3-11-2004
Grönholm snel en betrouwbaar op asfalt
Marcus Grönholm en navigator Timo Rautiainen leverden een heel goede
prestatie in de voorlaatste ronde van het World Rally Championship.
In de Rally van Spanje werden zij tweede met de Peugeot 307 WRC, nog
geen halve minuut achter de Ford-equipe Martin/Park. Grönholm won zes
van de negentien gereden klassementsproeven en kende geen enkel
technisch probleem. Zijn teamgenoot Freddy Loix was minder
fortuinlijk. De Belg, wiens contract niet wordt verlengd, moest al op
de derde proef opgeven met een elektrisch euvel. Goed werk deed
Nicolas Vouilloz met de Peugeot 206 WRC van Bozian Racing. De jonge
Fransman werd tiende.
De Rally van Spanje, eerder bekend onder de naam Catalunya Rally Costa
Brava, wordt gekenmerkt door snelle, vloeiende, verharde wegen. Het
Noord-Spaanse weer was ietwat onvoorspelbaar; nachtelijke buien
maakten het asfalt s ochtends nat en glad, maar naarmate de dag
vorderde, werd het wegdek onder invloed van de stijgende temperatuur
droger. De tweede en derde etappe waren wat dat betreft beter, hetgeen
de bandenkeus uiteraard ook gemakkelijker maakte.
Loixs laatste rally
Dat Freddy Loix, die buiten zijn schuld al begon met verkeerde banden
onder zijn auto, zo vroeg in de wedstrijd (KP3) moest afhaken door een
defecte dynamo, was triest. Te meer, omdat het voor de aimabele Belg
het laatste optreden met een fabrieks-Peugeot was. Op vrijdag na die
voor hem zo desastreus verlopen eerste etappe kreeg Loix te horen dat
zijn contract niet zou worden verlengd.
Ideaal koppel
Het is een publiek geheim dat Peugeot Sport grote belangstelling
koestert voor de snelle man uit Estland Markko Martin, die op het
Corsicaanse asfalt schitterde en dat nu weer deed in Catalonië. Martin
kreeg weliswaar de eerste plaats aangereikt na het uitvallen op de
tweede dag van Sebastien Loeb (Citroën), maar de Est sloeg vervolgens
de aanvallen van Marcus Grönholm professioneel af. Markko Martin is
zeer sterk op asfalt en aangezien Marcus Grönholm een meester is op
ijs, sneeuw, modder en gravel, zou dit een ideaal koppel voor Peugeot
Sport zijn.
Ervaring gaat tellen
Op de bergweggetjes boven Lloret de Mar toonde Marcus Grönholm aan dat
ook Finnen best uit de voeten kunnen op verhard wegdek. De tweevoudige
wereldkampioen heeft door de jaren heen bij Peugeot heel veel ervaring
kunnen opdoen op asfalt. Als hij zich één voelt met de auto, hetgeen
dit seizoen zeker niet altijd het geval was, dan geeft dat vertrouwen
en doet hij niet of nauwelijks onder voor de asfaltspecialisten.
In de Costa Brava koos Grönholm op de laatste dag voor
intermediate-banden (voor half nat, half droog), misschien een veilige
keus, maar niet de snelste: We hadden wellicht moeten opteren voor
opgesneden slicks (profielloze banden; met de hand gesneden rillen
overlangs), maar dat was s ochtends, kijkend naar de lucht, lastig te
bepalen. Grönholm kwam steeds dichter in de buurt van de eerste plaats
en was happy met de 307 WRC: Hij is betrouwbaar gebleken over het
gehele evenement, maar we hebben nog veel werk te doen om de auto
perfect te maken voor het asfalt. De ontwikkelingen gaan in de goede
richting en dat is hoopvol.
Tiende met 206
Nicolas Vouilloz kwam in Spanje uit met de Peugeot 206 WRC van Bozian
Racing. Dat de ex-fabriekswagens nog steeds goed zijn voor
toptien-posities, liet Vouilloz zien na dag twee, toen hij op de
achtste plaats stond, nog voor Subaru-fabrieksrijder Mikko Hirvonen.
In de laatste etappe was de positie onhoudbaar en Vouilloz moest
genoegen nemen met de tiende plek in de eindrangschikking, waarmee het
jonge talent uit de Peugeot-gelederen niettemin weer van zich deed
spreken.
AutoRai