News Release
Michael O'Leary and analysts conference call post publication of half
year results. Click here to download your media file.
02.11.04
WINST VAN RYANAIR STIJGT MET 15 % TOT RECORDHOOGTE VAN 201 MILJOEN EURO
VERKEER STIJGT MET 24 %, NETTOMARGE MET 28 %
Ryanair, Europa's Nr.1 low fares airline, heeft gisteren (2 november
2004) bekendgemaakt in het laatste halfjaar een recordwinst van 201,3
miljoen euro te hebben geboekt. Het verkeer nam toe met 24 % tot 14,1
miljoen passagiers, de opbrengsten daalden met 5 % en de totale
inkomsten stegen met 21 % tot 721,1 miljoen euro. De kosten per
eenheid (exclusief brandstofkosten en vluchtheffingen) daalden met 4 %
(inclusief brandstofkosten en vluchtheffingen bleven ze onveranderd).
Als een gevolg daarvan daalde de winstmarge na belastingen met 1 % tot
28 %, de hoogste van de sector.
Samenvattende tabel van de resultaten (Ierse algemeen aanvaarde
boekhoudprincipes) - in euro
Halfjaar dat eindigde op
Sept 30, 2003
Sept 30, 2004
Stijging (in %)
Passagiers
11.3m
14.0m
+24%
Inkomsten
EUR596.4m
EUR721.1m
+21%
Gecorrigeerde winst na belastingen (opm. 1)
EUR175.5m
EUR201.3m
+15%
Gecorrigeerde basis-wpa (eurocent) (opm. 1)
23.21
26.51
+14%
Opm. 1: In de gecorrigeerde winst na belastingen en wpa voor 2003 is
geen rekening gehouden met buitengewone kosten van 2,7 miljoen euro
(na aftrek van belastingen) voor de vroeger dan voorziene afdanking
van 6 Boeings 737-200, 2,7 miljoen euro (na aftrek van belastingen)
voor de reorganisatie van Buzz in april 2003 en ten slotte 1,2 miljoen
euro goodwillkosten in beide periodes.
De algemeen directeur van Ryanair, Michael O'Leary, lichtte de
bekendmaking van deze resultaten als volgt toe:
"Deze recordcijfers voor verkeer en winst tonen duidelijk aan hoe
sterk Ryanairs model van de laagste tarieven is, zelfs in deze zeer
moeilijke economische situatie, die gekenmerkt wordt door
recordbrandstofprijzen en scherpe prijsconcurrentie. Net als bij
Southwest is dit het 30e opeenvolgende kwartaal waarin we winst maken
(vóór buitengewone kosten) sinds we van start gingen in mei 1997.
Van groot belang voor deze recordwinst is de continue uitbreiding van
het aantal trajecten dat Ryanair aanbiedt. Onze nieuwe bases in
Barcelona en Rome hebben onze verwachtingen overtroffen, net als de 41
andere nieuwe trajecten die deze zomer gelanceerd werden. We zetten
onze expansie deze winter voort: onze bases in Rome en Milaan krijgen
elk twee bijkomende vliegtuigen. Onze bases in Frankfurt, Stockholm en
Glasgow krijgen elk één bijkomend vliegtuig en onze basis Londen Luton
zal uitgerust worden met vier 737-800's in plaats van één 737-200.
Deze winter zal Ryanair ook goedkope vluchten aanbieden naar vijf
nieuwe bestemmingen: Riga (Letland), Santander, Sevilla en Valencia
(Spanje) en Porto (Portugal).
Ondanks de scherpe prijsconcurrentie en onze aanzienlijke groei viel
de daling van de opbrengsten met 5 % tijdens het laatste halfjaar mee.
We hadden een daling van 5 tot 10 % verwacht. Dit gunstige resultaat
schrijven we toe aan enerzijds de hogere piek in de opbrengsten
tijdens de zomer en anderzijds het eerste gevolg van de vele
prijsaanpassingen wegens de gestegen brandstofkosten die onze dure
concurrenten hebben doorgevoerd, waardoor de vluchten van Ryanair
relatief nog goedkoper en dus aantrekkelijker voor de consumenten
werden.
De eenheidskosten bleven gelijk tijdens het eerste halfjaar doordat de
brandstofkosten en vluchtheffingen veel sneller toenamen dan het
verkeer. De brandstofkosten en vluchtheffingen buiten beschouwing
gelaten zijn alle eenheidskosten gedaald met 4 % dankzij de toevoeging
van meer rendabele Boeings 737-800, nieuwe goedkopere overeenkomsten
met luchthavens en een voortdurende strikte kostenbeheersing. We
blijven kosten agressief bestrijden. Onlangs hebben we ingestemd met
de termijnverkoop van onze resterende Boeings 737-200 voor 10 miljoen
USD en we hebben een motoronderhoudscontract voor 10 jaar afgesloten
met General Electric (GE), wat moet leiden tot significante
kostenverlagingen.
We blijven ons onophoudelijk concentreren op de continue verbetering
van ons toonaangevende klantenserviceaanbod. We hebben de laagste
tarieven van Europa opnieuw verlaagd met 5 %. Ondertussen blijven we
onze passagiers de beste stiptheid bieden, gecombineerd met de minste
annuleringen en de minste verloren bagage in de sector. De onlangs
bekendgemaakte Britse CAA-statistieken bevestigen nog maar eens dat
Ryanair de nummer 1 is op het gebied van stiptheid onder de grote
luchtvaartmaatschappijen die Britse luchthavens bedienen. De klanten
van Ryanair kunnen deze voordelen genieten in gloednieuwe Boeings
737-800, waarin alle stoelen een lederen bekleding hebben, vanuit
gemakkelijk bereikbare plaatselijke luchthavens via Europa's grootste
reiswebsite. Weldra zal Ryanair als eerste goedkope
luchtvaartmaatschappij ter wereld het Inflight Entertainment Systeem
(IFE) introduceren. Dan kunnen alle passagiers genieten van de laatste
Hollywood-films, videoclips van actuele hits, cartoons, sitcoms en
audio-cd's. Het klantenserviceaanbod van Ryanair is nu beter dan dat
van al onze dure concurrenten. De snelle toename van ons verkeer en
ons marktaandeel liegen er niet om.
