Aanleg spoorboog Leuven gaat van start
04/11/2004
Begin november gaat de bouw van de spoorboog Leuven van start. Een
1720 meter lang spoor zal het mogelijk maken om eind 2006 rechtstreeks
vanuit de regio Hasselt Aarschot naar Brussel te sporen zonder
overstap in Leuven. Dit levert de treinreizigers uit deze regio een
tijdwijst van minstens 15 minuten op.
De spoorboog vergt de bouw van een 520 meter lang viaduct over de
Kolonel BĂ©gaultlaan, de Leuvense Vaart, de Aarschotse Steenweg, de
Dijle, de spoorverbinding Leuven-Mechelen, de Vunt en toegangswegen
naar het waterzuiveringsstation Aquafin en de ECO werf.
Daar waar de spoorboog moet worden aangesloten op de spoorverbinding
Leuven-Aarschot- Hasselt, komt een verbreding van het
spoorwisselknooppunt. Op deze plaats komt aan beide zijden een
geluidsscherm als groene buffer voor de bewoners in de omgeving. Dit
vergt een straataanpassing van Klein Langeveld in Holsbeek. De
gemeente zal van de gelegenheid gebruik maken om een fietspad aan te
leggen.
De aannemers CEI De Meyer hebben 480 kalenderdagen om de ruwbouw van
dit project te verwezenlijken. Tijdens de eerste fase worden 20 huizen
van de Elektriciteitswijk in Wilsele afgebroken. Het project kost 9,69
miljoen euro. Begin 2006 start de afwerking met het leggen van sporen
en plaatsen van seinen en bovenleiding.
NMBS