AutoRai

3-11-2004

Grönholm snel en betrouwbaar op asfalt

Marcus Grönholm en navigator Timo Rautiainen leverden een heel goede prestatie in de voorlaatste ronde van het World Rally Championship.

In de Rally van Spanje werden zij tweede met de Peugeot 307 WRC, nog geen halve minuut achter de Ford-equipe Martin/Park. Grönholm won zes van de negentien gereden klassementsproeven en kende geen enkel technisch probleem. Zijn teamgenoot Freddy Loix was minder fortuinlijk. De Belg, wiens contract niet wordt verlengd, moest al op de derde proef opgeven met een elektrisch euvel. Goed werk deed Nicolas Vouilloz met de Peugeot 206 WRC van Bozian Racing. De jonge Fransman werd tiende.

De Rally van Spanje, eerder bekend onder de naam Catalunya Rally Costa Brava, wordt gekenmerkt door snelle, vloeiende, verharde wegen. Het Noord-Spaanse weer was ietwat onvoorspelbaar; nachtelijke buien maakten het asfalt s ochtends nat en glad, maar naarmate de dag vorderde, werd het wegdek onder invloed van de stijgende temperatuur droger. De tweede en derde etappe waren wat dat betreft beter, hetgeen de bandenkeus uiteraard ook gemakkelijker maakte.

Loixs laatste rally

Dat Freddy Loix, die buiten zijn schuld al begon met verkeerde banden onder zijn auto, zo vroeg in de wedstrijd (KP3) moest afhaken door een defecte dynamo, was triest. Te meer, omdat het voor de aimabele Belg het laatste optreden met een fabrieks-Peugeot was. Op vrijdag na die voor hem zo desastreus verlopen eerste etappe kreeg Loix te horen dat zijn contract niet zou worden verlengd.

Ideaal koppel
Het is een publiek geheim dat Peugeot Sport grote belangstelling koestert voor de snelle man uit Estland Markko Martin, die op het Corsicaanse asfalt schitterde en dat nu weer deed in Catalonië. Martin kreeg weliswaar de eerste plaats aangereikt na het uitvallen op de tweede dag van Sebastien Loeb (Citroën), maar de Est sloeg vervolgens de aanvallen van Marcus Grönholm professioneel af. Markko Martin is zeer sterk op asfalt en aangezien Marcus Grönholm een meester is op ijs, sneeuw, modder en gravel, zou dit een ideaal koppel voor Peugeot Sport zijn.

Ervaring gaat tellen
Op de bergweggetjes boven Lloret de Mar toonde Marcus Grönholm aan dat ook Finnen best uit de voeten kunnen op verhard wegdek. De tweevoudige wereldkampioen heeft door de jaren heen bij Peugeot heel veel ervaring kunnen opdoen op asfalt. Als hij zich één voelt met de auto, hetgeen dit seizoen zeker niet altijd het geval was, dan geeft dat vertrouwen en doet hij niet of nauwelijks onder voor de asfaltspecialisten. In de Costa Brava koos Grönholm op de laatste dag voor intermediate-banden (voor half nat, half droog), misschien een veilige keus, maar niet de snelste: We hadden wellicht moeten opteren voor opgesneden slicks (profielloze banden; met de hand gesneden rillen overlangs), maar dat was s ochtends, kijkend naar de lucht, lastig te bepalen. Grönholm kwam steeds dichter in de buurt van de eerste plaats en was happy met de 307 WRC: Hij is betrouwbaar gebleken over het gehele evenement, maar we hebben nog veel werk te doen om de auto perfect te maken voor het asfalt. De ontwikkelingen gaan in de goede richting en dat is hoopvol.

Tiende met 206
Nicolas Vouilloz kwam in Spanje uit met de Peugeot 206 WRC van Bozian Racing. Dat de ex-fabriekswagens nog steeds goed zijn voor toptien-posities, liet Vouilloz zien na dag twee, toen hij op de achtste plaats stond, nog voor Subaru-fabrieksrijder Mikko Hirvonen. In de laatste etappe was de positie onhoudbaar en Vouilloz moest genoegen nemen met de tiende plek in de eindrangschikking, waarmee het jonge talent uit de Peugeot-gelederen niettemin weer van zich deed spreken.