LENSINK VAN BERKEL COMM.

Verzendkosten grootste irritatie bij internetconsument

Verzendkosten grootste irritatie internetconsument

Ook prijzenslag onder winkels op internet

Amsterdam, 5 november 2004 - De hoogte van de verzendkosten is de grootste irritatie bij internetconsumenten. Het zoek- en vindgemak van artikelen wordt als grootste voordeel gezien door de internetconsument. Dit blijkt uit een groot onderzoek van internetwinkel Kortingswinkel.nl. Uit het onderzoek blijkt tevens dat prijsacties op internet voor een heuse prijzenslag onder internetwinkels zorgen.

Het online-onderzoek van Kortingswinkel.nl heeft plaatsgevonden onder 1386 internetconsumenten. Een ander opvallend resultaat uit het onderzoek is dat meer dan 80% van de internetconsumenten prijzen van producten vergelijkt bij verschillende internetwinkels alvorens tot een daadwerkelijke aankoop bij een internetwinkel of bij een reguliere winkel over te gaan.

Naast de hoogte van de verzendkosten zijn het niet op voorraad hebben van een product en de onbekendheid van de afleverdatum van een product de grootste irritaties van internetconsumenten. Edzard Gelderman, directeur van Kortingswinkel. nl stoort zich ook aan de hoogte van de verzendkosten die door pakketleveranciers in rekening worden gebracht. Gelderman: 'Het feit dat er in Nederland maar een paar marktpartijen pakjes bezorgen zorgt ervoor dat de prijzen in Nederland erg hoog zijn. In vergelijking met Duitsland zijn de kosten zo'n 20% hoger en dat terwijl Duitsland negen keer groter is dan Nederland. Onbegrijpelijk. Het zou goed zijn voor de Nederlandse internetconsument als er meer marktpartijen de Nederlandse markt betreden.' Internetconsumenten zien het voordeel van het zoek- en vindgemak van artikelen, het gemak van thuisbezorging en het kunnen vergelijken van producten en diensten als belangrijkste reden om te winkelen bij internetwinkels.

Top 3 van irritaties bij internetwinkelen

1. Hoogte van verzendkosten

2. Gewenste product niet op voorraad

3. Onduidelijkheid over afleverdatum product

Top 3 van belangrijkste redenen om te internetwinkelen
1. Zoek- en vindgemak van artikelen

2. Gemak van thuisbezorging

3. Producten en diensten makkelijk te vergelijken

Prijzenslag ook bij internetwinkels
Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat ruim 90% van de respondenten aangeeft meer te letten op voordeelacties als gevolg van de stagnerende economische groei. Verder geeft ruim 60% van de ondervraagden aan meer te letten op wat men uitgeeft aan producten als gevolg van de tegenvallende economische groei. Ruim 80% geeft aan hierdoor prijsbewuster te zijn geworden. 'Dit is in lijn met de ontwikkeling dat steeds meer bedrijven het moeten hebben van harde prijs- en kortingsacties in plaats van algemene promoties om de consument aan zich te binden. De trend die afkomstig is uit de Verenigde Staten en Duitsland, waar lage prijzen en harde kortingacties meer regel dan uitzondering zijn, is inmiddels overgewaaid naar Nederland en zal de prijzenslag onder zowel reguliere als internetwinkels doen toenemen', aldus Edzard Gelderman, directeur van Kortingswinkel.nl.

Over Kortingswinkel.nl
Kortingswinkel.nl, de grootste non-food discounter op het internet, werd in 2000 opgericht en heeft sindsdien een constante groei doorgemaakt. Kortingswinkel.nl biedt online aanbiedingen en kortingen op producten en diensten. De onderneming werkt momenteel samen met verschillende partners uit de dienstverlenende sector, retail en de entertainment industrie, zoals bijvoorbeeld McDonald's, Joop van den Ende Musicals, America Today. Kortingswinkel.nl is lid van de branchevereniging Thuiswinkel.org. Meer informatie op www.kortingswinkel.nl.

Noot voor redactie,