Tele2

05 november 2004 - Rechter geeft Tele2 gelijk in kort geding: "KPN misleidt consument" Amsterdam, vrijdag 5 november 2004 - Vanmorgen heeft de rechtbank te Den Haag geoordeeld dat KPN zich schuldig heeft gemaakt aan het misleiden van de consument over de dienstverlening van Tele2 en onjuiste prijsvergelijkingen. KPN moet op laste van een dwangsom met onmiddellijke ingang alle misleidende activiteiten staken.

Nadat Tele2 het kort geding had aangespannen schreef CEO van KPN, Ad Scheepbouwer, in september al in een interne memo aan zijn personeel dat er met "té groot enthousiasme met klanten wordt gecommuniceerd". Tele2 heeft van de rechter vandaag op alle punten gelijk gekregen. KPN heeft niet alleen in haar reclame-uitingen, maar ook in haar telemarketing en via de Primafoonwinkels onjuiste en onvolledige informatie verschaft over de diensten en tarieven van Tele2, zo oordeelde de rechter.

Folders vernietigen De rechter strafte de misleidende mededelingen af door KPN te verplichten binnen vijf werkdagen in alle landelijke dagbladen te rectificeren. Daarnaast moet deze rectificatie ook een plaats krijgen op de KPN-website. Bovendien moet KPN al haar reclamefolders "Waarom KPN? De voordelen van thuis bellen met KPN" op eigen kosten vernietigen.

"KPN heeft niet alleen op grote schaal misleidende prijsvergelijkingen gedaan, waarbij zij haar eigen voordeelnummers naast onze reguliere tarieven legde, maar heeft ook misleidende informatie verspreid met betrekking tot onze algehele dienstverlening" aldus Per Borgklint, CEO van Tele2 Nederland. "Zo vertelde KPN onder meer dat het dekkingsgebied van Tele2 lokaal veel kleiner zou zijn dan dat van KPN en dat ADSL van KPN niet in combinatie met Tele2 Preselect gebruikt zou kunnen worden. De rechter heeft hier vandaag gelukkig korte metten mee gemaakt".