Lijst Pim Fortuyn


LPF blijft pleiten voor sociale dienstplicht

03/11/2004 - Tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van OCW heeft LPF-Kamerlid Margot Kraneveldt de minister van Onderwijs aangespoord om meer passie en urgentie uit te stralen bij het bestrijden van de kwalijke gevolgen van tientallen jaren slecht onderwijsbeleid. De LPF wil onder andere dat de minister de plannen voor de invoering van een sociale dienstplicht steviger omarmt.

De Lijst Pim Fortuyn is tevreden met de beweging op een aantal dossiers, maar het gaat allemaal nog erg voorzichtig, terwijl de maatschappelijke schade van verkeerd onderwijsbeleid erg groot is. Zoals bekend was Pim Fortuyn geen liefhebber van de grote onderwijshervormingen die de laatste pakweg 40 jaar zijn doorgevoerd. De mammoetwet, schoolvergroting, klassenverkleining waaraan we nu jaarlijks meer dan 600 miljoen besteden, gewichtenregelingen, OALT, de basisvorming, het VMBO, het studiehuis. Al deze grote projecten zijn doorgevoerd zonder dat er duidelijk kwantificeerbare doelstellingen en streefcijfers benoemd en gecontroleerd worden. Want net als de grote infrastructuurprojecten lijken we maar moeilijk te kunnen bijsturen of terugkomen op beslissingen als blijkt dat bepaalde richtingen niet het gewenste effect hebben.

De LPF heeft bij de begrotingsbehandeling opnieuw een lans gebroken voor de invoering van een sociale dienstplicht. Van der Hoeven wijfelt ook op dit dossier, en heeft alleen een paar pilots met een veel vrijblijvender vorm van maatschappelijke stage laten uitvoeren. Nu ook CDA-minister Donner zich achter het concept lijkt te scharen, roept de LPF de kopstukken van het CDA op het gauw met elkaar eens worden dat we die sociale dienstplicht als serieus alternatief moeten onderzoeken en indien mogelijk in moeten voeren. Een vorm van sociale dienstplicht zou over niet al te lange tijd wel eens bittere noodzaak kunnen zijn gezien de toenemende vergrijzing en bijvoorbeeld de nijpende problematiek in de verzorgings- en verpleegtehuizen. Volgens de directeur van de AVVV, de Algemene Vereniging Verpleegkundigen en Verzorgenden, zou een sociale dienstplicht zeker een bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van een aantal belangrijke knelpunten, bijvoorbeeld in de verzorging van bejaarden.

De LPF wil een gezond-verstand onderwijsbeleid: stoppen met dingen die niet werken en dingen die wel werken als best practices verspreiden. Openheid en zelfreflectie over beleid, leerresultaten en besteding van de middelen. Een hecht en warm schoolklimaat met duidelijke normen en waarden; met gedragsregels waaraan je je moet houden, anders zwaait er wat! Terug met dat gezag van leraar en hoofdmeester! Leraren die weer met bezieling hun vak en hun vakinhoud mogen uitdragen, en dus niet geconfronteerd worden met van die achterlijke besluiten als bijvoorbeeld deeltalen. Inspecties die onvoldoende functioneren rapporteren en het beëindigen van bekostiging aan slecht functionerende scholen die zichzelf niet verbeteren.

Kraneveldt: Leerlingen moeten goed voorbereid zijn op de eisen die de maatschappij, de vervolgopleiding of het bedrijfsleven aan hen stelt. Voor de LPF is het woord nivellering, of gelijkschakeling, uit den boze. Leerlingen zijn niet gelijk, en gelukkig maar. Laten we toch, met inachtneming en respect voor die ongelijkheid, proberen uit al onze kinderen en studenten het beste te halen. Begrippen als kennis en prestatie, je best doen, het beste uit jezelf halen, zijn geen vieze woorden in ons onderwijs-woordenboek.