Gemeente Lisse

14-10-2004 Programmabegroting 2005: gemeente Lisse handhaaft voorzieningen

Op donderdag 4 november aanstaande discussieert de gemeenteraad van Lisse over de Programmabegroting voor 2005. Het opstellen van de concept-Programmabegroting 2005 heeft dit jaar flink wat voeten in de aarde gehad. Dit heeft alles te maken met de ontwikkelingen die zich het afgelopen jaar voordeden met betrekking tot de financiële positie van de gemeente Lisse. Het afgelopen jaar werd de begroting, na vaststelling door de raad, onverwacht niet goedgekeurd door Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland. In reactie daarop is een ingrijpende bezuinigingsoperatie ingezet. In 2005 is er dan ook nauwelijks ruimte voor de ontwikkeling en uitvoering van nieuw beleid. Bovendien wordt het tarief voor de onroerende-zaakbelastingen (ozb) verhoogd. Daarmee kan zowel een sluitende begroting worden gerealiseerd, als het huidige sobere voorzieningen niveau in stand blijven.

Onderzoek
Het onthouden van goedkeuring aan de begroting was voor de gemeenteraad reden om een onderzoek in te stellen. Doel daarvan was inzicht te krijgen in de oorzaken en achtergronden van deze gebeurtenis zodat herhaling in de toekomst kan worden voorkomen. De gemeente Lisse heeft lering getrokken uit het verleden en het afgelopen jaar verbeteringen doorgevoerd. Uit een vergelijkend onderzoek (begrotingsscan) met andere gemeenten, dat de provincie Zuid-Holland en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uitvoerden, blijkt dat de gemeente inmiddels op de goede weg is. De financiële positie is aanmerkelijk verbeterd, en het ziet er dan ook naar uit dat de sluitende begroting van 2005 op goedkeuring van de provincie kan rekenen.

Begroting 2005
Bij de totstandkoming van de programmabegroting voor 2005-2008 heeft de gemeente zich in belangrijke mate laten leiden door de bezuinigingen die in 2004 zijn ingezet en door de lagere financiën die het rijk sindsdien beschikbaar stelt. Tegelijkertijd legt de overheid steeds meer taken bij gemeenten neer en worden er hogere eisen gesteld aan de kwaliteit van de dienstverlening. Voor de gemeente Lisse betekent dit dat zij meer moet doen met minder geld. Deze ontwikkelingen laten weinig ruimte voor nieuw beleid. Een groot aantal nieuwe investeringen wordt doorgeschoven, zoals de realisatie van het cultureel centrum en de herinrichting en de reconstructie van diverse wegen. De programmabegroting laat echter wel voldoende ruimte voor het behoud van voorzieningen. Zo vinden vervangingsinvesteringen wel gewoon doorgang.

Tarieven
Vergelijkend onderzoek toont aan dat de gemeente Lisse met haar tarief voor onroerende zaakbelasting onder het landelijk gemiddelde zit. De gemeente zet de verhoging van de onroerende zaakbelasting in om het voorzieningenniveau (incl. een minimaal acceptabel deel van het meerjarige investeringsprogramma) de komende jaren op het zelfde peil te houden. Voor 2005 is daarvoor een OZB-verhoging met 18% nodig. Voor 2006, 2007 en 2008 zou daarvoor elk jaar nog 9% verhoging nodig zijn. Het rijk wil in die jaren de stijging van de OZB-tarieven beperken. Dat zou voor Lisse ongunstig uitpakken. Daarom is het voorstel om in 2005 de OZB met 10% extra te verhogen. In de jaren 2006 t/m 2008 kan de OZB-stijging dan beperkt blijven tot maximaal 1,5%. Een verhoging met 28% lijkt fors, maar uit een vergelijking met andere gemeenten blijkt dat het OZB-tarief tot nu toe laag was. Met deze verhoging komt de gemeente Lisse uit op het gemiddelde niveau. Overigens worden in 2005 alle onroerende zaken opnieuw gewaardeerd. De herwaardering als zodanig zal echter gemiddeld genomen niet tot extra lasten leiden.

Voor de vaststelling van andere tarieven wordt kostendekkendheid als uitgangspunt genomen. Er is dan ook alleen sprake van een stijging als dit noodzakelijk is om de kosten te vereffenen. Besloten is de markttarieven in 2005 niet te verhogen, dit om de markt voor kooplieden zo aantrekkelijk mogelijk te houden. Eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens zijn in 2005 enige euros goedkoper uit voor afvalstoffenheffing. De tarieven bedragen voor een eenpersoonshuishouden 184,08 en voor een meerpersoonshuishouden 266,88. De jaarlijkse verhoging van het rioolrecht is naar beneden bijgesteld: daarmee komt het nieuwe tarief op 108,36. Om de kosten voor leges van bouwvergunningen te dekken, wordt dit tarief met 10% verhoogd. Voor de hondenbelasting geldt een stijging van 3% naar 65,40 voor de eerste hond. Uit een vergelijking met zon vijfhonderd andere gemeenten blijkt dat de belastingdruk in de gemeente Lisse niet bijzonder hoog is. In 2004 scoorden in de regio alleen Valkenburg en Katwijk lager.

