Gemeente 's-Hertogenbosch

03-11-2004

Nieuw convenant Bezoekersmanagement 2004-2008

Het college heeft ingestemd met de continuering van het Bezoekersmanagement voor de periode 2004 - 2008. Het Bezoekersmanagement is een platform met diverse organisaties, die gezamenlijk het toerisme naar en in de stad "managen". Handhaven en uitbouwen van de positie die de stad heeft opgebouwd als toeristische bestemming is een speerpunt in de komende periode.

Toerisme is een groeimarkt. Cultuurhistorisch toerisme en stedentrips staan in de volle belangstelling. 's-Hertogenbosch heeft een hoge ambitie waar het gaat om de kwaliteit en diversiteit van het (cultuur)toeristisch aanbod. Landelijk gezien scoort 's-Hertogenbosch als cultuurtoeristische dagbestemming goed. 's-Hertogenbosch staat in de top tien waar het gaat om het dagtoeristisch stedenbezoek en levert hiermee een belangrijke bijdrage aan de lokale economie. De concurrentie met andere steden die een cultuurtoeristische bestemming hebben is echter groot. Behoud en versterking van onze positie is daarom van groot belang.

In 1996 nam de gemeenteraad het besluit om het cultuurtoerisme in 's-Hertogenbosch verder te gaan ontwikkelen. Hiervoor werd, in beginsel voor een periode van drie jaar, het Bezoekersmanagement opgericht. 's-Hertogenbosch was de eerste stad in Nederland die startte met een dergelijk platform. Tot op de dag van vandaag dient het Bezoekersmanagement als voorbeeld voor andere steden in het land. Inmiddels staan we aan de vooravond van de derde convenantperiode.

Speerpunten
Een speerpunt voor de periode 2004 ' 2008 is het handhaven en uitbouwen van de positie die de stad heeft opgebouwd als toeristische bestemming. Prioriteit hebben het verbreden en verder uitbouwen van het toeristische aanbod rond thema's als Vaartoerisme, Keramiek, Jeroen Bosch, de Vestingwerken, Architectuur en de verbinding stadscentrum met de Brabanthallen. Het gezamenlijk vermarkten van 's-Hertogenbosch als toeristische bestemming blijft een van de kernactiviteiten van het platform.

In aansluiting op deze opgave voor het Bezoekersmanagement en de specifieke themagerichte ontwikkelingen hierbinnen, wordt de vertegenwoordiging van de marktpartners in dit toeristische platform uitgebreid met de Brabanthallen/Libéma en een vertegenwoordiging van het platform Den Bosch Keramiekstad (DBKS)/Museum voor Hedendaagse Kunst 's-Hertogenbosch. De deelnemers die al in het platform zitten zijn: de Regio VVV, de Kring Vrienden van 's-Hertogenbosch, de Stichting Binnendieze, het Hoteloverleg 's-Hertogenbosch, de Ondernemersvereniging Hartje 's-Hertogenbosch, de Koninklijke Horeca Nederland afdeling 's-Hertogenbosch, het Noordbrabants Museum, De Groote Stroom/Weenergroep en de gemeente (afdelingen Economische Zaken/Toerisme, Cultuur, Monumentenzorg, Stadsarchief en Communicatie/Stadspromotie).

Op maandag 8 november aanstaande vindt om 17.00 uur de feestelijke ondertekening van het convenant plaats door de partners van het Bezoekersmanagement in het Stadhuis van
's-Hertogenbosch.