Onvoldoende aandacht voor binnenvaart in Europa
Er is onvoldoende politieke en bestuurlijke aandacht voor de
binnenvaart in Europa. Daarnaast is het maatschappelijk en economisch
belang van de binnenvaart onderbelicht en worden ook de mogelijkheden
die de binnenvaart biedt voor afwikkeling van de groeiende
vervoerstromen in Europa niet genoeg erkend. Tevens zijn er
verbeteringen in de internationale institutionele samenwerking nodig.
Dit zijn de belangrijkste conclusies van het rapport over de
toekomstige institutionele kaders voor de binnenvaart in Europa,
opgesteld door de onafhankelijke internationale adviesgroep European
Framework Inland Navigation (EFIN), onder voorzitterschap van Jan
Terlouw. Het rapport is aangeboden aan minister Peijs van Verkeer en
Waterstaat.
De adviesgroep geeft ook aan dat er behoefte is aan meer harmonisatie
van wet- en regelgeving bij de binnenvaart, zowel uit oogpunt van
veiligheid, als uit oogpunt van level playing field. Verder pleit de
EFIN groep voor de oprichting van een Europese organisatie voor de
binnenvaart. Deze zou moeten bestaan uit een politiek forum
"conferentie van Europese ministers belast met de binnenvaart", een
organisatorische en administratieve eenheid "Europees bureau voor de
binnenvaart", alsmede een "speciaal interventiefonds voor de Europese
binnenvaart".
Minister Peijs beschouwt het rapport als een belangrijke bouwsteen in
de meningsvorming over de toekomstige institutionele structuur van de
binnenvaart in Europa. De minister verspreid het daarom breed onder de
betrokken landen en de Europese Commissie, de Centrale
Rijnvaartcommissie (CCR), de Donau-Commissie, de Economische Commissie
voor Europa van de Verenigde Naties (ECE-VN), de European Conference
of Ministers of Transport (ECMT/CEMT) en internationale instellingen
en organisaties die betrokken zijn bij de binnenvaart. Minister Peijs
hoopt op een open en constructieve gedachtewisseling over nieuwe
institutionele structuren, waarbij effectiviteit en efficiëntie voorop
staan en de belangen van de binnenvaart gewaarborgd worden. Nederland
neemt, tezamen met Frankrijk, België, Duitsland en Zwitserland, het
initiatief om de gesprekken met de andere lidstaten en eerder genoemde
internationale instellingen en organisaties te starten.
De instelling van EFIN in april 2004 was een initiatief van Nederland,
genomen in samenwerking met België, Duitsland, Frankrijk en
Zwitserland. Aanleiding voor de instelling is een aantal
ontwikkelingen in Europa, zoals de uitbreiding van de EU met nieuwe
lidstaten in 2004 en 2007 - waaronder een aantal binnenvaartlanden -
en de gewenste intensievere samenwerking tussen de Centrale Commissie
voor de Rijnvaart (CCR), de Donau Commissie en de Europese Commissie.
Het initiatief is ook een nadere uitwerking van de pan-Europese
ministersconferentie over de binnenvaart in 2001 in Rotterdam, waarin
is afgesproken te streven naar één geïntegreerde Pan-Europese
binnenvaartmarkt.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat