Politie Noord- en Oost Gelderland
Persverklaring rapportage Nationale Ombudsman
Apeldoorn 06-11-2004 - De politie Noord- en Oost-Gelderland erkent bij
monde van korpschef J.J. Hoogendoorn dat er fouten zijn gemaakt bij de
afhandeling van een tragisch ongeval op 6 november 2000, waarbij de
toen 12-jarige jongen J. Schut uit Apeldoorn om het leven kwam. De
korpschef onderschrijft de conclusies en aanbevelingen van de
Nationale ombudsman naar aanleiding van een ingediende klacht, en
geeft aan dat de organisatie al enige jaren bezig is met een
professionaliseringsslag op diverse terreinen.
De rapportage van de Nationale Ombudsman met betrekking tot een klacht
over het afhandelen van een tragisch ongeval op 6 november 2000,
waarbij de toen 12-jarige jongen J. Schut uit Apeldoorn om het leven
kwam, is voor de korpsleiding van de politieregio Noord- en
Oost-Gelderland aanleiding voor de volgende verklaring:
De korpschef, hoofdcommissaris J.J. Hoogendoorn, onderschrijft de
conclusies en aanbevelingen van de Nationale Ombudsman. Er is een
aantal fouten gemaakt bij de afhandeling van het ongeval, en in de
periode daaropvolgend.
Zo is er van het ongeval geen proces-verbaal opgemaakt, heeft er geen
technisch onderzoek plaatsgevonden, en zijn er onvoldoende getuigen
gehoord.Ik betreur deze gang van zaken ten zeerste. Dit had niet mogen
gebeuren. Wanneer zaken anders waren aangepakt, waren het ongeval en
de dood van de jongen daarmee niet voorkómen, maar was de nabestaanden
onnodig leed bespaard, aldus de korpschef.
Hoogendoorn geeft aan dat er in zijn korps al enkele jaren een
professionaliseringsslag gaande is, op basis van het
meerjarenbeleidsplan Koers 2007. Niet als gevolg van dit ongeval, we
zijn er al langer mee bezig, maar een aantal aspecten heeft wel
degelijk raakvlakken met de zaak van de familie Schut.
Zo is er binnen het korps veel aandacht geweest voor heldere afspraken
over hoe te handelen op de plaats van een incident. De functie van
Officier van Dienst wordt opnieuw ingevuld, zodat er altijd een
ervaren, leidinggevende politie-agent op de plaats van een incident
aanwezig is en de leiding van het onderzoek op zich neemt.
Bovendien is de klachtenregeling aangescherpt, en zijn er fulltime
klachtenonderzoekers aangesteld.
Hoogendoorn: We willen op deze manier de kwaliteit van ons korps en
onze diensten verbeteren, waardoor situaties als in de zaak Schut in
de toekomst kunnen worden voorkomen.