HUMANITAS

Jeugdlezing 2004 Koning KindMoeten kinderen beschermd worden tegen commercie?

Op woensdag 3 november 2004 organiseren Humanitas, Jantje Beton en Trouw in de Rode Hoed in Amsterdam de jaarlijkse Nationale Jeugdlezing. Dit jaar staat het kind als consument centraal. Drie sprekers, Marieke Henselmans, Paul Sikkema en Bamber Delver, laten hun licht schijnen over het onderwerp.
Mits je niet op een hutje op de hei woont, is er geen ontkomen aan. Of het nou is via abri's, in de krant, tijdens een ritje met de tram, op straatmeubilair, tv, radio of Internet. Overal om ons heen zijn reclameboodschappen. Ook kinderen worden er voortdurend aan blootgesteld. En wat blijkt? Kinderen vinden reclame leuk. Grappige verhaaltjes of foto's, leuke liedjes, coole kreten. En waar volwassenen meestal moeiteloos door de verleiding heen prikken, is het voor kinderen vaak moeilijk fantasie van werkelijkheid te scheiden.

Marketeers zijn blij met kinderen. Kinderen blijven trouw aan een merk wanneer ze volwassen worden, ze beïnvloeden hun ouders bij het aanschaf van producten en veel belangrijker nog: kinderen hebben zelf veel te besteden. Je zou wel gek zijn als ondernemer om daar niet een graantje van mee te pikken.
En reclame werkt, zeker bij kinderen. Tv-spotjes worden daarom rechtstreeks op het kind gericht. Meer dan eenderde van de 10 tot 12 jarigen krijgt zin in drinken of eten na het kijken van een reclamespotje voor snacks, frisdrank, snoep of chocolade. Voorstanders van een harde aanpak van bedrijven op de kindermarkt pleiten onder het mom van 'bescherming van het kwetsbare kind' voor een reclameverbod. Waar ligt in dit alles de verantwoordelijkheid van bedrijven, ouders en andere opvoeders?

Volgens Paul Sikkema zouden bedrijven veel actiever moeten zoeken naar een rol waarin commerciële en maatschappelijke belangen samen gaan. Nu gebeurt dat meestal pas na externe druk, maar het zou veel meer uit bedrijven zelf moeten komen. Bedrijven moeten volgens hem op een respectvolle wijze met deze doelgroep omgaan. Samenwerking tussen kinderen en bedrijven kan daarbij een belangrijk hulpmiddel zijn.

Marieke Henselmans, constateert dat ouders gemakkelijk gehoor geven aan de lokroep van de commercie en daarmee geen best voorbeeld geven. Het resultaat: kinderen besteden hun eerste eigen geld aan dure mee-doen-spullen en leren niet met geld omgaan. Een groot deel van hen begint aan hun leven met schulden.Wathaarbetreftzoueropschool een nieuw vak moeten worden gegeven: 'verweer tegen zwarte kunsten van de reclame'.

Bamber Delver pleit niet voor een verbod op reclame, maar wil door educatieve programma's en trainingen de mediavaardigheid en de commerciële weerbaarheid van kinderen vergroten. Hierdoor kunnen zij zich ontwikkelen tot bewuste en kritische consumenten. Hij geeft u tijdens de lezing een kijkje in de met reclame doorspekte kinderwereld.

Programma
Programma Nationale Jeugdlezing 2004
De Rode Hoed, Keizersgracht 102, Amsterdam
Woensdag 3 november van 14.00 tot 17.00 uur

14.00 uur Ontvangst met koffie en thee
14.30 uur Opening door Ineke van der Wel, voorzitter van Humanitas 14.40 uur Lezing door Paul Sikkema
15.00 uur Lezing door Marieke Henselmans
15.20 uur Lezing door Bamber Delver
15.40 uur Discussie met publiek
16.30 uur Afsluiting gevolgd door borrel

De sprekers
Paul Sikkema begon in 1987 als assistent-projectleider bij marktonderzoeksbureau Inter/View in Amsterdam. Daar zette hij zowel het jongerenonderzoek op, als de afdeling communicatie-onderzoek. Hij was in 1995 medeoprichter van ComBat, het eerste marketing-communicatiebureau dat volledig gespecialiseerd is in kinderen, jongeren en jonge volwassenen. Sikkema stond daarna in 2001 aan de basis van Qrius, een onderzoeksbureau dat zich op diezelfde doelgroepen richt. Hij publiceerde boeken en artikelen over tal van onderwerpen, maar met name over de specialisaties communicatie, media en kinderen/jongeren.

Marieke Henselmans werkt als hulpverlener en journalist. Ze begon met schrijven voor De Vrekkenkrant en publiceerde in 1999 'Consuminderen met kinderen'. Zij werd aansluitend een veelgevraagd freelance journalist, en schreef de afgelopen jaren in verschillende tijdschriften en kranten. Haar favoriete onderwerpen zijn haar werk als hulpverlener en 'meer doen met minder'. Op dit moment schrijft zij wekelijks een column over besparen, in het Algemeen Dagblad. Al sinds 1997 geeft zij lezingen en presentaties over besparen in het algemeen en consuminderen met kinderen. Ook geeft zij regelmatig cursussen over dit onderwerp.

Bamber Delver is directeur annex oprichter van De Kinderconsument, een stichting die opkomt voor kinderen-als-consument. Veilig internet stond vanaf het begin hoog op deagenda,overigethema'szijno.a. Kinderen & Reclame. Delver heeft in diverse welzijnsinstellingen 10 jaar lang met kinderen en ouders gewerkt, om vanaf 2000 zich bezig te gaan houden met kinderen-als-consument. In 2000 leidde hij het project Jeugd & Internet bij Jantje Beton. Delver is tevens een van de krachten achter het Veilig Internet Diploma voor het basisonderwijs, vanuit het ministerie van EZ. De Kinderconsument is daarnaast de voortrekker van het project Reclame Rakkers, waar kinderen leren met reclame om te gaan.

De Nationale Jeugdlezing
De Nationale Jeugdlezing is een jaarlijks terugkerend evenement, georganiseerd door Humanitas, dagblad Trouw en Jantje Beton. De voorgaande acht lezingen hadden als thema 'Tobben met tijd', 'De zin van het gezin', 'Adolescenten: opvoeden doen ze zelf?', 'Op achterbank of schommel, heeft de buurt nog betekenis', 'Eeuwig kind, Infantilisering binnen de moderne opvoeding?' ' Smalle school, breed genoeg?', 'Vertrouw-de ouders, het gezin als sociale partner' en 'De paradox van een gelukkige jeugd, doen ouders er wel toe? '.


---


---


--------------------