VVD



Nieuws

3 nov 2004 - VVD pleit voor sponsorship
immigranten

''Beperk toegang tot sociale instituties''

,,Het dichtbevolkte Nederland heeft een doordacht migratiebeleid nodig. Dat kan alleen met het vizier op de toekomst en oog voor nieuwe ontwikkelingen. We moeten daden stellen op basis van feiten.'' Dit stelt asielbeleidwoordvoerder Arno Visser tijdens de begroting V&I.

De VVD-Tweede-Kamerfractie wil graag van de minister weten of zij bereid is om sponsorship in te voeren. Dit behelst: ingezetenen en bedrijven staan borg voor de immigrant. Deze periode wordt gekoppeld aan de periode van de voorlopige verblijfsvergunning. Visser beroept zich op ervaringen in immigratielanden zoals Australië, Canada en de Verenigde Staten. ,,In deze landen krijgen immigranten in het begin alleen toegang tot de arbeidsmarkt. In Nederland krijgen immigranten toegang tot de arbeidsmarkt en sociale instituties.''

Tevens spreekt Visser tijdens de begroting zijn zorg uit over de emigratie van Nederlanders. ,,Als je de trend van de afgelopen jaren ziet, krijg je het angstige vermoeden dat heel Nederland dezelfde trekken gaat vertonen als in het afgelopen decennium in de vier grote steden. Goede verdienende, hoogopgeleide jonge mensen vertrokken uit de stad op zoek naar meer kwaliteit van leven. Daarvoor in de plaats kwamen allochtonen, lager opgeleide, minder verdienende stedelingen terug. Wat in steden gebeurde, vindt nu ook op landelijk niveau plaats. Ik wil het kabinet vragen om de feiten en vooral de consequenties van emigratie te bestuderen.''

Hieronder treft u de inbreng van Arno Visser. Gesproken woord geldt.

INBRENG BEGROTING

V&I 2005 Arno Visser

3 november 2004

1 - Regeren is ....

Iedereen in het bezit van een rijbewijs weet, dat je een auto niet kunt met een blik in de achteruitkijkspiegel. Die strepen die verdwijnen op de weg achter je, zeggen niet of je op koers bent.

Toch is het migratiebeleid van de afgelopen 10-20 jaar daar mee te vergelijken: het land besturen met een blik in de achteruitkijkspiegel. Zo kon het 10 jaar duren voordat het deelnemen aan inburgeringcursussen geen vrijblijvende voorwaarde was. Zo kon het 10 jaar duren voordat voorwaarden aan huwelijksmigranten werden gesteld.

Het dichtbevolkte Nederland heeft een doordacht migratiebeleid nodig. Dat kan alleen met het vizier op de toekomst en oog voor nieuwe ontwikkelingen. We moeten niet verzandden in semantische discussies, of elkaar uithoren over toonhoogte of woordkeus. We moeten daden stellen op basis van feiten.

De VVD zou graag zien dat het migratie beleid steviger wordt verankerd in het regeringsbeleid en daarvan een herkenbaar apart onderdeel wordt. Ik denk aan een speciale Nota die twee, of vierjaarlijks uitkomst en beschrijft wat de effecten zijn van migratie op de economie, het onderwijs, de arbeidsmarkt, de woningmarkt etc. En vervolgd wordt door maatregelen die daar een afdoend antwoord op geven.

Alle departementen dienen betrokken te zijn bij het formuleren van dit beleid. Want alle departementen hebben er mee te maken: de volkshuisvesters, de wegenbouwers, de onderwijzers, ga zo maar door.

2 - Immigratie: Greencard-stelsel?

Wie over immigratiebeleid spreekt, neemt al snel de term 'greencard' in de mond. Dat deed begin dit jaar de fractievoorzitter van de PvdA - Wouter Bos. Onlangs leek Minister Brinkhorst zich daarbij te voegen. Maar uit de antwoorden op schriftelijke vragen van de VVD bleek dat minister Brinkhorst het toch wat anders had bedoeld dan in de media terecht was gekomen. Hij had nooit 'greencards' voorgesteld. Hij wilde leren van de praktijk andere landen. Dat is verstandig.

