Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Luchtvaart is tariefverhogingen Schiphol nu echt beu
Schiphol, 5 november 2004. De luchtvaartmaatschappijen zijn de al jaren achtereen sterk verhoogde tarieven van Luchthaven Schiphol nu echt beu. Dat hebben de gezamenlijke luchtvaartmaatschappijen, vertegenwoordigd in de Board of Airline Representatives in the Netherlands (BARIN), Luchthaven Schiphol laten weten.
De door monopolist Schiphol opgelegde luchthavengelden komen niet tot stand in een vrije markt.
De BARIN heeft voorgesteld de Schiphol tarieven voor het komende jaar te bevriezen en de luchthavendirectie gemaand tot het nemen van de noodzakelijke kostenverlagende maatregelen en efficiency verbeteringen toe te passen, zodat een meer reële tariefstelling voor daarop volgende jaren kan worden gerealiseerd.
Een door Schiphol geplande kostenstijging van 16 % en de hieruit resulterende verhoging van de tarieven voor 2005, acht de BARIN volstrekt onaanvaardbaar en onverantwoord.
Een BARIN delegatie, ondersteund door IATA (International Air Transport Association), heeft middels een serie gesprekken met de Luchthavendirectie dit pleidooi uitgebreid en onderbouwd aan de orde gesteld. Ook in het laatste gesprek met de BARIN op 4 november, de zogenaamde Schiphol Consultatie, heeft Schiphol op geen enkele wijze gehoor willen geven aan het voorstel van haar klanten, door de stelling in te nemen niet tot bevriezing van haar tarieven voor 2005 over te willen gaan.
Binnenkort zullen zij wederom de door hen eenzijdig vastgestelde tarieven voorleggen aan het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. De Nederlandse staat, als grootaandeelhouder, heeft belang bij hoge winsten van de luchthaven, zeker nu de staat een privatisering van Luchthaven Schiphol in gang wil zetten en daarbij een maximale opbrengst van haar aandeel zal nastreven.
Het Ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft de laatste jaren, ondanks de bezwaren van de luchtvaartmaatschappijen, steeds weer de door Luchthaven Schiphol voorgestelde verhogingen goedgekeurd. In dat kader lopen er nog formele bezwaarprocedures met betrekking tot verhogingen van de luchthaventarieven in de jaren 2002, 2003 en 2004.
In recente brieven heeft de BARIN er bij het Ministerie van Verkeer & Waterstaat op interventie aangedrongen met het verzoek dit onverantwoorde tariefstellingbeleid van de Luchthaven Schiphol een halt toe te roepen.
De gebruikers van Schiphol hebben het gevoel te moeten betalen voor de kunstmatig te behalen hoge winsten*. Bij doorberekening zouden uiteindelijk ook de passagiers van de luchtvaartmaatschappijen betalen voor de onterecht hoge tarieven, maar de luchtvaartmaatschappijen zijn door de huidige economische omstandigheden en marktwerking gedwongen hun tarieven steeds meer te verlagen en kostenbeheersende maatregelen te nemen.
De situatie van luchtvaartmaatschappijen is wereldwijd zorgwekkend. Al jaren lijdt de gezamenlijke burgerluchtvaart op jaarbasis miljarden euro's verlies. In schril contrast hiermee stijgen desondanks de tarieven van Schiphol wederom voor het zoveelste jaar, om bij te dragen aan nog meer winst. Uit onderzoek van Verkeer & Waterstaat is gebleken dat in vergelijking met andere luchthavens, Schiphol in de laatste vier jaar de hoogste tariefstijgingen heeft doorgevoerd. Luchthaven Schiphol draagt hiermee in ieder geval niet bij aan een herstel van hun klanten; een gezond bedrijfsklimaat van de luchtvaartmaatschappijen is tevens in het belang van de luchthaven.
In BARIN zijn de Nederlandse en buitenlandse luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigd die gebruik maken van Luchthaven Schiphol.
* Resultaat (EBITDA) Luchthaven Schiphol 2003:+ E 468 mio,
2002: + E 353 mio,
2001: + E 397 mio,