Starck staat sterk
Lucky Strike Designer Award 2004 gaat naar Philippe Starck
Berlijn, 4 november 2004: Philippe Starck, ontwerper van de
legendarische citruspers 'Juicy Salif', nam gisteravond de Lucky
Strike Designer Award 2004 in ontvangst als bekroning voor de
prestaties die hij gedurende zijn gehele loopbaan heeft geleverd. Deze
prijs wordt sinds 1991 door de Raymond Loewy Foundation jaarlijks
uitgereikt aan de beste en meest succesvolle ontwerpers ter wereld.
Het is niet alleen een van de meest begeerde onderscheidingen in de
designwereld, maar ook een van de meest vrijgevige: de financiële
beloning bedraagt maar liefst 50.000 euro. Volgens de jury is Philippe
Starck 'waarschijnlijk de meest opvallende, originele en opwindende
ontwerper van de afgelopen twintig jaar en zeker van de komende
decennia.'
'Het is voor mij een grote eer om de Lucky Strike Designer Award 2004
in ontvangst te mogen nemen,' aldus de ontwerper, een autodidact die
in 1949 in Parijs werd geboren. Starck die gerust zegt: 'Wilt u het
met mij over design hebben? Daar heb ik een hekel aan!', geeft toch al
een jaar of 25 vorm aan de levens van velen, dankzij zijn ontwerpen
voor meubels, keukenaccessoires en badkameraccessoires en zijn alom
geprezen binnenhuisontwerpen. Talloze bekende merken staan voor hem in
de rij: Alessi, Kartell, Fossil, Duravit, Cassina en Seven Eleven.
'Economisch gezien is Philippe Starck een van de meest succesvolle
ontwerpers van deze tijd en cultureel gezien een van de meest
invloedrijke,' aldus prof. dr. Michael Erlhoff, president van de
Raymond Loewy Foundation International. Tot de meest recente ontwerpen
van Philippe Starck behoren een muis voor Microsoft en sportschoenen
voor Puma. Daarnaast wordt Starck geroemd om zijn prestaties op het
gebied van de architectuur. Een van zijn volgende projecten bestaat
uit het ontwerpen van een serie appartementen in Hamburg. Van deze
chique woningen zijn er al een aantal gebouwd in Londen, Sydney en
Miami. In de lente van 2005 zal in Hamburg met de bouw worden
begonnen.
Het merk Philippe Starck
Philippe Starck is een provocateur tussen commercie en morele waarden.
Dankzij zijn talent voor het bespelen van de media is hij bekend bij
een breed publiek. In talrijke foto's speelt Starck met verschillende
outfits en een ironische blik op zichzelf. Zijn producten en hijzelf
staan vooral voor het merk Philippe Starck. Tijdens interviews zorgt
hij voor ophef met zijn kritiek op de zakenwereld en de maatschappij,
waarmee hij zijn originaliteit nog meer onderstreept.
Topontwerp
In de jaren 1980 ontwikkelde Philippe Starck een hotelconcept voor Ian
Sanderson in New York dat in de hele wereld navolging vond en vandaag
de dag wordt beschouwd als de absolute top voor designer-hotels. Het
Paramount Hotel en het Sanderson Hotel worden beide gerekend tot
Starcks belangrijkste werk op het gebied van de architectuur. Deze
hotels bieden hun gasten een plekje in de stad waar ruimte is voor
zelfexpressie en waar zij zich stijlvol kunnen terugtrekken uit het
gedruis van de metropool. In de hele wereld staan door Starck
ontworpen hotels: Londen, San Francisco, Tokio, Hongkong.
De Raymond Loewy Foundation International
De Raymond Loewy Foundation International levert een belangrijke
bijdrage aan de toekomst van design en onderstreept het belang hiervan
voor de verdere ontwikkeling van de economie en de maatschappij. De
stichting werd in 1991 opgericht en ondersteunt baanbrekend en
professioneel goed doordacht design in de geest van het designconcept
van industrieel ontwerper Raymond Loewy (1896-1986). Hij is de
ontwerper van onder andere het huidige Lucky Strike pakje.
Eerdere winnaars van de Lucky Strike Designer Award zijn onder andere
Michael Ballhaus (2001), Donna Karan (1999), Peter Lindbergh (1996) en
Karl Lagerfeld (1993).