Provincie Utrecht

Persbericht

Ontwerp-reconstructieplan Gelderse Vallei/Utrecht Oost vastgesteld

Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincies Utrecht en Gelderland.

2-11-2004
Gedeputeerde Staten van Utrecht en Gelderland hebben het ontwerp-reconstructieplan Gelderse Vallei/Utrecht Oost met de Nota van wijzigingen vastgesteld. Op grond van de 425 ingediende bedenkingen en opmerkingen hebben de beide colleges een aantal wijzigingen in het ontwerpplan opgenomen. Tijdens een extra vergadering van de statencommissie Landelijk Gebied op 24 november in Gelderland krijgen de indieners van bedenkingen de gelegenheid hun inbreng toe te lichten. De Gelderse Staten stellen op 15 december het ontwerp-reconstructieplan vast. In Utrecht kunnen de bedenkingen worden toegelicht in de statencommissie Ruimte en Groen op 11 november; de Utrechtse Staten stellen het plan vast op 6 december.

Het reconstructieplan Gelderse Vallei/Utrecht Oost is het eerste van de drie reconstructieplannen in Gelderland dat nu door Provinciale Staten kan worden vastgesteld.

Het grootste deel van het plangebied Gelderse Vallei/Utrecht Oost ligt in de provincie Utrecht en bestrijkt het landelijk gebied van Oost Utrecht en de Gelderse Vallei met de bosrand van de Veluwe als oostelijke plangrens.
Aanleiding voor de reconstructieplannen was dat er een oplossing moest komen voor de problematiek dat in (intensieve) landbouwgebieden de functies wonen, werken, recreatie, natuur en landschap elkaar te vaak in de weg zitten. Met als gevolg dat economisch belangrijke sectoren als landbouw en recreatie zich onvoldoende kunnen ontwikkelen, terwijl ook de kwaliteit van natuur, landschap, waterbeheer en waterkwaliteit, cultuurhistorie, milieukwaliteit en leefbaarheid onvoldoende verbetert. Om deze gestapelde problematiek op een samenhangende manier aan te pakken heeft het rijk na de varkenspestepedimie van 1997 de Reconstructiewet in het leven geroepen met als doel niet alleen een oplossing te zoeken voor de intensieve veehouderij door concentratie van intensieve veeteelt in aparte gebieden, maar ook het realiseren van een vitaal platteland. De wet geldt voor alle gebieden in zuid en oost Nederland met een vergelijkbare problematiek, de zogenaamde concentratiegebieden. In de komende 12 jaar zal het reconstructieplan worden uitgevoerd.

Belangrijkste wijzigingen
De landbouwontwikkelingsgebiedjes tussen Barneveld en Ede en tussen de A30 en de spoorlijn waren in het voorontwerp ter discussie gesteld. Op grond van de vele ingediende bedenkingen hebben GS nu besloten de betrokken gebiedjes aan te duiden als landbouwontwikkelingsgebied zonder nieuwvestiging intensieve veehouderij.
In veel bedenkingen werd bezwaar gemaakt tegen de keuze die beide colleges hadden gemaakt voor de stroken verwevingsgebied die het landbouwontwikkelingsgebied doorsnijden ter plaatse van (geprojecteerde) ecologische verbindingszones (evz). Gekozen werd voor verwevingsgebied inclusief de beperkte uitbreiding van 30% van de agrarische bouwpercelen. GS hebben besloten voor de evz-stroken te kiezen voor landbouwontwikkelingsgebied zonder nieuwvestiging intensieve veehouderij. GS stellen daarbij wel als voorwaarde dat de realisatie van de evz's mogelijk moet blijven.
De samenvoeging van meerdere, verspreid liggende locaties behorende bij één bedrijf zou door de beperkte bouwperceelsgrootte in verwevingsgebieden kunnen worden geblokkeerd. Omdat samenvoeging, om meerdere redenen, evenwel zeer gewenst kan zijn, hebben GS besloten de samenvoegingen mogelijk te maken in de verwevingsgebieden als is voldaan aan bepaalde voorwaarden. De intensieve veehouderij wordt op de af te stoten locaties beëindigd.
Met het doorvoeren van deze wijzigingen sluiten GS zeer nauw aan bij het advies dat door de reconstructiecommissie aan beide colleges was voorgelegd.

Planschade
Veel vragen en opmerkingen over het ontwerp-reconstructieplan hadden betrekking op planschade (schade die betrokkenen ondervinden als gevolg van het plan). Dit zal met name kunnen voorkomen in extensiveringsgebieden, waar de natuur voorrang krijgt boven intensieve veehouderijen. Op basis van een risicoanalyse die hiervoor is uitgevoerd wordt verwacht dat er geen planschade zal ontstaan. Als er sprake is van planschade kosten, dan komen deze voor rekening van het Rijk.

Na de besluitvorming door PS in december is de planvorming van de reconstructie bijna ten einde. Dan volgt nog goedkeuring door het rijk, waarna de daadwerkelijke uitvoering gaat beginnen. Voor de eerste twee jaar hopen de provincies op korte termijn een uitvoeringsprogramma vast te stellen en daarover met het rijk afspraken te maken over de rijksfinanciering. Ook andere partijen in het gebied zullen daartoe bijdragen moeten leveren.

Laatst gewijzigd op 11/02/2004 02:20:40 PM. Paginabeheer: Marja.van.Buuren@provincie-utrecht.nl