Port of Rotterdam
ROTTERDAMSE HAVEN GAAT ELEKTRONISCH
Rotterdamse haven gaat elektronisch
3-11-2004 14:45:00
Gestroomlijnde procedures, zonder papier
Op 3 november zijn in de Rotterdamse haven de elektronische services
'Melding schip' en 'Melding lading EDI' geïntroduceerd. De
ingebruikname ervan markeert het einde van de papieren communicatie
tussen bedrijven en overheden (met name de Douane). De nieuwe
efficiënte werkwijze geldt de gehele haven, te beginnen met de
containersector. De eerste groep rederijen/cargadoors die aansluit,
vertegenwoordigt reeds 2,1 miljoen TEU aan importcontainers en bijna
even zovele documenten.
De services 'Melding schip' en 'Melding lading EDI' zijn onderdeel van
het nieuwe overkoepelende Port Community Systeem voor de Rotterdamse
haven. Het systeem omvat een veelheid aan praktische informatie- en
communicatiediensten die zorgen dat alle schakels in de logistieke
keten via internet en EDI optimaal met elkaar kunnen communiceren, en
dus efficiënter kunnen werken. Het Port Community Systeem vormt een
nieuw, volwaardig onderdeel van de Rotterdamse haveninfrastructuur.
De nieuwe services
Via de nieuwe service 'Melding schip' handelen rederijen/cargadoors
hun verplichte meldingen aan de Havenmeester en de Douane over
bezoekende zeeschepen eenvoudig af via internet. De service 'Melding
lading EDI' is er om de (summiere) aangifte van lading bij de Douane
elektronisch te doen. De service speelt in op het nieuwe
aangiftesysteem van de Douane, Sagitta Binnenbrengen. Papieren
aangiften wil de Douane in de nabije toekomst niet meer zien. Alleen
al de eerste groep rederijen/cargadoors die aansluit op 'Melding
lading EDI' doet nu op jaarbasis aangifte voor 2,1 miljoen TEU (Twenty
foot Equivalent Units) aan importcontainers. Dat gaat allemaal op
papier en levert omgerekend een stapel A4-tjes op van minimaal 750
meter hoog (5x de Euromast!). Door Melding lading EDI is dat papier
allemaal niet meer nodig. Maar de belangrijkste winst is
vanzelfsprekend de stroomlijning van de procedures. De afhandeling van
de ladingdocumentatie gaat voortaan sneller, goedkoper en beter. Met
de blijvend groeiende volumes is dat ook een eis van de klanten van de
haven. Elders in de wereld werken dergelijke systemen al volop.
De invoering van Melding lading EDI gebeurt gefaseerd. Bovendien wordt
voor rederijen/cargadoors die veel minder gegevens aan de overheid
hoeven te verstrekken (natte bulk, droge bulk, stukgoed), een aparte
service Melding lading internet ontwikkeld (2de helft 2005).
Port infolink
De ontwikkeling van het Port Community Systeem en de informatie- en
communicatiediensten daarbinnen gebeurt door Port infolink. De
organisatie is een gezamenlijk initiatief van het Rotterdamse
havenbedrijfsleven, de Douane en het Havenbedrijf Rotterdam. Port
infolink richt zich op alle schakels in de logistieke keten. Zo'n 800
bedrijven maken inmiddels gebruik van services als Barge planning,
Road planning, Customs Scan process en Veterinair inspectie proces.
Het aantal services en deelnemers zal zich voortdurend blijven
uitbreiden.
Meer: www.portinfolink.nl
Havenbedrijf Rotterdam N.V.
03-11-2004