In een driewieler van Amsterdam naar Dakar
Mad Robin Project combineert hi-tech met wacky
AMSTERDAM, 25 september 2004 -- Wie denkt dat deelname aan woestijnraces alleen is voorbehouden aan luxe paardenkrachtmonsters, vergist zich lelijk. Op 6 november a.s. gaat namelijk de Amsterdam Dakar Challenge 2004 van start: een rally van Amsterdam naar Dakar - een afstand van hemelsbreed ruim 4.600 kilometer - waaraan alleen tweedehands auto's uit de laagste prijsklasse (tot 500 euro) mogen deelnemen.
Dit jaar zal doet er een wel heel ongebruikelijk voertuig mee: een omgebouwde Reliant Robin-driewieler (de onfortuinlijke driewieler die te zien is in verschillende 'Mr. Bean' filmpjes). Met dit ongebruikelijke project willen de initiatiefnemers zo veel mogelijk geld inzamelen voor zo veel mogelijk goede doelen. Ze willen daarmee het wereldrecord inzamelen verbreken. Er kan al gesponsord worden vanaf 1 eurocent per kilometer. Het team van het Mad Robin Project heeft zich vandaag op het Amsterdamse strand Blijburg voorgesteld aan het publiek, samen met hun voertuig.
De deelnemers aan het Mad Robin Project gaan zich echter niet met de eerste de beste Reliant Robin aan dit hachelijke avontuur wagen. De Robin in kwestie wordt namelijk de komende weken omgebouwd tot een echt hi-tech voertuig met de nieuwste snufjes. Denk aan satellietnavigatie en -communicatie, een internetverbinding die 24 uur per dag actief is, drie webcams, een geluidsinstallatie, zonnepanelen, laptops, zwaailichten en nog veel meer. Daarnaast wordt de Robin gestileerd als de Interceptor-auto uit de cultfilm 'Mad Max' (1979).
De twee inzittenden zullen tijdens de tocht hun avonturen voortdurend bijhouden en publiceren op een website (www.interceptor.nl), compleet met foto's en een weblog. Op deze site is ook van minuut tot minuut te zien waar de Mad Robin zich bevindt, welke afstand er al is afgelegd en hoeveel geld er al is binnengehaald. Sponsors kunnen op hun eigen site een kleine module plaatsen, waar deze informatie ook te zien is, inclusief het actuele sponsorbedrag voor dat betreffende bedrijf. Eenmaal aangekomen in Dakar (Senegal) wordt de Robin via Ebay verkocht aan de hoogste bieder, waarbij de opbrengst wordt geschonken aan het ziekenhuis aldaar. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft al toegezegd dit bedrag te zullen verdubbelen, met een maximum van 25.000 euro.
Als de Mad Robin Interceptor erin slaagt om Dakar te halen, kunnen verschillende goede doelen rekenen op een behoorlijke bijdrage. Tot deze goede doelen behoren onder andere de Stichting Zinloos Geweld, de Hartstichting, het Wereld Kanker Onderzoeks Fonds, Stichting Wakker Dier, oneMan en Wings of Hope.
Een van de initiatiefnemers van het Mad Robin Project is Martijn van Wagtendonk. "We doen dit om verschillende redenen. Ten eerste omdat we hopen dat we hiermee een heleboel goede doelen kunnen steunen. Maar daarbij is het natuurlijk een geweldig avontuur en is dan ook een lang gekoesterde droom van ons om hier een keer aan mee te kunnen doen.", zegt Van Wagtendonk.
Het Mad Robin Project wil zo veel mogelijk goede doelen steunen. Bedrijven en particulieren kunnen dit doen door per kilometer een vast bedrag te betalen. Dit bedrag kan variëren van 1 eurocent tot 2 euro of meer per afgelegde kilometer. Aangezien de totale afstand ruim 4600 kilometer bedraagt, zal het totale sponsorbedrag uiteenlopen van ongeveer 46 euro tot meer dan 9000 euro. Afhankelijk van het gekozen bedrag wordt er een standaardformaat sticker met onder andere de naam van de sponsor op de auto aangebracht, in grote variërend van 12 cm tot 125 cm. Inmiddels is er al ruim 50.000 euro aan sponsorgeld toegezegd.
Tot de sponsors die zich intussen al hebben aangemeld, behoren TomTom - leverancier van persoonlijke navigatiesystemen; Kluizenservice Nederland, de Amsterdamse Politie - afdeling voertuigcriminaliteit, webhoster NetGround en veilinghuis eBay.
Zie voor meer informatie en sponsoring de website www.interceptor.nl.
Meer informatie over de Amsterdam Dakar Challenge 2004 is te vinden op de site www.amsterdamdakar.nl.