We betreuren dat de Minister voor Transport in Ierland, die zich twee
jaar heeft ingespannen om het overheidsmonopolie te doorbreken en
echte concurrentie te introduceren in de luchthaven, een andere
portefeuille heeft gekregen. We hopen dat de nieuwe Minister snel zal
handelen om de ontwikkeling van concurrerende onafhankelijke terminals
in de luchthaven van Dublin te bevorderen. Op 31 oktober jongstleden
was het twee jaar geleden dat deze regering 13 verschillende
aanbiedingen heeft ontvangen voor de ontwikkeling van een tweede
concurrerende terminal in Dublin. Ondanks de enorme steun van heel de
toerismesector is er in twee jaar tijd geen stap vooruitgang geboekt
in de invoering van concurrentie in het luchthavenmonopolie in Dublin.
We zijn bezorgd dat het nieuwe bestuur van de Dublin-luchthaven de
draad heeft opgenomen daar waar het oude monopolie hem heeft laten
hangen: bij een onnodig voorstel om een tweede start- en landingsbaan
te bouwen, wat zou neerkomen op een verspilling van 120 miljoen euro.
De twee huidige start- en landingsbanen in Dublin hebben nauwelijks 16
miljoen passagiers per jaar, terwijl de luchthaven in Gatwick met
slechts één start- en landingsbaan 40 miljoen passagiers bedient.
Dublin heeft concurrerende terminals nodig, geen "Cartier start- en
landingsbanen". Het luchthavenmonopolie in Dublin heeft zijn klanten
al meermaals in de steek gelaten. We verzoeken de regering dan ook
dringend om daar iets aan te doen en concurrerende terminals te
introduceren in Dublin. Het zou een omwenteling betekenen voor het
Ierse toerisme!
De enorme invloed van de olieprijzen op de luchtvaartsector zal ook
een weerslag hebben op de toekomstige richtsnoeren. In november vorig
jaar (gedurende de aanloop tot de oorlog in Irak) toen de olieprijzen
plots de hoogte in schoten, zijn we gestopt met onze hedging. Vanaf
november 2004 zijn we niet gehedged en we zullen zo blijven tot de
termijnkoersen weer dalen tot hun "normale" niveau. Zoals gewoonlijk
was veel van de commentaar op het brandstofprijzenbeleid in Ryanair
sterk overdreven. Ryanair kan veel hogere olieprijzen aan dan zijn
concurrenten en nog altijd de laagste vluchttarieven bieden. We
blijven met enige afstand de rendabelste luchtvaartmaatschappij in
Europa. 50 USD per vat voor Brent crude voor de rest van dit fiscaal
jaar komt neer op een verhoging van onze totale begrote kosten met 55
miljoen euro. Terwijl onze concurrenten ervoor kozen de prijzen
herhaaldelijk te verhogen om de gestegen brandstofkosten te
compenseren, hebben wij een verlaging van ons opbrengstpercentage
aanvaard. De hoger dan verwachte opbrengsten compenseren de hogere
brandstofkosten gedeeltelijk.
Bovendien zijn veel van onze concurrerende luchtvaartmaatschappijen
die al verlies leden toen de olieprijs 25 USD per vat bedroeg, ten
dode opgeschreven naarmate de prijs langer op 50 USD per vat blijft.
Het door ons voorspelde bloedbad waarin luchtvaartmaatschappijen het
loodje leggen, zal deze winter in een stroomversnelling komen als de
olieprijzen op een recordhoogte blijven en de irrationele concurrentie
zo voort woedt. Amper twee weken geleden sloot V-Bird in Duitsland de
deuren. Wij zijn ervan overtuigd dat er deze winter en later nog
andere faillissementen zullen volgen. Ondanks deze situatie zal
Ryanair dankzij zijn marges, die momenteel de hoogste zijn ter wereld,
de hogere brandstofprijzen aankunnen - zonder zijn tarieven te
verhogen - en Europa's snelst groeiende en meest winstgevende
luchtvaartmaatschappij blijven.
We zijn voorzichtig in onze vooruitzichten voor de rest van het
fiscale jaar. We verwachten voor dit fiscaal jaar aanzienlijke
toenames van het aantal passagiers en een stijging van de
belastingsfactoren. We verwachten dat de natuurlijke verlaging van het
opbrengstpercentage in het 3e en 4e kwartaal beter zal zijn dan de
aanvankelijke voorspelde 10 tot 20 %. Uit de financiële
boekingstendensen concluderen we dat de verlaging 5 tot 10 % zal
bedragen. Dit zal helpen om de hogere brandstofprijzen gedeeltelijk te
compenseren tijdens het tweede halfjaar. We voorspellen dat er nog
verlieslatende luchtvaartmaatschappijen zullen sneuvelen door de
"perfecte storm" van dalende tarieven en recordhoge olieprijzen.
Ondanks de stijging van de vluchtheffingen en de brandstofprijzen
blijven we betere marges halen dan al onze concurrenten. Omdat we
beschikken over de laagste kostenbasis, de laagste tarieven en een
toonaangevende klantenservice, zijn we ervan overtuigd dat Ryanair
winstgevend zal blijven groeien in het voordeel van onze klanten, onze
medewerkers en onze aandeelhouders."
Ryanair