Nieuwe zeehavenbeleid gepresenteerd
De internationale concurrentiekracht van de Nederlandse zeehavens moet
worden versterkt. Dat staat in de nota `Zeehavens: Ankers van de
economie' die minister Karla Peijs vanmiddag heeft gepresenteerd. Het
kabinet zet in op betere marktomstandigheden, heldere randvoorwaarden
en het instandhouden en zonodig verbeteren van de bereikbaarheid van
de zeehavens. Bij keuzes voor nieuwe haveninfrastructuur staat de
economie centraal. De nota beschrijft het nationale zeehavenbeleid
voor de periode 2005-2010 en is een uitwerking van de nota Mobiliteit.
Het nieuwe zeehavenbeleid telt een groot aantal actiepunten. Zo gaat
de overheid onder meer de inspecties in de havens zoveel mogelijk
stroomlijnen en moeten de administratieve lasten worden verminderd
door het invoeren van een elektronisch overheidsloket voor de
afhandeling van laadpapieren. Door de regelgeving en handhaving zoveel
mogelijk op Europees en internationaal niveau te harmoniseren, moeten
alle havens dezelfde regels krijgen en worden op deze manier
eerlijkere concurrentieverhoudingen bereikt. Verder wil de overheid
meer slagkracht voor havenbeheerders, waarbij de overheid de nationale
belangen in de gaten houdt. Ook komt er een duidelijker rolverdeling
tussen rijksoverheid, decentrale overheden en de markt.
Op dit moment investeert de rijksoverheid al veel in de zeehavens,
zoals in de aanleg van de Tweede Maasvlakte en in de
achterlandverbindingen van zeehavens. Deze havens zijn van groot
belang voor de Nederlandse economie: ze staan garant voor 12,8 miljard
euro directe toegevoegde waarde aan het Bruto Nationaal Product en 9,3
miljard indirecte toegevoegde waarde.
Meer informatie over het zeehavenbeleid staat in het persbericht, de
Kamerbrief en de nota Zeehavens (pdf, 7380 kb).
Ministerie van Verkeer en Waterstaat