AutoRai

3-11-2004

Forse winststijging Hyundai Motor Company

Autofabrikant Hyundai Motor Company zit wereldwijd in de lift. De verkopen tonen een opgaande lijn en de winst stijgt.

Over de eerste negen maanden van 2004 bedraagt de winstgroei zelfs 10,3 procent vergeleken met dezelfde periode van 2003. De nettowinst komt op 988 miljoen euro. De sterke resultaatgroei komt geheel voor rekening van de exportmarkten, voornamelijk Europa en de Verenigde Staten.

In totaal verkocht Hyundai wereldwijd 1,2 miljoen autos 2 procent meer dan in de eerste negen maanden van 2003. De omzet kwam daardoor uit op 13,9 miljard euro. Doordat duurdere modellen als de Santa Fe en Sonata een groot deel van de verkoopgroei voor hun rekening nemen, realiseert Hyundai een snelle winsttoename. Het bedrijfsresultaat (verkoopopbrengst minus aan productie gerelateerde kosten) steeg in de eerste negen maanden met 8,4 procent tot 1,1 miljard euro.

Exportsucces
De export uit Zuid-Korea steeg in de eerste drie kwartalen met 15 procent tot 794.000 autos. Europa is koploper in groei en deed het met 241.000 verkochte Hyundais maar liefst 25,9 procent beter dan in de eerste negen maanden van 2004. Op de Chinese markt kwam de verkoopgroei uit op zelfs 154 procent. Op de kwakkelende Zuid-Koreaanse automarkt zag Hyundai de afzet met 16,4 procent dalen tot nog altijd 405.000 autos.

In Nederland behoort Hyundai tot de tien bestverkopende automerken. De deze zomer geĂŻntroduceerde Tucson doet het met gemiddeld zon 125 verkochte autos per week uitstekend.