3-11-2004
Forse winststijging Hyundai Motor Company
Autofabrikant Hyundai Motor Company zit wereldwijd in de lift. De
verkopen tonen een opgaande lijn en de winst stijgt.
Over de eerste negen maanden van 2004 bedraagt de winstgroei zelfs
10,3 procent vergeleken met dezelfde periode van 2003. De nettowinst
komt op 988 miljoen euro. De sterke resultaatgroei komt geheel voor
rekening van de exportmarkten, voornamelijk Europa en de Verenigde
Staten.
In totaal verkocht Hyundai wereldwijd 1,2 miljoen autos 2 procent meer
dan in de eerste negen maanden van 2003. De omzet kwam daardoor uit op
13,9 miljard euro. Doordat duurdere modellen als de Santa Fe en Sonata
een groot deel van de verkoopgroei voor hun rekening nemen, realiseert
Hyundai een snelle winsttoename. Het bedrijfsresultaat
(verkoopopbrengst minus aan productie gerelateerde kosten) steeg in de
eerste negen maanden met 8,4 procent tot 1,1 miljard euro.
Exportsucces
De export uit Zuid-Korea steeg in de eerste drie kwartalen met 15
procent tot 794.000 autos. Europa is koploper in groei en deed het met
241.000 verkochte Hyundais maar liefst 25,9 procent beter dan in de
eerste negen maanden van 2004. Op de Chinese markt kwam de
verkoopgroei uit op zelfs 154 procent. Op de kwakkelende
Zuid-Koreaanse automarkt zag Hyundai de afzet met 16,4 procent dalen
tot nog altijd 405.000 autos.
In Nederland behoort Hyundai tot de tien bestverkopende automerken. De
deze zomer geĂŻntroduceerde Tucson doet het met gemiddeld zon 125
verkochte autos per week uitstekend.
AutoRai