DELOITTE
Toekomst reisbureaus onzeker
Contact: Wilma Bontes
Deloitte Media contacts
010 - 272 5231 of 06 21 27 21 02
wbontes@deloitte.nl
Rotterdam, 5 november 2004 - Het boeken van vakanties via internet
neemt een enorme vlucht. De helft van alle reizen wordt via deze weg
geboekt. Vorig jaar lag dit perecentage nog op 35%. Met de toenemende
groei van het internet als belangrijkste boekingskanaal, verliezen de
reisbureaus in ons land steeds sneller terrein. Werd in 2003 nog 41%
van de reizen op deze plek geboekt, vandaag de dag doet nog maar 29%
van de Nederlanders dat. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het
jaarlijkse onderzoek 'Consumer's Choice of Channels' van accountants-
en adviesorganisatie Deloitte.
Het onderzoek van Deloitte uitgevoerd onder 3.300 personen die de
afgelopen 12 maanden een reis hebben geboekt. Naast informatie over de
wijze van boeken, geeft het onderzoek ook antwoord op de wijze waarop
er naar informatie over vakanties wordt gezocht. Een overgrote
meerderheid (80%) van de ondervraagden geeft aan zich voor de laatst
geboekte reis te hebben geïnformeerd via het internet tegenover
slechts 11% via het reisbureau. De respondenten noemen snelheid en
gemak als belangrijkste argumenten voor de keuze voor internet.
Opvallende uitkomst in het onderzoek is de loyaliteit van de consument
aan het eenmaal gekozen kanaal. Indien men informatie inwint via het
Internet, zal er ook in 64% van de gevallen geboekt worden via
internet. Voor het reisbureau geldt dit voor maar liefst 91% van de
consumenten.
Onno Oldeman, director bij de industrygroup Travel, Hospitality &
Leisure van Deloitte en verantwoordelijk voor het onderzoek, geeft aan
dat internet de markt in grote mate heeft veranderd en het einde nog
niet in zicht is. 'Binnen de reisbranche zijn al enkele jaren
dramatische veranderingen in krachtsverhoudingen gaande. Door het
internet weet de consument veel eenvoudiger zijn vakantiereizen te
vinden en andersom hebben de leveranciers veel directer toegang tot de
consument. Dit heeft verregaande gevolgen voor de gehele reisketen,
met name voor de reisbureaus. Zowel qua consumentenvoorkeur als
efficiency steekt het reisbureau schril af tegen het internet. In de
huidige vorm stelt dit de reisorganisaties voor een acuut probleem
voor de toekomst van hun winkels. Het onderzoek toont aan dat juist
die aspecten die het internet biedt, gemak en snelheid, nooit door de
reisbureaus kunnen worden geboden. Het reisbureau kan ook qua kosten
niet op tegen het veel goedkopere internet. Zo zijn de boekingen voor
de reisorganisaties via de reisbureaus vier maal duurder in
vergelijking tot boekingen via de virtuele weg. Alleen
kostenbesparingen zijn niet voldoende, de reisbureaus hebben een groot
positioneringsprobleem.'
Over Deloitte Touche Tohmatsu
Deloitte Touche Tohmatsu is een organisatie van zelfstandige
memberfirms, die zich richt op de hoogste kwaliteit bij het leveren
van professionele dienstverlening en advies. Onze dienstverlening is
gebaseerd op een wereldwijde strategie voor circa 150 landen. Daartoe
is de expertise beschikbaar van 120.000 professionals in alle
werelddelen en van onze memberfirms met hun vestigingen.
Dienstverlening wordt aangeboden in vier professionele disciplines:
accountants, belastingadviseurs, consultants, financieel adviseurs.
Onze memberfirms werken zowel voor de grootste wereldwijde
ondernemingen, als voor nationale bedrijven, de publieke sector als
voor snelgroeiende bedrijven.
Deloitte Touche Tohmatsu is een Swiss Verein. Noch Deloitte Touche
Tohmatsu, noch een van de memberfirms aanvaardt aansprakelijkheid voor
het handelen of nalaten van handelen van andere memberfirms. Elke
memberfirm is een zelfstandige juridische eenheid die werkt onder de
naar 'Deloitte', 'Deloitte & Touche', 'Deloitte Touche Tohmatsu' of
enige andere daaraan gerelateerde naam. De dienstverlening zoals
weergegeven in deze uitgave wordt geleverd door de betreffende
memberfirm en niet door Deloitte Touche Tohmatsu Verein.
05 nov 04 10:28