De populariteit van greencards is merkwaardig. Greencard was ooit een koosnaam van migranten voor een door hen begeerd product. Nu is het een koosnaam van politici die een streng en effectief migratiebeleid willen. Is dat wel terecht? Want de bekendheid met de term greencard heeft niet zo veel te maken met het immigratiebeleid, als wel met de door velen gekoesterde wens zich te vestigen in de VS en daar carrière te maken: 'the american dream'.

Ik ben het met de minister van EZ eens, dat we naar immigratielanden kunnen kijken om inspiratie en ideeën op te doen. Australië, Canada en de VS streven bewust naar een groeiende (beroeps)bevolking. Maar die landen kunnen zich dat gezien hun geografie ook veroorloven. Nederland is het dichtstbevolkte (en snelst groeiende) land van Europa en kan zich dat om geografische redenen alleen al niet veroorloven. Een aanbodgericht immigratiebeleid met greencards is niet mogelijk.

Opvallend is dat Canada, Australië en de VS een zeer gericht beleid voeren en trachtten de migratie te koppelen aan interne ontwikkelingen, bijvoorbeeld de arbeidsmarkt. Laten we niet vergeten dat de toegang tot de geografisch grenzen hier tegelijk toegang tot de sociale instituties betekent. Daar waarschuwde de WRR voor. In immigratielanden krijg je alleen toegang tot het land en de arbeidsmarkt.

Wat kunnen we dan leren van de 3 klassieke immigratielanden? Zeer onlangs is de inkomenseis van 120% WML en de leeftijdseis van 21 jaar, teneinde de immigratie te beperken en immigranten zelfstandiger te laten zijn. Daarnaast werken we aan het invoeren van de eerste inburgering- en taaltoetsen in het land van herkomst.

Dat zijn stappen in de goede richting. De vraag is of die voldoende zullen zijn. Ik geloof niet dat dit het geval is. De Minister opperde huisvestingseisen te stellen. Het CDA wil een leeftijdseis van 23 jaar. GroenLinks pleit ervoor het Openbaar Ministerie gedwongen huwelijken te laten opsporen. De PvdA wil geen inkomenseis maar wel een puntenstelsel.

Indien we verder willen gaan, dan zijn er de volgende mogelijkheden twee mogelijkheden:

(1) het beperken van het recht op sociale voorzieningen gedurende een eerste periode;

(2) de invoering van quota (VS) of een puntenstelsel (Canada, Australië).

Maar er is wel een bepaalde logische volgorde.

Het beperken van de toegang tot sociale voorzieningen moet volgens de VVD de eerstvolgende stap zijn in het immigratiebeleid. Dat is ook nodig vanwege het VVP in de EU!

De VVD wil daarom invoering van een wettelijk bindend 'sponsorship' zoals in de VS, Canada en Australië al gebeurt. Hierbij moeten ingezetenen of bedrijven een bepaalde periode borg staan voor de immigrant. Bij het aanvragen van de MVV kan dan gelijk het formulier worden overhandigd. De periode van sponsorship wordt dan gekoppeld aan de periode van de voorlopige verblijfsvergunning.

Ik verzoek de regering naar haar oordeel en naar bereidheid tot de invoering van dit systeem. Naar mening van de VVD is het makkelijk in te passen in de bestaande systematiek. Het vergt geen reorganisatie van de Vreemdelingenwet, of de Wet Arbeid Vreemdelingen; het past binnen de bestaande wettelijke systematiek.

De vraag blijft of op lange termijn de vraag naar migratie en de feitelijke migratie in balans zijn. De VVD wil daarom nu al nadenken over mogelijke volgende stappen. Een volgende stap daarna kan zijn werken met quota, dan wel werken met een puntenstelsel - of een combinatie daarvan.

