HUMANITAS
Jeugdlezing 2004 Koning KindMoeten kinderen beschermd worden tegen
commercie?
Op woensdag 3 november 2004 organiseren Humanitas, Jantje Beton en
Trouw in de Rode Hoed in Amsterdam de jaarlijkse Nationale
Jeugdlezing. Dit jaar staat het kind als consument centraal. Drie
sprekers, Marieke Henselmans, Paul Sikkema en Bamber Delver, laten hun
licht schijnen over het onderwerp.
Mits je niet op een hutje op de hei woont, is er geen ontkomen aan. Of
het nou is via abri's, in de krant, tijdens een ritje met de tram, op
straatmeubilair, tv, radio of Internet. Overal om ons heen zijn
reclameboodschappen. Ook kinderen worden er voortdurend aan
blootgesteld. En wat blijkt? Kinderen vinden reclame leuk. Grappige
verhaaltjes of foto's, leuke liedjes, coole kreten. En waar
volwassenen meestal moeiteloos door de verleiding heen prikken, is het
voor kinderen vaak moeilijk fantasie van werkelijkheid te scheiden.
Marketeers zijn blij met kinderen. Kinderen blijven trouw aan een merk
wanneer ze volwassen worden, ze beïnvloeden hun ouders bij het
aanschaf van producten en veel belangrijker nog: kinderen hebben zelf
veel te besteden. Je zou wel gek zijn als ondernemer om daar niet een
graantje van mee te pikken.
En reclame werkt, zeker bij kinderen. Tv-spotjes worden daarom
rechtstreeks op het kind gericht. Meer dan eenderde van de 10 tot 12
jarigen krijgt zin in drinken of eten na het kijken van een
reclamespotje voor snacks, frisdrank, snoep of chocolade. Voorstanders
van een harde aanpak van bedrijven op de kindermarkt pleiten onder het
mom van 'bescherming van het kwetsbare kind' voor een reclameverbod.
Waar ligt in dit alles de verantwoordelijkheid van bedrijven, ouders
en andere opvoeders?
Volgens Paul Sikkema zouden bedrijven veel actiever moeten zoeken naar
een rol waarin commerciële en maatschappelijke belangen samen gaan. Nu
gebeurt dat meestal pas na externe druk, maar het zou veel meer uit
bedrijven zelf moeten komen. Bedrijven moeten volgens hem op een
respectvolle wijze met deze doelgroep omgaan. Samenwerking tussen
kinderen en bedrijven kan daarbij een belangrijk hulpmiddel zijn.
Marieke Henselmans, constateert dat ouders gemakkelijk gehoor geven
aan de lokroep van de commercie en daarmee geen best voorbeeld geven.
Het resultaat: kinderen besteden hun eerste eigen geld aan dure
mee-doen-spullen en leren niet met geld omgaan. Een groot deel van hen
begint aan hun leven met schulden.Wathaarbetreftzoueropschool
een nieuw vak moeten worden gegeven: 'verweer tegen zwarte kunsten van
de reclame'.
Bamber Delver pleit niet voor een verbod op reclame, maar wil door
educatieve programma's en trainingen de mediavaardigheid en de
commerciële weerbaarheid van kinderen vergroten.
Hierdoor kunnen zij zich ontwikkelen tot bewuste en kritische
consumenten. Hij geeft u tijdens de lezing een kijkje in de met
reclame doorspekte kinderwereld.
Programma
Programma Nationale Jeugdlezing 2004
De Rode Hoed, Keizersgracht 102, Amsterdam
Woensdag 3 november van 14.00 tot 17.00 uur
14.00 uur Ontvangst met koffie en thee
14.30 uur Opening door Ineke van der Wel, voorzitter van Humanitas
14.40 uur Lezing door Paul Sikkema
15.00 uur Lezing door Marieke Henselmans
15.20 uur Lezing door Bamber Delver
15.40 uur Discussie met publiek
16.30 uur Afsluiting gevolgd door borrel
De sprekers
Paul Sikkema begon in 1987 als assistent-projectleider bij
marktonderzoeksbureau Inter/View in Amsterdam. Daar zette hij zowel
het jongerenonderzoek op, als de afdeling communicatie-onderzoek. Hij
was in 1995 medeoprichter van ComBat, het eerste
marketing-communicatiebureau dat volledig gespecialiseerd is in
kinderen, jongeren en jonge volwassenen. Sikkema stond daarna in 2001
aan de basis van Qrius, een onderzoeksbureau dat zich op diezelfde
doelgroepen richt. Hij publiceerde boeken en artikelen over tal van
onderwerpen, maar met name over de specialisaties communicatie, media
en kinderen/jongeren.
Marieke Henselmans werkt als hulpverlener en journalist. Ze begon met
schrijven voor De Vrekkenkrant en publiceerde in 1999 'Consuminderen
met kinderen'. Zij werd aansluitend een veelgevraagd freelance
journalist, en schreef de afgelopen jaren in verschillende
tijdschriften en kranten. Haar favoriete onderwerpen zijn haar werk
als hulpverlener en 'meer doen met minder'. Op dit moment schrijft zij
wekelijks een column over besparen, in het Algemeen Dagblad. Al sinds
1997 geeft zij lezingen en presentaties over besparen in het algemeen
en consuminderen met kinderen. Ook geeft zij regelmatig cursussen over
dit onderwerp.
Bamber Delver is directeur annex oprichter van De Kinderconsument, een
stichting die opkomt voor kinderen-als-consument. Veilig internet
stond vanaf het begin hoog op deagenda,overigethema'szijno.a.
Kinderen & Reclame. Delver heeft in diverse welzijnsinstellingen 10
jaar lang met kinderen en ouders gewerkt, om vanaf 2000 zich bezig te
gaan houden met kinderen-als-consument. In 2000 leidde hij het project
Jeugd & Internet bij Jantje Beton. Delver is tevens een van de
krachten achter het Veilig Internet Diploma voor het basisonderwijs,
vanuit het ministerie van EZ. De Kinderconsument is daarnaast de
voortrekker van het project Reclame Rakkers, waar kinderen leren met
reclame om te gaan.
De Nationale Jeugdlezing
De Nationale Jeugdlezing is een jaarlijks terugkerend evenement,
georganiseerd door Humanitas, dagblad Trouw en Jantje Beton. De
voorgaande acht lezingen hadden als thema 'Tobben met tijd', 'De zin
van het gezin', 'Adolescenten: opvoeden doen ze zelf?', 'Op achterbank
of schommel, heeft de buurt nog betekenis', 'Eeuwig kind,
Infantilisering binnen de moderne opvoeding?' ' Smalle school, breed
genoeg?', 'Vertrouw-de ouders, het gezin als sociale partner' en 'De
paradox van een gelukkige jeugd, doen ouders er wel toe? '.
---
---
--------------------