Lijst Pim Fortuyn
LPF blijft pleiten voor sociale dienstplicht
03/11/2004 - Tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van
OCW heeft LPF-Kamerlid Margot Kraneveldt de minister van Onderwijs
aangespoord om meer passie en urgentie uit te stralen bij het
bestrijden van de kwalijke gevolgen van tientallen jaren slecht
onderwijsbeleid. De LPF wil onder andere dat de minister de plannen
voor de invoering van een sociale dienstplicht steviger omarmt.
De Lijst Pim Fortuyn is tevreden met de beweging op een aantal
dossiers, maar het gaat allemaal nog erg voorzichtig, terwijl de
maatschappelijke schade van verkeerd onderwijsbeleid erg groot is.
Zoals bekend was Pim Fortuyn geen liefhebber van de grote
onderwijshervormingen die de laatste pakweg 40 jaar zijn doorgevoerd.
De mammoetwet, schoolvergroting, klassenverkleining waaraan we nu
jaarlijks meer dan 600 miljoen besteden, gewichtenregelingen, OALT, de
basisvorming, het VMBO, het studiehuis. Al deze grote projecten zijn
doorgevoerd zonder dat er duidelijk kwantificeerbare doelstellingen en
streefcijfers benoemd en gecontroleerd worden. Want net als de grote
infrastructuurprojecten lijken we maar moeilijk te kunnen bijsturen of
terugkomen op beslissingen als blijkt dat bepaalde richtingen niet het
gewenste effect hebben.
De LPF heeft bij de begrotingsbehandeling opnieuw een lans gebroken
voor de invoering van een sociale dienstplicht. Van der Hoeven wijfelt
ook op dit dossier, en heeft alleen een paar pilots met een veel
vrijblijvender vorm van maatschappelijke stage laten uitvoeren. Nu ook
CDA-minister Donner zich achter het concept lijkt te scharen, roept de
LPF de kopstukken van het CDA op het gauw met elkaar eens worden dat
we die sociale dienstplicht als serieus alternatief moeten onderzoeken
en indien mogelijk in moeten voeren. Een vorm van sociale dienstplicht
zou over niet al te lange tijd wel eens bittere noodzaak kunnen zijn
gezien de toenemende vergrijzing en bijvoorbeeld de nijpende
problematiek in de verzorgings- en verpleegtehuizen. Volgens de
directeur van de AVVV, de Algemene Vereniging Verpleegkundigen en
Verzorgenden, zou een sociale dienstplicht zeker een bijdrage kunnen
leveren aan het oplossen van een aantal belangrijke knelpunten,
bijvoorbeeld in de verzorging van bejaarden.
De LPF wil een gezond-verstand onderwijsbeleid: stoppen met dingen die
niet werken en dingen die wel werken als best practices verspreiden.
Openheid en zelfreflectie over beleid, leerresultaten en besteding van
de middelen. Een hecht en warm schoolklimaat met duidelijke normen en
waarden; met gedragsregels waaraan je je moet houden, anders zwaait er
wat! Terug met dat gezag van leraar en hoofdmeester! Leraren die weer
met bezieling hun vak en hun vakinhoud mogen uitdragen, en dus niet
geconfronteerd worden met van die achterlijke besluiten als
bijvoorbeeld deeltalen. Inspecties die onvoldoende functioneren
rapporteren en het beëindigen van bekostiging aan slecht
functionerende scholen die zichzelf niet verbeteren.
Kraneveldt: Leerlingen moeten goed voorbereid zijn op de eisen die de
maatschappij, de vervolgopleiding of het bedrijfsleven aan hen stelt.
Voor de LPF is het woord nivellering, of gelijkschakeling, uit den
boze. Leerlingen zijn niet gelijk, en gelukkig maar. Laten we toch,
met inachtneming en respect voor die ongelijkheid, proberen uit al
onze kinderen en studenten het beste te halen. Begrippen als kennis en
prestatie, je best doen, het beste uit jezelf halen, zijn geen vieze
woorden in ons onderwijs-woordenboek.