Programmas

In het programma Ruimtelijke Ordening ligt de nadruk op de realisatie van de centrumvisie. In 2005 worden verschillende projecten in dit kader in gang gezet, waaronder de herontwikkeling van het Raadhuisplein. Ook het masterplan Grevelingen krijgt steeds meer handen en voeten. Hierin speelt de gemeente vooral een voorwaardenscheppende rol, in de verstrekking van bouwvergunningen en de wijziging van bestemmingsplannen. Verder staat de nieuwbouw van winkelcentrum Madelief op het programma. Belangrijk is ook het onder de loep nemen van de strategische aankopen. Deze leggen een flink beslag op het vermogen van de gemeente, terwijl niet altijd zeker is of de gemaakte kosten worden terugverdiend. Het is de bedoeling om het bezit niet langer te houden dan strikt noodzakelijk is.

Op het terrein van Infrastructuur legt Lisse de nadruk op bereikbaarheid en veiligheid. Het gebrek aan financiën dwingt de gemeente echter om projecten in het kader van Duurzaam Veilig voorlopig uit te stellen. De aanleg van de rotonde Meer en Duin vindt wel doorgang, evenals de geplande vervangingsinvesteringen. Om tegemoet te komen aan de behoefte aan parkeerruimte, worden op het Raadhuisplein en bij winkelcentrum Madelief extra parkeerplaatsen gerealiseerd. Verder blijft de gemeente zich inspannen voor de verbetering en instandhouding van het stelsel voor openbaar vervoer. Ten slotte wil Lisse in samenwerking met de waterschappen een integraal waterplan ontwikkelen.

Via het programma Integrale veiligheid wil de gemeente Lisse het gevoel van veiligheid bij burgers verhogen en de kwaliteit van de woon- en leefomgeving verbeteren. Om dit te bereiken, zoekt zij samenwerking met andere partijen zoals de politie, het Openbaar Ministerie en relevante maatschappelijke organisaties. Om één en ander vorm en inhoud te kunnen geven, wil de gemeente een coördinator integrale veiligheid aanstellen; hij of zij zal de kar trekken.

Vergroting van zelfredzaamheid staat centraal in het programma Zorg en welzijn. Sinds 1 januari 2004 is de gemeente financieel verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet werk en bijstand. Daarbij staat de activering van bijstandscliënten centraal. Om instroom in de bijstand te verminderen en uitstroom te bevorderen, zoekt de Intergemeentelijke Sociale Dienst samenwerking met het Centrum voor Werk en Inkomen en andere marktpartijen. De gemeente bereidt zich tevens voor op de Wet maatschappelijke ondersteuning, die in 2006 van kracht wordt.
Een ander aandachtspunt is het ouderenbeleid. Na afronding van het project Poelpolder Ouderenproof in 2004 waarbij werd onderzocht hoe het in de Poelpolder is gesteld met voorzieningen voor ouderen moet in 2005 een plan van aanpak tot stand komen. Als gevolg van de beperkte middelen kan de gemeente vooralsnog helaas geen financiële bijdrage leveren aan de totstandkoming van een Vraagcentrum voor Wonen, Zorg en Welzijn voor ouderen.

Het beleid ten aanzien van Jeugd en jongeren wordt steeds meer het terrein van de gemeente. Daarbij ligt de nadruk op preventie. Door problemen vroegtijdig te signaleren en jongeren de juiste voorzieningen te bieden, kunnen schooluitval, jeugdwerkloosheid en criminaliteit worden voorkomen. Lisse tekent heeft hiertoe een convenant met de gemeenten in de Duin- en Bollenstreek en de provincie getekend.
In 2005 wordt de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de nieuwe Wet kinderopvang. Door de samenwerking te stimuleren tussen organisaties die op dit terrein actief zijn, moet een betere aansluiting ontstaan tussen verschillende vormen van kinderopvang. Verder is de gemeente nauw betrokken bij de huisvesting van het voortgezet onderwijs; zo moet er een structuurvisie tot stand komen voor het gebied aan de Sportlaan. Hier zullen het schoolgebouw en de ruimtes voor sportfaciliteiten worden ondergebracht.

Bestandsgrootte te downloaden bestand: 2,4 MB

Te downloaden :
Programmabegroting 2005-2008 CONCEPT.pdf