14-10-2004 Programmabegroting 2005: gemeente Lisse handhaaft
voorzieningen
Op donderdag 4 november aanstaande discussieert de gemeenteraad van
Lisse over de Programmabegroting voor 2005. Het opstellen van de
concept-Programmabegroting 2005 heeft dit jaar flink wat voeten in de
aarde gehad. Dit heeft alles te maken met de ontwikkelingen die zich
het afgelopen jaar voordeden met betrekking tot de financiële positie
van de gemeente Lisse. Het afgelopen jaar werd de begroting, na
vaststelling door de raad, onverwacht niet goedgekeurd door
Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland. In reactie daarop
is een ingrijpende bezuinigingsoperatie ingezet. In 2005 is er dan ook
nauwelijks ruimte voor de ontwikkeling en uitvoering van nieuw beleid.
Bovendien wordt het tarief voor de onroerende-zaakbelastingen (ozb)
verhoogd. Daarmee kan zowel een sluitende begroting worden
gerealiseerd, als het huidige sobere voorzieningen niveau in stand
blijven.
Onderzoek
Het onthouden van goedkeuring aan de begroting was voor de
gemeenteraad reden om een onderzoek in te stellen. Doel daarvan was
inzicht te krijgen in de oorzaken en achtergronden van deze
gebeurtenis zodat herhaling in de toekomst kan worden voorkomen. De
gemeente Lisse heeft lering getrokken uit het verleden en het
afgelopen jaar verbeteringen doorgevoerd. Uit een vergelijkend
onderzoek (begrotingsscan) met andere gemeenten, dat de provincie
Zuid-Holland en het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties uitvoerden, blijkt dat de gemeente inmiddels op de
goede weg is. De financiële positie is aanmerkelijk verbeterd, en het
ziet er dan ook naar uit dat de sluitende begroting van 2005 op
goedkeuring van de provincie kan rekenen.
Begroting 2005
Bij de totstandkoming van de programmabegroting voor 2005-2008 heeft
de gemeente zich in belangrijke mate laten leiden door de
bezuinigingen die in 2004 zijn ingezet en door de lagere financiën die
het rijk sindsdien beschikbaar stelt. Tegelijkertijd legt de overheid
steeds meer taken bij gemeenten neer en worden er hogere eisen gesteld
aan de kwaliteit van de dienstverlening. Voor de gemeente Lisse
betekent dit dat zij meer moet doen met minder geld. Deze
ontwikkelingen laten weinig ruimte voor nieuw beleid. Een groot aantal
nieuwe investeringen wordt doorgeschoven, zoals de realisatie van het
cultureel centrum en de herinrichting en de reconstructie van diverse
wegen. De programmabegroting laat echter wel voldoende ruimte voor het
behoud van voorzieningen. Zo vinden vervangingsinvesteringen wel
gewoon doorgang.
Tarieven
Vergelijkend onderzoek toont aan dat de gemeente Lisse met haar tarief
voor onroerende zaakbelasting onder het landelijk gemiddelde zit. De
gemeente zet de verhoging van de onroerende zaakbelasting in om het
voorzieningenniveau (incl. een minimaal acceptabel deel van het
meerjarige investeringsprogramma) de komende jaren op het zelfde peil
te houden. Voor 2005 is daarvoor een OZB-verhoging met 18% nodig. Voor
2006, 2007 en 2008 zou daarvoor elk jaar nog 9% verhoging nodig zijn.
Het rijk wil in die jaren de stijging van de OZB-tarieven beperken.
Dat zou voor Lisse ongunstig uitpakken. Daarom is het voorstel om in
2005 de OZB met 10% extra te verhogen. In de jaren 2006 t/m 2008 kan
de OZB-stijging dan beperkt blijven tot maximaal 1,5%. Een verhoging
met 28% lijkt fors, maar uit een vergelijking met andere gemeenten
blijkt dat het OZB-tarief tot nu toe laag was. Met deze verhoging komt
de gemeente Lisse uit op het gemiddelde niveau. Overigens worden in
2005 alle onroerende zaken opnieuw gewaardeerd. De herwaardering als
zodanig zal echter gemiddeld genomen niet tot extra lasten leiden.
Voor de vaststelling van andere tarieven wordt kostendekkendheid als
uitgangspunt genomen. Er is dan ook alleen sprake van een stijging als
dit noodzakelijk is om de kosten te vereffenen. Besloten is de
markttarieven in 2005 niet te verhogen, dit om de markt voor
kooplieden zo aantrekkelijk mogelijk te houden. Eenpersoons- en
meerpersoonshuishoudens zijn in 2005 enige euros goedkoper uit voor
afvalstoffenheffing. De tarieven bedragen voor een
eenpersoonshuishouden 184,08 en voor een meerpersoonshuishouden
266,88. De jaarlijkse verhoging van het rioolrecht is naar beneden
bijgesteld: daarmee komt het nieuwe tarief op 108,36. Om de kosten
voor leges van bouwvergunningen te dekken, wordt dit tarief met 10%
verhoogd. Voor de hondenbelasting geldt een stijging van 3% naar 65,40
voor de eerste hond. Uit een vergelijking met zon vijfhonderd andere
gemeenten blijkt dat de belastingdruk in de gemeente Lisse niet
bijzonder hoog is. In 2004 scoorden in de regio alleen Valkenburg en
Katwijk lager.
