Persbericht Gemeente Barendrecht
Woensdag 3 november:
Feestelijke opening Carnisselandelijn TramPlus
BARENDRECHT (maandag 25 oktober) - Sinds vandaag is Barendrecht weer een belangrijke voorziening rijker: een directe TramPlus-verbinding tussen Barendrecht-Carnisselande en Rotterdam Centrum. Vanmorgen vroeg is de dienstregeling ingegaan en de tram werd al direct door veel mensen gebruikt. De Carnisselandelijn is de afgelopen jaren veelvuldig onderwerp van gesprek en discussie geweest, maar nu overheerst bij alle partijen blijdschap over het feit dat de tram nu rijdt. Rotterdam en Barendrecht, de stadsregio Rotterdam, de deelgemeenten Feijenoord en Charlois en de RET vieren de ingebruikname van de Carnisselandelijn op woensdag 3 november 2004. Hoogtepunten op deze dag zijn de officiële eerste tramrit en een bijzondere openingshandeling, die gezamenlijk wordt verricht door de heren Van de Wouw (burgemeester Barendrecht), Opstelten (burgemeester Rotterdam), Hulman (portefeuillehouder stadsregio Rotterdam) en De Graaf (RET).
De Carnisselandelijn, ofwel lijn 25, is in opdracht van de stadsregio Rotterdam door de RET aangelegd. De lijn maakt deel uit van het netwerk van TramPlus-lijnen die binnen de stadsregio Rotterdam in gebruik of in aanleg zijn. Volgens de dienstregeling van lijn 25 zal er voortaan op doordeweekse dagen in de ochtend- en avondspits iedere 7 minuten een tram rijden van en naar Barendrecht-Carnisselande. Buiten de spits is dat om de 10 minuten en 's avonds en in het weekend stopt er - afhankelijk van het tijdstip - ieder kwartier of iedere twintig minuten een tram. De reistijd van eindpunt tot eindpunt (Waterkant - Rotterdam Centraal Station) is net iets korter dan een half uur en de route voert in Rotterdam onder meer over het Weena, de Coolsingel, de Erasmusbrug, de Beijerlandselaan en de Slinge. Het totale traject is twaalf kilometer lang en kent 21 haltes, waarvan vier in Carnisselande. Deze haltes liggen bij de wijk Waterkant, op het Middeldijkerplein, in de wijk Meerwede (ter hoogte van de Noordersingel) en centraal in de toekomstige wijk Vrijenburg. Maar omdat er in Vrijenburg op dit moment nog geen huizen zijn opgeleverd, zullen de trams daar voorlopig nog niet stoppen.
Waarom TramPlus?
TramPlus is een toekomstgerichte openbaar vervoerservice van de RET, die gelijk staat aan de begrippen korte reistijd, comfortabel en betrouwbaar. Om ervoor te zorgen dat vooral voor woon-werkverkeer meer gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer, moet het openbaar vervoer aantrekkelijker worden. Daarom heeft de RET in opdracht van de stadsregio Rotterdam een plan ontwikkeld onder de naam 'TramPlus'. De Carnisselandelijn kenmerkt zich dan ook door vrije trambanen, voorrang bij verkeerslichten, nieuwe comfortabele trams met gelijkvloerse instap en andere voorzieningen, die ervoor zorgen dat de reizigers snel en comfortabel op de plaats van bestemming komen. Door het treffen van deze voorzieningen die oponthoud moeten voorkomen kan de RET er nu nog beter voor zorgen dat de dienstregeling stipter wordt uitgevoerd.
Dansgroep De Meekers
De feestelijkheden rond de officiële eerste tramrit en de bijzondere openingshandeling worden omlijst door zang en dans, uitgevoerd door 'Dansgroep De Meekers'. Diverse linten symboliseren daarbij de verbinding tussen Barendrecht en Rotterdam. De artistieke leiding van 'Dansgroep De Meekers' wordt gevormd door choreograaf Arthur Rosenfeld, in samenwerking met danseres Ana Teixidó. De Nederlands-Amerikaanse Arthur Rosenfeld is in de danswereld vooral bekend om zijn subtiele, onmiskenbare humor. Hij werkte bij verschillende dansgezelschappen zoals het Scapino Ballet en het Wuppertal Tanztheater.
Z.O.Z.
Noot voor de pers,
Gemeente Barendrecht