Ingezonden persbericht
Persbericht
NAVTEQ neemt deel aan Galileo-project
iNavSat-consortium doet mee om Galileo-concessie Brussel
Veldhoven, 3 november 2004 Op 1 september 2004 hebben de consortia iNavSat en Eurely hun offertes ingediend bij de Galileo Joint Undertaking (GJU). Beide consortia hopen via de aanbestedingsprocedure de status van Galileo-concessionaris te verwerven. Deze status zou betekenen dat ze de praktische implementatie van het Galileo-satellietnavigatiesysteem en alle daarbij behorende diensten voor hun rekening zouden mogen nemen. NAVTEQ, een vooraanstaande en wereldwijd opererende aanbieder van digitale kaarten voor navigatiesystemen in voertuigen en locatie-georiënteerde oplossingen, zal digitale kaarten gaan leveren aan de consortia Eurely en iNavSat. Navteq is een geassocieerd partner van beide consortia en heeft actief deelgenomen aan de voorbereiding van de projecten. Een uitgebreide dekking en een hoge nauwkeurigheidsgraad van de gegevens is nodig om de mogelijkheden van het signaal van Galileo ten volle te benutten.
De consortia werden in februari gekozen als twee van de laatste drie kandidaten. De derde kandidaat heeft inmiddels laten weten af te zien van de mogelijkheid om een offerte uit te brengen. Verwacht wordt dat in december 2004 zal worden bekend gemaakt welke kandiaat zal worden gekozen, waarna de onderhandelingen met de Galileo Joint Undertaking in 2005 zullen beginnen. De financiële afronding van de concessieovereenkomst wordt omstreeks december 2005 verwacht.
iNavSat
EADS Space, Inmarsat Ventures en de Thales Group hebben het iNavSat-consortium opgericht en zijn Europese marktleiders op het gebied van ruimtevaarttechnologie, mobiele satellietcommunicatie respectievelijk navigatieproducten en -diensten.
Behalve EADS Space, Inmarsat Ventures en de Thales Group vervullen meer dan twintig andere vooraanstaande Europese en wereldwijd actieve bedrijven een exclusieve rol in het iNavSat-consortium. Deze bedrijven delen hun kostbare kennis en ervaring die ze hebben opgedaan in hun eigen expertisegebieden (waaronder de auto-, telecommunicatie- en IT-branche) om de commerciële implementatie van Galileo tot een succes te maken.
EURELY
Het EURELY-consortium bestaat uit Alcatel, Finmeccanica, Vinci Concessions en Capgemini. Alcatel is al jaren betrokken bij het ontwikkelen van oplossingen die gebruik maken van de signalen die het Galileo-satellietnavigatiesysteem zal uitzenden en die voor allerhande toepassingen kunnen worden benut. Dankzij de hoogwaardige kwaliteit en nauwkeurigheid van de Galileo-signalen kunnen vernieuwende producten en diensten worden ontwikkeld op het vlak van bijvoorbeeld vervoer en de beveiliging van goederen en personen. Eurely steunt in hoge mate op de ervaring van zijn partners op het gebied van infrastructuur, de institutionele concessies en synergieën in de transport- en telecommunicatiemarkt.
Het Galileo-project
Het Galileo-project heeft de laatste maanden de nodige voortgang geboekt en de consortia, ondersteund door hun partners en overige externe specialisten, hebben een degelijke inzending opgesteld. Deze omvat een gestructureerde financiële onderbouwing van het project en een realistische business case voor een concessieovereenkomst, welke zal worden aangegaan met de toekomstige Galileo Supervisory Authority (GSA) voor een looptijd van twintig jaar.
Galileo is een project van de Europese Unie dat gericht is op de ontwikkeling van een nieuw satellietnavigatiesysteem, dat geavanceerder is dan de bestaande satellietnavigatiesystemen. Van de winnende concessionaris wordt verwacht dat deze het voortouw neemt bij het regelen van de private financiering van de implementatiefase en de operationele fase van het Galileo-project, en uiteindelijk zal gaan functioneren als het bedrijf dat Galileo exploiteert.
Het Galileo-programma betekent voor Europa een duidelijke stap vooruit. Het is het eerste grote aanbestedingsprogramma op Europees niveau met een wereldwijde dimensie. Het is tevens de eerste grote publiek-private samenwerking op multinationaal niveau. Deze zal Europa grote voordelen opleveren en tevens de mogelijkheid bieden om te bewijzen hoe de overheid en het bedrijfsleven kunnen samenwerken en hoe zowel de markt als de politiek baat hebben een dergelijke samenwerking.
# # #
Over NAVTEQ
NAVTEQ is een toonaangevende speler op het gebied van veelomvattende digitale kaarten voor navigatiesystemen in voertuigen, mobiele navigatieapparatuur en kaartapplicaties voor Internet. NAVTEQ ontwikkelt digitale kaarten en kaartdata die navigatie- en locatiegebonden producten en diensten over de gehele wereld ondersteunen. NAVTEQ is opgericht in 1985 en het internationale hoofdkantoor is gevestigd in Chicago, Verenigde Staten. In totaal zijn circa 1.400 werknemers werkzaam bij NAVTEQ, verspreid over 100 kantoren in 20 landen wereldwijd. Het Europese hoofdkantoor van NAVTEQ is gevestigd in Veldhoven.
NAVTEQ is een geregistreerd handelsmerk in V.S. en andere landen. © 2004 NAVTEQ. Alle rechten voorbehouden.
This document may include certain "forward-looking statements" within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. These forward-looking statements include, but are not limited to, plans, objectives, expectations and intentions and other statements contained in this press release that are not historical facts and statements identified by words such as "expects", "anticipates", "intends", "plans", "believes", "seeks", "estimates" or words of similar meaning. These statements are based on our current beliefs or expectations and are inherently subject to various risks and uncertainties, including those set forth under the caption "Risk Factors" in NAVTEQ's Quarterly Report on Form 10-Q for the quarter ended June 27, 2004, as filed with the Securities and Exchange Commission.
Actual results may differ materially from these expectations due to changes in global political, economic, business, competitive, market and regulatory factors. NAVTEQ does not undertake any obligation to update any forward-looking statements contained in this document as a result of new information, future events or otherwise.
Ingezonden persbericht