Universiteit van Tilburg

Promotie Martin den Hartog

Fusie ziekenhuizen is een middel om te overleven

De afgelopen 25 jaar zijn steeds meer ziekenhuizen gefuseerd. Deze geconcentreerde markt heeft slechts een beperkte invloed op de kwaliteit van de zorg en de optimalisatie van de beddenbezetting, en dus op de wachtlijsten. Niet de structuur van de ziekenhuismarkt bepaalt de resultaten van ziekenhuizen, maar het ziekenhuismanagement zelf. Fusie is wél een middel om te overleven, constateert Martin den Hartog in zijn proefschrift.

Kunnen ziekenhuizen hun eigen resultaten betere zorg, hogere beddenbezetting, hogere omzet en groter marktaandeel zelf sturen? En welk effect heeft de structuur van de markt van ziekenhuizen op het resultaat van ziekenhuizen? Op deze vragen geeft gezondheidswetenschapper Martin den Hartog antwoord in zijn proefschrift Effecten van marktstructuur en gedrag op het resultaat van algemene ziekenhuizen.
Den Hartog bestudeerde de marktstructuur van algemene ziekenhuizen in de periode 1978-2001. Hij constateert dat er steeds meer sprake is van een concentratie van ziekenhuisdiensten: de markt heeft oligopolistische en zelfs monopolistische kenmerken. Concurrentie tussen ziekenhuizen wordt hierdoor niet bevorderd. Toch hebben deze marktomstandigheden nauwelijks effect gehad op het resultaat van de algemene ziekenhuizen.
De huidige markt van ziekenhuisdiensten is het gevolg van een groot aantal fusies (86) en het feit dat een groot aantal (36) kleinere ziekenhuizen haar deuren heeft gesloten. Deze fusiegolf heeft er wel toe geleid dat de overlevingskansen van ziekenhuizen aanzienlijk zijn toegenomen. Fusieziekenhuizen hebben veel meer kans om te overleven dan andere ziekenhuizen. Vooral basisziekenhuizen, waar het aantal bedden maximaal 250 bedraagt, en categorale ziekenhuizen hebben een kleinere overlevingskans. Hieruit kan worden geconcludeerd dat een zekere schaalgrootte nodig is om bepaalde zorg te kunnen leveren die noodzakelijk is om te overleven.
Het gedrag van ziekenhuizen is het meest bepalend voor het resultaat van het ziekenhuis. Ziekenhuizen kunnen dus zélf invloed uitoefenen op hun resultaat door de wijze waarop zij de middelen inzetten. Den Hartog constateert dat resultaten in het verleden bepalend zijn voor de toekomst: resultaten in het verleden hebben een significant positief effect op de huidige resultaten ongeacht of deze resultaten in het verleden relatief slecht of goed waren. Ook het aantal medisch specialisten en verplegend en verzorgend personeel, gecorrigeerd voor de zorgzwaarte van de patiëntenpopulatie, heeft een positieve invloed op de kwaliteit van de zorg. De ziekenhuizen met een hoog kwaliteitsniveau hadden een significant lagere beddenbezetting, zo ontdekte Den Hartog. Hetzelfde (met uitzondering van de beddenbezetting) gold voor ziekenhuizen die een maximale omzet nastreven. Gebleken is dat ziekenhuizen die een maximale kwaliteit nastreven over het algemeen dezelfde ziekenhuizen zijn die een maximale omzet nastreven.

Martin den Hartog (1964) studeerde verpleegkunde aan de Hogeschool Midden Nederland in Utrecht, waarna hij als psychiatrisch verpleegkundige gedurende een jaar in het Militair Hospitaal in Utrecht werkte. Van 1988 tot en met 1992 studeerde hij Gezondheidswetenschappen, afstudeerrichting Beleid en Beheer van de Gezondheidszorg, aan de toenmalige Rijksuniversiteit Limburg. Na zijn studie werkte hij bij de Federatie voor Onderlinge non-profit Ziektekostenverzekeringsinstellingen (FOZ), bij OHRA Verzekeringen en Bank Groep, bij Cadans UVI BV en bij UWV. Thans is hij directeur-bestuurder bij het Regionaal Indicatieorgaan Leidse Regio.

Noot voor de pers
De promotieplechtigheid vindt plaats op woensdag 3 november om 14.15 uur in de aula van de Universiteit van Tilburg. Promotor is prof.dr. R.T.J.M. Janssen. Het proefschrift is getiteld Effecten van marktstructuur en gedrag op het resultaat van algemene ziekenhuizen (ISBN 90-9018563-1).
Journalisten kunnen een exemplaar opvragen bij de Afdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen van de UvT, tel. 013 466 2000, e-mail: voorlichting@uvt.nl.
Martin de Hartog is bereikbaar via tel. 0345 631 896 en e-mail: m.denhartog@worldonline.nl.
Persberichten van de UvT staan ook op Internet: www.uvt.nl/persberichten/.
Informatie over deskundigen van de UvT, zie: www.uvt.nl/webwijs/ Laatst gewijzigd: maandag 25 oktober 2004 bullet Meer zoekmogelijkheden
bullet Experts en expertise

Zie ook

Contact
E-mail: P.H.C.Siebers