Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Korte toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de uitreiking van de Karla Peijs VTL-beurzen 2004 voor vrouwelijke chauffeurs, In Dronten op zaterdag 6 november om 15.50

(Alleen de uitgesproken tekst geldt)

Dames en heren, maar vooral dames natuurlijk,

Eén van de mooie dingen van het ministerschap is dat mensen je zo graag een plezier doen, bijvoorbeeld door een beurs naar je te vernoemen. Reken maar dat ik er trots op ben dat de VTL-beurs voor vrouwelijke chauffeurs mijn naam draagt!

Het is inmiddels een traditie dat de Vereniging Transport en Logistiek deze beurs vernoemt naar de zittende minister van Verkeer en Waterstaat. Ik heb me wel afgevraagd wat de VTL gaat doen als ooit weer eens een man voor langere tijd minister wordt op mijn departement. Want een beurs voor vrouwen met de naam van een man, dat is natuurlijk toch wat moeilijk uit te leggen. En ook al heeft Verkeer en Waterstaat een gezonde traditie van vrouwelijke ministers achter het stuur, ik kan u geen garanties geven dat dat in de toekomst zo blijft. Uw beroepsgroep is namelijk niet de enige waarin het aandeel van vrouwen te laag is. De politiek kan er ook wat van, zoals u weet.

Het vorige kabinet had maar één vrouwelijke minister. Sinds vorig jaar zijn dat er gelukkig vier. Dat is nog steeds geen fifty fifty-verdeling, maar wel al een stuk beter. Het aantal dames dat achter het stuur van een vrachtwagen zit, is veel hoger: ongeveer 2500. Dat lijkt behoorlijk wat, maar het is minder dan 3 procent van alle beroepschauffeurs. Dat moeten er natuurlijk veel meer worden.

Ik zeg dat niet omdat ik zo'n doorgewinterde feministe ben, al kan een beetje emancipatie in de transportsector geen kwaad. Maar ik zeg dat vooral omdat we vrouwelijke chauffeurs keihard nodig hebben met het oog op de toekomst. Ik heb net de Nota Mobiliteit uitgebracht. Daarin staat hoe ik de groei van het verkeer tot en met 2020 mogelijk wil maken. Vooral de groeiprognoses voor het goederenvervoer zijn enorm, tot wel 80 procent. Daar zijn dus veel goed opgeleide chauffeurs voor nodig. Meer dan er mannen beschikbaar zijn. Daarom zei ik net: er moeten meer vrouwen achter het stuur van de vrachtwagen!

De tijd dat je als chauffeur ook nog zo'n beetje de sterkste man van Nederland moest zijn, ligt gelukkig achter ons. De moderne vrachtwagen is van alle snufjes voorzien, van stuurbekrachtiging tot hydraulische laad- en lossystemen. Dus die fysieke belemmering is er niet meer. Waar nog wat aan moet gebeuren, zijn de vaak extreem lange werkweken. Die gaan volgend jaar terug naar gemiddeld 48 uur. Dat hebben we in Europa afgesproken En eigenlijk vind ik ook dat er in uw sector ruimte moet komen voor deeltijdwerk. Een heel concreet punt waar ik op dit moment samen met de sector en de beheerders van parkeerplaatsen naar kijk, is de veiligheid langs de weg. Als we er in slagen om ook dit soort belemmeringen weg te nemen, dan kan het niet anders of er melden zich straks meer vrouwen aan de poort van de chauffeursopleidingen. En dat - ik herhaal het nog maar eens - zou een prima zaak zijn.

Dames en heren,

Vandaag hebben we alvast een voorproefje gezien van hoe het ook kan. Zoveel trucksters heb ik in ieder geval nog nooit bij elkaar gezien. Het voelt vast wel lekker om ook eens in de meerderheid te zijn? En bovendien geeft u als vrouwelijke chauffeurs een inspirerend voorbeeld aan uw tien toekomstige collega's die de `Karla Peijs VTL-beurs' dit jaar krijgen. Ik vind het een grote eer dat ik die nu mag gaan uitreiken.

Dank u wel.