Toespraak van Sjef Diris namens de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla
Peijs, bij de officiële ingebruikname van Phileas, in Eindhoven op 30
oktober 2004 om 11.00 uur
(Alleen de uitgesproken tekst geldt)
Dames en heren,
Waarom Miles Davis, zult u zich afvragen. Het antwoord is simpelweg:
`Omdat ik daar enorm van geniet.' Dit soort muziek brengt je tot rust
en geeft tegelijkertijd heel veel energie. Zijn muziek klinkt heel
losjes, maar reken maar dat Miles Davis over elke noot nadacht. Het is
dus niet alleen mooie muziek, maar ook nog razendknap gemaakt.
Toch is dat niet het eerste verband dat ik zie met de Phileas. De link
ligt voor mij vooral in het innovatieve karakter van beide zaken.
Miles Davis was een vernieuwer pur sang. Iemand die de gebaande paden
durfde te verlaten en zo iets heel nieuws creëerde. Dat herken ik ook
in de Phileas.
Wie de geschiedenis van het Phileas-project overziet, kan alleen maar
bewondering hebben voor dit nieuwe vervoermiddel. Het is een project
van vallen en opstaan, van tegenslagen en meevallers, van pionieren en
wielen opnieuw uitvinden. Eigenlijk heel vergelijkbaar met de manier
waarop een jazzmuzikant muziek maakt: binnen strakke
akkoordenschema's, maar wel met ruimte voor improvisatie.
Het begon allemaal een jaar of tien geleden, met een Eindhovense
wensnota met op de voorkant een bus die verdacht veel op de huidige
Phileas leek. Daarna volgden onder meer:
· een visionair plan van een bedrijvenconsortium,
· een bosje Europese aanbestedingstrajecten
· een heuse publiek-private samenwerking avant la lettre,
· een staaltje projectmanagement voor gevorderden
· en nog een handjevol andere grote prestaties.
Het resultaat van dit alles mag er zijn. Zo stipt als Phileas Fogg in
80 dagen rond de wereld reisde, is de oorspronkelijke opleveringsdatum
weliswaar niet gehaald. Maar dat is niet verwonderlijk. Zo gaat dat
met innovatieve projecten. Vergeleken met andere grote projecten mogen
we allang blij zijn dat dit paradepaardje binnen het oorspronkelijke
budget is gebleven. Dat is - gelooft u mij maar - een prestatie op
zich waar ik als minister heel tevreden over ben.
Dat de Phileas zo innovatief is, is eigenlijk logisch. We zijn hier
immers in Eindhoven. Voor jazz moet je in Brabant dan misschien in
Duketown zijn, voor technologische hoogstandjes ga je nog wat verder
naar het zuiden. Dat is nu dus ook direct zichtbaar in het Eindhovense
openbaarvervoersysteem De Phileas is zuinig, heeft een hypermodern
reisinformatiesysteem en een gelijkvloerse instap, zodat alle
reizigers gemakkelijk de bus in en uit kunnen. Bij een innovatief
systeem als de Phileas hoort natuurlijk ook een modern betaalsysteem.
Ik heb daarom aan het SRE een bijdrage in de kosten van de invoering
de OV-Chipkaart toegezegd. Als de testfase in Rotterdam goed verloopt,
zal de OV-Chipkaart zo snel mogelijk op de Phileas worden ingevoerd.
Phileas bewijst dat decentrale overheden samen met het bedrijfsleven
voor belangrijke vernieuwingen in het openbaar vervoer kunnen zorgen.
In Den Haag vinden we dat het inderdaad de taak van decentrale
overheden is om voor die vernieuwingen te zorgen. Ik weet ook dat dat
gemakkelijker gezegd is dan gedaan, en daarom feliciteer ik het
Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, de initiatiefnemer van Phileas,
van harte met het feit dat het allemaal gelukt is.
Wat ik ook heel belangrijk vind, is dat Phileas een belangrijke
bijdrage levert aan een beter imago van het openbaar vervoer. Ik
begrijp dat het aantal OV-reizigers nu al hoger is dan voorheen, toen
er nog een gewone bus op dezelfde lijn reed. Dat bewijst dat je
reizigers kunt verleiden en aan je kunt binden. En dat is nodig om
meer mensen het openbaar vervoer in te krijgen.
De individuele reiziger herkent dus het directe voordeel van Phileas,
maar ook de regio als geheel profiteert van dit project. Het verbetert
de bereikbaarheid van de `brainport' van Nederland, zoals we Eindhoven
en omgeving in de nota's Ruimte en Mobiliteit noemen. Daarmee is de
Phileas indirect goed voor de economie en misschien straks ook wel
direct. Er is namelijk belangstelling voor dit nieuwe vervoersconcept,
zelfs tot ver voorbij onze landsgrenzen.
Natuurlijk kan die belangstelling pas worden verzilverd als het lukt
om de Phileas met succes volgens de strakke dienstregeling te laten
rijden. En de Phileas moet goed worden vermarkt, zoals dat heet. Dat
is de verantwoordelijkheid van de exploitant en de bouwers, maar de
lokale en regionale overheden kunnen ook hun steentje bijdragen. Mijn
departement en dat van Economische Zaken zetten de Phileas graag mee
in de etalage. Zo hebben we de Phileas vorige week gebruikt om een
aantal Europese topambtenaren te vervoeren die in Amsterdam een
congres bezochten. De reacties waren heel positief. De innovatieve
kracht van het Nederlandse bedrijfsleven is zo weer eens nadrukkelijk
onder de aandacht gebracht van een belangrijke doelgroep.
Dames en heren,
Het komt er nu dus op aan dat de Phileas zich komend jaar in de
praktijk bewijst. Ik wens iedereen die daar een rol in gaat spelen
enorm veel succes. En als het even niet van een leien dakje gaat en u
zich daar misschien verschrikkelijk druk over maakt, draai dan 's
avonds nog eens een cd van Miles Davis. Vooral het werk uit zijn cool
jazz periode kan ik u echt aanraden.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat