Ingezonden persbericht
Persinformatie | |
Nederland~ICT en Ministerie van Justitie voorkomen samen klachten
Woerden, 5 november 2004
Nederland~ICT, de branchevereniging voor ICT- en Officebedrijven en het Ministerie van Justitie hebben door uitstekende samenwerking een laagdrempelige procedure ontwikkeld voor de behandeling van klachten, knelpunten en problemen die zich kunnen voordoen bij de aanbesteding van ICT-opdrachten van dit departement aan marktpartijen.
Al enige jaren vindt er constructief overleg plaats tussen Justitie en Nederland~ICT over de aanbestedingspraktijk. Dit heeft onder meer geresulteerd in afspraken om tot een eenvoudige, goedkope en informele aanpak voor klachtbehandeling te komen. Hiermee kunnen in de toekomst missers en problemen, zowel bij leveranciers als bij het departement, worden voorkomen.
De ICT-sector en Justitie geven hiermee tevens hun bereidheid aan om over en weer, in een open dialoog, van elkaar te leren over de praktijk van de ICT-aanbestedingen. Deze materie blijkt zowel voor veel ICT-bedrijven als het departement dikwijls zeer complex te zijn. Deze procedure maakt het mogelijk om - waar dat in concrete gevallen nodig mocht blijken te zijn - zaken in een vroegtijdig stadium bij te stellen. Juist met het vroegtijdig signaleren van problemen en waar mogelijk het direct oplossen daarvan, zijn zowel de markt als de aanbestedende diensten binnen het departement gebaat.
"Een mooi voorbeeld van hoe goede communicatie problemen kan voorkomen", aldus mr. Peter van Schelven, jurist bij Nederland~ICT. De met mr. Ruud Leether, bedrijfsjurist binnen de top van Justitie, gevoerde overleggen hebben over en weer geleid tot een open oog voor de aanbestedingspraktijk.
Nederland~ICT hoopt dat deze aanpak een voorbeeld is voor de andere ministeries. Justitie is het eerste departement dat bereid en in staat is gebleken, samen met de ICT-sector, een klachtenprocedure op te stellen. De gemaakte afspraken dragen er toe bij dat bedrijven minder snel een stap naar de rechter zetten als de indruk bestaat dat een aanbesteding niet juist is aangepakt.
Inmiddels is de procedure in gang gezet en wijzen de eerste ervaringen uit dat deze procedure zinvol en effectief is. Voor veel ICT-bedrijven is de stap naar de rechter dikwijls een brug te ver. Een eenvoudige procedure kost al snel 25.000 Euro en slaat daarnaast een flinke deuk in de zakelijke relatie met een opdrachtgever. Justitie heeft in de ogen van Nederland~ICT met deze unieke vorm van zelfregulering een waardevolle bijdrage geleverd aan de verbetering van aanbesteding van ICT-opdrachten.
Nederland~ICT behartigt de economische belangen van de aangesloten organisaties richting politiek en overheid. Met een achterban die meer dan 25 miljard Euro omzet en ruim 200.000 medewerkers telt, is Nederland~ICT dé woordvoerder van de Nederlandse ICT-sector. Nederland~ICT is het samenwerkingsverband van de brancheverenigingen FENIT (informatie-technologie), VIFKANTEC (kantoortechnologie), ICT Telecom (telecommunicatie) en de belangenorganisaties ICT Milieu en Werkgeversvereniging ICT (ICK-CAO).
Vanaf 1 januari 2005 wordt de branchekoepel één nieuwe vereniging; ICT~Office.
---
Noot aan de redactie (