Zo'n stelsel is flexibel en kan een instrument zijn om de migratie te sturen. Je kunt personen met een bepaalde opleidingsniveau meer punten toekennen wanneer dat nuttig is. Je kunt de aantallen makkelijk aanpassen. Je kunt eventueel leeftijd meewegen en de vergrijzingproblematiek mee laten spelen.

De vraag is natuurlijk hoe dit zich verhoudt tot Europese Wet en regelgeving. Mijn fractie wil graag een reactie daarop. Kan de regering daarin nader inzicht geven? Wil de regering ons begin volgend jaar hierover nader informeren? Daarbij antwoord geven op de vraag, of dergelijke instrumenten uit te werken zijn binnen de Vreemdelingenwet en de Wet Arbeid Vreemdelingen?

3 - Emigratie: een nieuw probleem

Zeer onlangs haalde het centraal Bureau voor de Statistiek de kranten met het feit voor het eerst sinds de jaren vijftig een emigratiesaldo. Steeds meer geboren Nederlanders verlaten hun vaderland om hun geluk elders te beproeven. De afgelopen 10 jaar vertrokken per saldo 100.000 Nederlanders!

Dan gaat het niet alleen om pensioneerden op zoek naar het Zwitserlevengevoel in een warmer en zonniger streek. Steeds meer jonge mensen verlaten Nederland. Slechts 1 op de 10 emigranten is gestopt met werken. Mensen gaan naar België en Duitsland (lagere huizenprijzen), naar Frankrijk en Spanje (zonnige oude dag) of nog verder: net als in de jaren vijftig wordt Australië weer populair.

De werkelijke groep is nog groter dan het CBS kan zien, omdat vele gepensioneerden zich niet uit het GBA uitschrijven wanneer ze een klein appartement in Nederland aanhouden.

Wie de trend in die demografische ontwikkelingen beziet, krijgt het angstige vermoeden dat zich voor Nederland als geheel hetzelfde fenomeen herhaalt als het afgelopen decennium in de grote 4 steden. Goed verdienende, hoogopgeleiden vertrekken jonge mensen op zoek naar meer kwaliteit van leven. In korte tijd vertrokken meer dan 130.000 mensen met die kenmerken uit steden. Daarvoor in de plaats kwamen 150.000 allochtone lager opgeleide, minder verdienende stedelingen terug. De grote steden hebben een enorme wisseling van samenstelling ondergaan. Dat is de reden dat de gemeente Rotterdam voorstelt inkomenseisen te stellen aan vestiging.

Wie nu de landelijke cijfers beziet, ziet anders dan een opvallende overeenkomst. Als dat zo door gaat, dan wordt de combinatie van de immigratie en de emigratie het zelfde zichzelf versterkend proces als in die steden. Uit Nederland vertrok een saldo van 100.000 Nederlanders. In dezelfde periode vestigden zich hier meer dan 270.000 gezinsvormers en herenigers.

Daarom wil de VV het kabinet vragen om de feiten en vooral de consequenties van emigratie beter te bestuderen. Wat ik wil is de pendant van het CPB-rapport "Immigration and the Dutch economy, zeg maar een nieuw rapport: "Emigration and the Dutch economy." Wie zijn die emigranten? En wat betekent het voor onze economie, welvaartstaat, etc.? Waarom vertrekken ze en hoe kunnen we voorkomen dat ze vertrekken? Via het woningbeleid omdat mensen grotere huizen met meer tuin willen dan nu worden gebouwd? Via het fiscaal beleid omdat belastingen en premies te hoog zijn? Via het veiligheidsbeleid, omdat mensen te vaak beroofd of overvallen zijn? Dit zijn vragen die we onder ogen moeten zien.

Dit zijn vragen waarop politici een antwoord moeten formuleren.

3 november 2004