Programmas
In het programma Ruimtelijke Ordening ligt de nadruk op de realisatie
van de centrumvisie. In 2005 worden verschillende projecten in dit
kader in gang gezet, waaronder de herontwikkeling van het
Raadhuisplein. Ook het masterplan Grevelingen krijgt steeds meer
handen en voeten. Hierin speelt de gemeente vooral een
voorwaardenscheppende rol, in de verstrekking van bouwvergunningen en
de wijziging van bestemmingsplannen. Verder staat de nieuwbouw van
winkelcentrum Madelief op het programma. Belangrijk is ook het onder
de loep nemen van de strategische aankopen. Deze leggen een flink
beslag op het vermogen van de gemeente, terwijl niet altijd zeker is
of de gemaakte kosten worden terugverdiend. Het is de bedoeling om het
bezit niet langer te houden dan strikt noodzakelijk is.
Op het terrein van Infrastructuur legt Lisse de nadruk op
bereikbaarheid en veiligheid. Het gebrek aan financiën dwingt de
gemeente echter om projecten in het kader van Duurzaam Veilig
voorlopig uit te stellen. De aanleg van de rotonde Meer en Duin vindt
wel doorgang, evenals de geplande vervangingsinvesteringen. Om
tegemoet te komen aan de behoefte aan parkeerruimte, worden op het
Raadhuisplein en bij winkelcentrum Madelief extra parkeerplaatsen
gerealiseerd. Verder blijft de gemeente zich inspannen voor de
verbetering en instandhouding van het stelsel voor openbaar vervoer.
Ten slotte wil Lisse in samenwerking met de waterschappen een
integraal waterplan ontwikkelen.
Via het programma Integrale veiligheid wil de gemeente Lisse het
gevoel van veiligheid bij burgers verhogen en de kwaliteit van de
woon- en leefomgeving verbeteren. Om dit te bereiken, zoekt zij
samenwerking met andere partijen zoals de politie, het Openbaar
Ministerie en relevante maatschappelijke organisaties. Om één en ander
vorm en inhoud te kunnen geven, wil de gemeente een coördinator
integrale veiligheid aanstellen; hij of zij zal de kar trekken.
Vergroting van zelfredzaamheid staat centraal in het programma Zorg en
welzijn. Sinds 1 januari 2004 is de gemeente financieel
verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet werk en bijstand.
Daarbij staat de activering van bijstandscliënten centraal. Om
instroom in de bijstand te verminderen en uitstroom te bevorderen,
zoekt de Intergemeentelijke Sociale Dienst samenwerking met het
Centrum voor Werk en Inkomen en andere marktpartijen. De gemeente
bereidt zich tevens voor op de Wet maatschappelijke ondersteuning, die
in 2006 van kracht wordt.
Een ander aandachtspunt is het ouderenbeleid. Na afronding van het
project Poelpolder Ouderenproof in 2004 waarbij werd onderzocht hoe
het in de Poelpolder is gesteld met voorzieningen voor ouderen moet in
2005 een plan van aanpak tot stand komen. Als gevolg van de beperkte
middelen kan de gemeente vooralsnog helaas geen financiële bijdrage
leveren aan de totstandkoming van een Vraagcentrum voor Wonen, Zorg en
Welzijn voor ouderen.
Het beleid ten aanzien van Jeugd en jongeren wordt steeds meer het
terrein van de gemeente. Daarbij ligt de nadruk op preventie. Door
problemen vroegtijdig te signaleren en jongeren de juiste
voorzieningen te bieden, kunnen schooluitval, jeugdwerkloosheid en
criminaliteit worden voorkomen. Lisse tekent heeft hiertoe een
convenant met de gemeenten in de Duin- en Bollenstreek en de provincie
getekend.
In 2005 wordt de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de
nieuwe Wet kinderopvang. Door de samenwerking te stimuleren tussen
organisaties die op dit terrein actief zijn, moet een betere
aansluiting ontstaan tussen verschillende vormen van kinderopvang.
Verder is de gemeente nauw betrokken bij de huisvesting van het
voortgezet onderwijs; zo moet er een structuurvisie tot stand komen
voor het gebied aan de Sportlaan. Hier zullen het schoolgebouw en de
ruimtes voor sportfaciliteiten worden ondergebracht.
Bestandsgrootte te downloaden bestand: 2,4 MB
Te downloaden :
Programmabegroting 2005-2008 CONCEPT.pdf
Gemeente Lisse