LENSINK VAN BERKEL COMM.
Verzendkosten grootste irritatie bij internetconsument
Verzendkosten grootste irritatie internetconsument
Ook prijzenslag onder winkels op internet
Amsterdam, 5 november 2004 - De hoogte van de verzendkosten is de
grootste irritatie bij internetconsumenten. Het zoek- en vindgemak van
artikelen wordt als grootste voordeel gezien door de
internetconsument. Dit blijkt uit een groot onderzoek van
internetwinkel Kortingswinkel.nl. Uit het onderzoek blijkt tevens dat
prijsacties op internet voor een heuse prijzenslag onder
internetwinkels zorgen.
Het online-onderzoek van Kortingswinkel.nl heeft plaatsgevonden onder
1386 internetconsumenten. Een ander opvallend resultaat uit het
onderzoek is dat meer dan 80% van de internetconsumenten prijzen van
producten vergelijkt bij verschillende internetwinkels alvorens tot
een daadwerkelijke aankoop bij een internetwinkel of bij een reguliere
winkel over te gaan.
Naast de hoogte van de verzendkosten zijn het niet op voorraad hebben
van een product en de onbekendheid van de afleverdatum van een product
de grootste irritaties van internetconsumenten. Edzard Gelderman,
directeur van Kortingswinkel. nl stoort zich ook aan de hoogte van de
verzendkosten die door pakketleveranciers in rekening worden gebracht.
Gelderman: 'Het feit dat er in Nederland maar een paar marktpartijen
pakjes bezorgen zorgt ervoor dat de prijzen in Nederland erg hoog
zijn. In vergelijking met Duitsland zijn de kosten zo'n 20% hoger en
dat terwijl Duitsland negen keer groter is dan Nederland.
Onbegrijpelijk. Het zou goed zijn voor de Nederlandse
internetconsument als er meer marktpartijen de Nederlandse markt
betreden.' Internetconsumenten zien het voordeel van het zoek- en
vindgemak van artikelen, het gemak van thuisbezorging en het kunnen
vergelijken van producten en diensten als belangrijkste reden om te
winkelen bij internetwinkels.
Top 3 van irritaties bij internetwinkelen
1. Hoogte van verzendkosten
2. Gewenste product niet op voorraad
3. Onduidelijkheid over afleverdatum product
Top 3 van belangrijkste redenen om te internetwinkelen
1. Zoek- en vindgemak van artikelen
2. Gemak van thuisbezorging
3. Producten en diensten makkelijk te vergelijken
Prijzenslag ook bij internetwinkels
Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat ruim 90% van de
respondenten aangeeft meer te letten op voordeelacties als gevolg van
de stagnerende economische groei. Verder geeft ruim 60% van de
ondervraagden aan meer te letten op wat men uitgeeft aan producten als
gevolg van de tegenvallende economische groei. Ruim 80% geeft aan
hierdoor prijsbewuster te zijn geworden. 'Dit is in lijn met de
ontwikkeling dat steeds meer bedrijven het moeten hebben van harde
prijs- en kortingsacties in plaats van algemene promoties om de
consument aan zich te binden. De trend die afkomstig is uit de
Verenigde Staten en Duitsland, waar lage prijzen en harde
kortingacties meer regel dan uitzondering zijn, is inmiddels
overgewaaid naar Nederland en zal de prijzenslag onder zowel reguliere
als internetwinkels doen toenemen', aldus Edzard Gelderman, directeur
van Kortingswinkel.nl.
Over Kortingswinkel.nl
Kortingswinkel.nl, de grootste non-food discounter op het internet,
werd in 2000 opgericht en heeft sindsdien een constante groei
doorgemaakt. Kortingswinkel.nl biedt online aanbiedingen en kortingen
op producten en diensten. De onderneming werkt momenteel samen met
verschillende partners uit de dienstverlenende sector, retail en de
entertainment industrie, zoals bijvoorbeeld McDonald's, Joop van den
Ende Musicals, America Today. Kortingswinkel.nl is lid van de
branchevereniging Thuiswinkel.org. Meer informatie op
www.kortingswinkel.nl.
Noot voor redactie,