen zijn aangegaan, waarbij zij de werknemer aangesproken hebben op diens gedrag (30%) of afspraken hebben gemaakt over verandering van werkzaamheden (38%) en de persoonlijke begeleiding van de werknemer (42%). Ruim 45% van de medewerkers is daarbij doorverwezen naar de arbo- of bedrijfsarts. Werknemers zijn daar beduidend minder positief over. Slechts een op de vijf werknemers geeft aan dat de leidinggevenden met hen over deze problemen gesproken heeft. Blijkbaar worden de gesprekken vooral gevoerd over praktische problemen en worden deze door de werknemers niet als een echt gesprek over hun problemen gezien. Als er wel een gesprek heeft plaatsgevonden, is dit volgens de werknemers in ruim 80% van de gevallen op hun initiatief.

Door leidinggevenden worden in veel gevallen tijdelijke oplossingen aangeboden, vooral in de vorm van gesprekken. Meer concrete oplossingen als werkaanpassing, verandering van werkzaamheden, werktijdverkorting of tijdelijk ziekteverzuim worden minder vaak aangeboden. Oplossingen als plaatsing op een ander afdeling, werktijdverkorting of plaatsing bij een andere werkgever werden slechts incidenteel genoemd (resp. 10, 7 en 3%). In een op de vijf gevallen probeert men de situatie op het werk die de problemen veroorzaakt heeft, op te lossen.

Over de hele linie beschouwd, is slechts 55% van de werknemers tevreden over de wijze waarop er op het werk met psychische problemen wordt omgegaan; bij de leidinggevenden ligt dit percentage op 90% tevreden, waarbij 75% aangeeft ook tevreden te zijn over het effect van die aanpak.

Noot voor de pers

Voor meer informatie over het onderzoek en de meldlijn kunt u telefonisch contact opnemen met Ilse Hento of Rob Hoffius, tel. 071 512 49 03 / 06 101 620 19 of met Mayke van Keep, tel. 0297 564749 / 06 20489757.