Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Gouda/Borne, 5 november 2004

AM Vastgoed en Assen Projekten sluiten samenwerkingsovereenkomst met gemeente Ermelo versterkt historisch karakter met centrumplan van 50 miljoen

De gemeente Ermelo en de ontwikkelaars AM Vastgoed en Assen Projekten (Borne) hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de herontwikkeling van het centrumgebied in Ermelo. Het plan heeft een investeringsvolume van circa 50 miljoen en omvat ruim 5.000 m2 winkels en kantoren, 130 tot 160 appartementen en twee ondergrondse parkeergarages.

AM Vastgoed en Assen Projekten richtten vorig jaar een joint venture op voor de gezamenlijke ontwikkeling van projecten. De totale investeringswaarde van de projecten in Enschede (Stokhorst), Ermelo en Hardenberg bedraagt circa 150 miljoen euro.

Herstel van historische waarden
In Ermelo zullen de locaties van een voormalige busremise van vervoersbedrijf Connexxion en een Albert Heijn supermarkt worden herontwikkeld. Zij gaan weer een levendig deel vormen van het centrumgebied. AM's in house ontwerpbureau T+T Design maakte een stedenbouwkundig plan dat voorziet in het herstel van de historische structuur van Ermelo. Oude looproutes en zichtlijnen en beeldbepalende panden worden weer in ere hersteld.

Op de plaats van de busremise wordt met nieuwe bebouwing een grote pleinwand gevormd, waarvan ook historische panden en een bomenrij deel gaan uitmaken. Het in de jaren zeventig afgebrande `Huis van Barmhartigheid' uit 1863 zal in zijn oorspronkelijke stijl worden herbouwd en een kantoorfunctie krijgen. Een benzinestation dat nu nog de entree voor de hoofdwinkelstraat vormt, maakt plaats voor een pleintje, waardoor de zichtlijnen naar de molen De Koe worden hersteld. Het gebied rond de molen wordt sterk verbeterd. De Albert Heijn supermarkt, die onderdeel uitmaakt van de circa 4.000 vierkante meter nieuwe winkelruimte, keert terug op het terrein van de voormalige busremise.

Woningen
Het plan versterkt niet alleen de winkel- en kantoorfuncties in het centrum, maar schept ook nieuwe woonmogelijkheden. In het centrumgebied is ruimte voor 130 tot 160 appartementen, waarbij met name wordt gedacht aan koopwoningen in het goedkopere segment, waarvoor veel belangstelling is. In het gebied komen twee ondergrondse parkeergarage voor de bewoners van de nieuwe appartementen en de bezoekers van de winkels.

Op 11 oktober werd de bevolking van Ermelo over het nieuwe centrumplan geïnformeerd. De ontwikkelaars verwachten begin 2006 met de realisatie van het centrumplan te kunnen beginnen en in 2008 de eerste delen ervan te kunnen openen.

Profiel Assen Projekten
Assen Projekten BV is een ontwikkelingsmaatschappij uit Borne die in Noord- en Oost-Nederland inmiddels meer dan twintig winkelprojecten heeft gerealiseerd. Het accent ligt daarbij op het herontwikkelen van onroerende goederen die hun oorspronkelijke bestemming verloren hebben, zoals melkfabrieken, busstations, scholen en ziekenhuizen. Het betreft voornamelijk centrumlocaties in kleinere plaatsen. Als basis van het project fungeert veelal een supermarkt, aangevuld met een aantal branche-ondersteunende winkels met daarboven appartementen. Daarnaast neemt Assen Projekten BV deel in een vennootschap die zich landelijk richt op de herontwikkeling van een vijftiental locaties ten behoeve van Sperwer-supermarkten

Profiel AM
AM Vastgoed maakt deel uit van AM NV (voorheen Amstelland MDC), dat op Europese schaal actief is in de gebiedsgerichte ontwikkeling van stedelijke centra, winkelcentra, woonwijken en kantoren(parken). De beursgenoteerde onderneming, met een omzet van 1,1 miljard en een nettoresultaat van 75 miljoen in 2003, heeft een leidende marktpositie in Nederland en een vooraanstaande positie in vastgoedontwikkeling in Europa. AM heeft projecten in uitvoering in Nederland, Frankrijk, België, Duitsland, Spanje, Portugal, Tsjechië en Groot-Brittannië. Daarnaast bereidt zij projecten voor in deze en andere Europese landen. Deze zijn toegesneden op de leefstijlen van de consument en respecteren en versterken de lokale cultuur. De strategie van AM Vastgoed in de Nederlandse winkelmarkt is er op gericht haar ontwikkelingsfilosofie toe te passen op de (her)ontwikkeling van centrumgebieden en winkelcentra in kleinere Nederlandse plaatsen. Centrumplannen voor agglomeraties als Hardenberg, Ermelo en Spijkenisse blijken met haar aanpak beduidend aan kwaliteit te kunnen winnen.

Noot voor de redactie,