Ingezonden persbericht
Nieuw blad voor 55-plussers
ZIN: inspirerend tijdschrift voor een nieuwe generatie
Hoofddorp, 4 november 2004. Wordt het een reisje naar Zuid-Frankrijk of naar Spanje? Zullen we ons huis verkopen en kleiner gaan wonen? En hoe doen we dat met verzekeringen? Hoe vullen andere mensen hun leven in na hun pensioen? Je zal maar 55-plusser zijn - kinderen zelfstandig, hypotheek (bijna) afbetaald en genoeg tijd om te dromen over het leven na de carrière. Het multimediaal merk ZIN helpt de 55-plusser bij het maken van toekomstige 'lastige' keuzes en specifieke levensvragen. ZIN is een nieuw tijdschrift barstensvol relevante inhoud, gemaakt voor een nieuwe generatie.
Nieuwe generatie
Op 1 november werd het multimediale merk ZIN gelanceerd - een nieuw platform voor de sterk groeiende consumentengroep 55-plussers in Nederland. Deze snelgroeiende groep staat meer dan ooit op de voorgrond en dus kon een nieuw tijdschrift niet uitblijven. ZIN is een 180-pagina's tellend tijdschrift dat de 55-plusser helpt bij belangrijke (Bourgondische) keuzes in de nieuwe levensfase zonder deadlines. Dit kleurrijke maandblad is vanaf 4 november te koop voor slechts E 1,- in een oplage van 160.000. De eerste ZIN verschijnt vandaag, de volgende op 10 december voor de consumenten prijs van E 3.70
Veel praktische en objectieve informatie
ZIN biedt objectieve informatie vanuit het aandachtsgebied van de 55-plusser, zoals vrijetijdsbesteding, nieuwe liefdes, boeken, reizen, gezondheid, geldzaken, internet, veiligheid en
(klein)kinderen. Elke maand wordt de lezer door persoonlijke, biografische verhalen en interviews in de inspirerende belevingswereld van uiteenlopende typen mensen gezogen en daardoor op ideeën gebracht. Opvallend zijn de tientallen praktische kadertjes met tips, telefoonnummers en websites bij de artikelen, zodat elke editie van ZIN een bewaarexemplaar wordt.
Ard Schenk, Albert Heijn, Mart Smeets...
Naast interessante artikelen zijn er in ZIN pagina's gereserveerd voor leuke (historische) weetjes en nieuws om in de gaten te houden. Verder prettig volgeschreven pagina's over de helden van de doelgroep die openhartig over hun leven vertellen. In het eerste nummer o.a. Mr. Pieter van Vollenhoven en Olympisch schaatskampioen Ard Schenk; in de tweede editie Albert Heijn en judoka Anton Geesink. Ook elke maand de vaste columns van sportjournalist/schrijver Mart Smeets, componist/wijnkenner Ilja Gort en schrijfster Marjon Jens. En of al dit fijne leesvoer niet genoeg is, biedt ZIN ook nog ruim 15 pagina's aanbiedingen, arrangementen, prijzen en direct inwisselbare kortingsbonnen. Kortom: ZIN staat als tijdschrift middenin de doelgroep.
Platform ZIN
En ZIN is méér dan een tijdschrift alleen - het is een multimediaal merk met ambitie waarvan Nederland de komende jaren veel gaat horen. Bijvoorbeeld omdat uw moeder een bezoek heeft gebracht aan een regionaal ZIN-evenement, of omdat de buren zo enthousiast zijn over de ZIN-cursus internet, of omdat familie regelmatig www.zin.nl bezoekt of omdat u zélf zojuist een fantastische fietstocht heeft gemaakt uit de special ZIN-actief!
Statistieken
De doelgroep van 55-plussers bestaat momenteel uit 5 miljoen consumenten, maar groeit vanaf 2025 naar verwachting tot meer dan 7,5 miljoen consumenten. Al in 2006 vindt er een belangrijke verschuiving plaats: meer mensen gaan met pensioen dan dat er nieuwe mensen de arbeidsmarkt betreden. Verder is bekend dat de groep 55-plussers ruim 75% van het besteedbaar inkomen van de Nederlandse bevolking bezit. Immers, de hypotheek is vaak op die leeftijd afgelost en deze doelgroep heeft in het verleden nog leren sparen! Uit onderzoek blijkt bovendien dat de consument tussen de 50 en 69 jaar het lekkerst in z'n vel zit (agewise) - de kinderen zijn zelfstandig en men kan zich volledig oriënteren op het stoppen met werken (of is reeds gestopt met werken), waardoor nieuwe keuzemogelijkheden en vrijheden ontstaan.
Met meer dan 60 publiekstijdschriften en de aan die sterke merken gekoppelde extensions, sites en evenementen is Sanoma Uitgevers de grootste multimediale uitgever van infotainment in Nederland. De omzet in 2003 bedroeg 482.2 miljoen euro en het operationeel resultaat 105.1 miljoen Euro. Er werken in Hoofddorp 1.300 mensen op de verschillende redacties en ondersteunende afdelingen. Sanoma Uitgevers is sinds 2001 een onderdeel van Sanoma Magazines, de tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern Sanoma WSOY. De divisie staat met meer dan 230 tijdschriften in 10 landen op nummer 5 van de lijst van Europa's grootste tijdschriftenuitgeverijen. De omzet bedroeg in 2003 1,03 miljard euro. Er werken ongeveer 4.400 mensen.