05 november 2004 - Rechter geeft Tele2 gelijk in kort geding:
"KPN misleidt consument"
Amsterdam, vrijdag 5 november 2004 - Vanmorgen heeft de rechtbank te
Den Haag geoordeeld dat KPN zich schuldig heeft gemaakt aan het
misleiden van de consument over de dienstverlening van Tele2 en
onjuiste prijsvergelijkingen. KPN moet op laste van een dwangsom met
onmiddellijke ingang alle misleidende activiteiten staken.
Nadat Tele2 het kort geding had aangespannen schreef CEO van KPN, Ad
Scheepbouwer, in september al in een interne memo aan zijn personeel
dat er met "té groot enthousiasme met klanten wordt gecommuniceerd".
Tele2 heeft van de rechter vandaag op alle punten gelijk gekregen. KPN
heeft niet alleen in haar reclame-uitingen, maar ook in haar
telemarketing en via de Primafoonwinkels onjuiste en onvolledige
informatie verschaft over de diensten en tarieven van Tele2, zo
oordeelde de rechter.
Folders vernietigen
De rechter strafte de misleidende mededelingen af door KPN te
verplichten binnen vijf werkdagen in alle landelijke dagbladen te
rectificeren. Daarnaast moet deze rectificatie ook een plaats krijgen
op de KPN-website. Bovendien moet KPN al haar reclamefolders "Waarom
KPN? De voordelen van thuis bellen met KPN" op eigen kosten
vernietigen.
"KPN heeft niet alleen op grote schaal misleidende prijsvergelijkingen
gedaan, waarbij zij haar eigen voordeelnummers naast onze reguliere
tarieven legde, maar heeft ook misleidende informatie verspreid met
betrekking tot onze algehele dienstverlening" aldus Per Borgklint, CEO
van Tele2 Nederland. "Zo vertelde KPN onder meer dat het
dekkingsgebied van Tele2 lokaal veel kleiner zou zijn dan dat van KPN
en dat ADSL van KPN niet in combinatie met Tele2 Preselect gebruikt
zou kunnen worden. De rechter heeft hier vandaag gelukkig korte metten
mee gemaakt".
Tele2