Korte toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij
de uitreiking van de Karla Peijs VTL-beurzen 2004 voor vrouwelijke
chauffeurs, In Dronten op zaterdag 6 november om 15.50
(Alleen de uitgesproken tekst geldt)
Dames en heren, maar vooral dames natuurlijk,
Eén van de mooie dingen van het ministerschap is dat mensen je zo
graag een plezier doen, bijvoorbeeld door een beurs naar je te
vernoemen. Reken maar dat ik er trots op ben dat de VTL-beurs voor
vrouwelijke chauffeurs mijn naam draagt!
Het is inmiddels een traditie dat de Vereniging Transport en Logistiek
deze beurs vernoemt naar de zittende minister van Verkeer en
Waterstaat. Ik heb me wel afgevraagd wat de VTL gaat doen als ooit
weer eens een man voor langere tijd minister wordt op mijn
departement. Want een beurs voor vrouwen met de naam van een man, dat
is natuurlijk toch wat moeilijk uit te leggen. En ook al heeft Verkeer
en Waterstaat een gezonde traditie van vrouwelijke ministers achter
het stuur, ik kan u geen garanties geven dat dat in de toekomst zo
blijft. Uw beroepsgroep is namelijk niet de enige waarin het aandeel
van vrouwen te laag is. De politiek kan er ook wat van, zoals u weet.
Het vorige kabinet had maar één vrouwelijke minister. Sinds vorig jaar
zijn dat er gelukkig vier. Dat is nog steeds geen fifty
fifty-verdeling, maar wel al een stuk beter. Het aantal dames dat
achter het stuur van een vrachtwagen zit, is veel hoger: ongeveer
2500. Dat lijkt behoorlijk wat, maar het is minder dan 3 procent van
alle beroepschauffeurs. Dat moeten er natuurlijk veel meer worden.
Ik zeg dat niet omdat ik zo'n doorgewinterde feministe ben, al kan een
beetje emancipatie in de transportsector geen kwaad. Maar ik zeg dat
vooral omdat we vrouwelijke chauffeurs keihard nodig hebben met het
oog op de toekomst. Ik heb net de Nota Mobiliteit uitgebracht. Daarin
staat hoe ik de groei van het verkeer tot en met 2020 mogelijk wil
maken. Vooral de groeiprognoses voor het goederenvervoer zijn enorm,
tot wel 80 procent. Daar zijn dus veel goed opgeleide chauffeurs voor
nodig. Meer dan er mannen beschikbaar zijn. Daarom zei ik net: er
moeten meer vrouwen achter het stuur van de vrachtwagen!
De tijd dat je als chauffeur ook nog zo'n beetje de sterkste man van
Nederland moest zijn, ligt gelukkig achter ons. De moderne vrachtwagen
is van alle snufjes voorzien, van stuurbekrachtiging tot hydraulische
laad- en lossystemen. Dus die fysieke belemmering is er niet meer.
Waar nog wat aan moet gebeuren, zijn de vaak extreem lange werkweken.
Die gaan volgend jaar terug naar gemiddeld 48 uur. Dat hebben we in
Europa afgesproken En eigenlijk vind ik ook dat er in uw sector
ruimte moet komen voor deeltijdwerk. Een heel concreet punt waar ik op
dit moment samen met de sector en de beheerders van parkeerplaatsen
naar kijk, is de veiligheid langs de weg. Als we er in slagen om ook
dit soort belemmeringen weg te nemen, dan kan het niet anders of er
melden zich straks meer vrouwen aan de poort van de
chauffeursopleidingen. En dat - ik herhaal het nog maar eens - zou een
prima zaak zijn.
Dames en heren,
Vandaag hebben we alvast een voorproefje gezien van hoe het ook kan.
Zoveel trucksters heb ik in ieder geval nog nooit bij elkaar gezien.
Het voelt vast wel lekker om ook eens in de meerderheid te zijn? En
bovendien geeft u als vrouwelijke chauffeurs een inspirerend voorbeeld
aan uw tien toekomstige collega's die de `Karla Peijs VTL-beurs' dit
jaar krijgen. Ik vind het een grote eer dat ik die nu mag gaan
uitreiken.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat