Persbericht
Ontwerp-reconstructieplan Gelderse Vallei/Utrecht Oost vastgesteld
Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincies Utrecht en Gelderland.
2-11-2004
Gedeputeerde Staten van Utrecht en Gelderland hebben het
ontwerp-reconstructieplan Gelderse Vallei/Utrecht Oost met de Nota van
wijzigingen vastgesteld. Op grond van de 425 ingediende bedenkingen en
opmerkingen hebben de beide colleges een aantal wijzigingen in het
ontwerpplan opgenomen. Tijdens een extra vergadering van de
statencommissie Landelijk Gebied op 24 november in Gelderland krijgen
de indieners van bedenkingen de gelegenheid hun inbreng toe te
lichten. De Gelderse Staten stellen op 15 december het
ontwerp-reconstructieplan vast. In Utrecht kunnen de bedenkingen
worden toegelicht in de statencommissie Ruimte en Groen op 11
november; de Utrechtse Staten stellen het plan vast op 6 december.
Het reconstructieplan Gelderse Vallei/Utrecht Oost is het eerste van
de drie reconstructieplannen in Gelderland dat nu door Provinciale
Staten kan worden vastgesteld.
Het grootste deel van het plangebied Gelderse Vallei/Utrecht Oost ligt
in de provincie Utrecht en bestrijkt het landelijk gebied van Oost
Utrecht en de Gelderse Vallei met de bosrand van de Veluwe als
oostelijke plangrens.
Aanleiding voor de reconstructieplannen was dat er een oplossing moest
komen voor de problematiek dat in (intensieve) landbouwgebieden de
functies wonen, werken, recreatie, natuur en landschap elkaar te vaak
in de weg zitten. Met als gevolg dat economisch belangrijke sectoren
als landbouw en recreatie zich onvoldoende kunnen ontwikkelen, terwijl
ook de kwaliteit van natuur, landschap, waterbeheer en waterkwaliteit,
cultuurhistorie, milieukwaliteit en leefbaarheid onvoldoende
verbetert. Om deze gestapelde problematiek op een samenhangende manier
aan te pakken heeft het rijk na de varkenspestepedimie van 1997 de
Reconstructiewet in het leven geroepen met als doel niet alleen een
oplossing te zoeken voor de intensieve veehouderij door concentratie
van intensieve veeteelt in aparte gebieden, maar ook het realiseren
van een vitaal platteland. De wet geldt voor alle gebieden in zuid en
oost Nederland met een vergelijkbare problematiek, de zogenaamde
concentratiegebieden. In de komende 12 jaar zal het reconstructieplan
worden uitgevoerd.
Belangrijkste wijzigingen
De landbouwontwikkelingsgebiedjes tussen Barneveld en Ede en tussen de
A30 en de spoorlijn waren in het voorontwerp ter discussie gesteld. Op
grond van de vele ingediende bedenkingen hebben GS nu besloten de
betrokken gebiedjes aan te duiden als landbouwontwikkelingsgebied
zonder nieuwvestiging intensieve veehouderij.
In veel bedenkingen werd bezwaar gemaakt tegen de keuze die beide
colleges hadden gemaakt voor de stroken verwevingsgebied die het
landbouwontwikkelingsgebied doorsnijden ter plaatse van
(geprojecteerde) ecologische verbindingszones (evz). Gekozen werd voor
verwevingsgebied inclusief de beperkte uitbreiding van 30% van de
agrarische bouwpercelen. GS hebben besloten voor de evz-stroken te
kiezen voor landbouwontwikkelingsgebied zonder nieuwvestiging
intensieve veehouderij. GS stellen daarbij wel als voorwaarde dat de
realisatie van de evz's mogelijk moet blijven.
De samenvoeging van meerdere, verspreid liggende locaties behorende
bij één bedrijf zou door de beperkte bouwperceelsgrootte in
verwevingsgebieden kunnen worden geblokkeerd. Omdat samenvoeging, om
meerdere redenen, evenwel zeer gewenst kan zijn, hebben GS besloten de
samenvoegingen mogelijk te maken in de verwevingsgebieden als is
voldaan aan bepaalde voorwaarden. De intensieve veehouderij wordt op
de af te stoten locaties beëindigd.
Met het doorvoeren van deze wijzigingen sluiten GS zeer nauw aan bij
het advies dat door de reconstructiecommissie aan beide colleges was
voorgelegd.
Planschade
Veel vragen en opmerkingen over het ontwerp-reconstructieplan hadden
betrekking op planschade (schade die betrokkenen ondervinden als
gevolg van het plan). Dit zal met name kunnen voorkomen in
extensiveringsgebieden, waar de natuur voorrang krijgt boven
intensieve veehouderijen. Op basis van een risicoanalyse die hiervoor
is uitgevoerd wordt verwacht dat er geen planschade zal ontstaan. Als
er sprake is van planschade kosten, dan komen deze voor rekening van
het Rijk.
Na de besluitvorming door PS in december is de planvorming van de
reconstructie bijna ten einde. Dan volgt nog goedkeuring door het
rijk, waarna de daadwerkelijke uitvoering gaat beginnen. Voor de
eerste twee jaar hopen de provincies op korte termijn een
uitvoeringsprogramma vast te stellen en daarover met het rijk
afspraken te maken over de rijksfinanciering. Ook andere partijen in
het gebied zullen daartoe bijdragen moeten leveren.
Laatst gewijzigd op 11/02/2004 02:20:40 PM. Paginabeheer:
Marja.van.Buuren@provincie-utrecht.nl
Provincie Utrecht