Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Phasis sluit identiteitproject Avans Hogeschool af met unieke 'huisstijlliniaal'

Eindhoven, 5 november 2005

Phasis Communication Works BV uit Eindhoven werkte als communicatiebureau al enige jaren voor Hogeschool 's-Hertogenbosch (5.500 studenten). Toen de fusie met Hogeschool Brabant in Breda en Tilburg (11.500 studenten) begin 2003 een feit was, kreeg Phasis de opdracht voor het ontwikkelen van een nieuwe identiteit. Met de ontwikkeling van de naam Avans Hogeschool werd een begin gemaakt met dit project. Na ruim 1½ jaar intensieve samenwerking met de afdeling communicatie werd het project op 4 november jl. op ludieke wijze afgerond. Op initiatief van Phasis werd onder leiding van discussieleider en communicatiestrateeg Frithjof de Haan met de complete afdeling gediscussieerd over de positionering en profilering van de afdeling communicatie. De bijeenkomst van 4 november in congrescentrum 'du Bonheur' (Tilburg) vormde de kroon op de nieuwe identiteit van Avans Hogeschool.

Na deze leerzame sessie bood Phasis de 'Avans-huisstijlliniaal' aan, een variant op de aloude typometer. De huisstijlliniaal is een handige transparante liniaal met nuttige en dagelijks bruikbare basisinformatie over de Avans-identiteit over o.a. lijndikten, lettertype, de grootte van het logo t.ov. papierformaat, de verdeling van elementen, de grootte van de afronding t.o.v het papierformaat etc. De identiteit van Avans Hogeschool 'staat' inmiddels en voldoet meetbaar aan de ambitieuze doelstellingen die het uitgangspunt vormden voor de opdracht. Een consequent doorgevoerde huisstijl draagt bij aan de duidelijke identiteit en creëert een goed imago. Dat dit niet altijd even makkelijk gaat is duidelijk. Het zal vaak neerkomen op een interpretatie van de ontwikkelde huisstijl en bijhorende richtlijnen. Phasis zal Avans Hogeschool ook in de toekomst ondersteunen bij de doorontwikkeling en interpretatie van de identiteit.

Kernwaardensessies

Na diverse kernwaardensessies werd de naam 'Avans Hogeschool' gepresenteerd. Bij het ontwikkelen van deze nieuwe naam dienden de kernbegrippen geborgenheid, inspiratie en openheid als basis. Avans is een verbastering van het woord 'avancer', wat 'voorwaarts gaan' betekent. Het woord roept associaties op als geavanceerd, vooruitkomen, in beweging, inspiratie en toenadering. Verder is Avans een korte naam die goed in het gehoor ligt, begint met een A (met het 'bovenaan-voordeel') en optimaal aansluit bij de vooruitstrevende onderwijsdoelstellingen van de nieuwe hogeschool.

Logo en huisstijltraject

Het logo van Avans Hogeschool bestaat uit een woordmerk van twee losse woorden (Avans en Hogeschool) die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het woordmerk moet altijd compleet gebruikt worden. Wel zal er rekening mee gehouden moeten worden dat in de spreektaal het woord Avans snel zonder de toevoeging Hogeschool gebruikt zal worden.

Het logo is na een ruime studie van beeld-, vorm- en kleurtaal ontstaan. De kernwaarden, die als de gewenste identiteit voor de Avans Hogeschool zijn omschreven, zijn tevens het uitgangspunt geweest voor de vormgeving van het logo. Het woordmerk is opgebouwd uit een inspirerende, eigengereide letter, gecombineerd met de Dax. De combinatie van de letters met de kleur rood zorgt voor een frisse, open uitstraling. Naast het logo is er een visuele taal ontwikkeld waarin ook een aubergine kleur en geborgen vlakken en vormen (altijd afgerond en open) een speciale rol spelen. Meer informatie hierover treft u aan op het ID-manual: http://huisstijl.avans.nl

Phasis Communication Works richt zich op alle facetten van communicatie. De multidisciplinaire kennis (totaal 24 medewerkers) die onder één dak te vinden is, staat garant voor resultaatgerichte communicatieoplossingen. Meer informatie: www.phasis.nl


---