INSPECTIE VAN HET ONDERWIJS
Kwaliteit openbare basisscholen Opsterland zeer zorgelijk
Utrecht, 2 november 2004. De Inspectie van het Onderwijs concludeert
dat de kwaliteit van het onderwijs op de achttien openbare
basisscholen in Opsterland wordt belemmerd. De gemeente heeft als
schoolbestuur afspraken over de taken en verantwoordelijkheden
onvoldoende vastgelegd en gecommuniceerd. De gemeente Opsterland deelt
de conclusies uit het inspectierapport hierover en heeft de inspectie
gevraagd om het rapport vandaag versneld openbaar gemaakt.
Ruim een kwart van de openbare basisscholen in de Friese gemeente
Opsterland heeft onvoldoende rendement. Van bijna de helft van de
scholen ontbreken daarnaast gegevens over de resultaten. De afgelopen
twee jaar is het aantal scholen dat voldoende scoort wel toegenomen,
evenals het aantal scholen dat zicht heeft op de resultaten van het
onderwijs. De scholen scoren echter nog aanzienlijk slechter dan het
landelijk gemiddelde. De resultaten van leerlingen aan het eind van de
schoolperiode zijn zeer zorgelijk. De Inspectie van het Onderwijs
constateert dit bij aanvullend onderzoek naar de kwaliteit van de
openbare basisscholen in Opsterland.
De inspectie is van mening dat de gemeente Opsterland (als bestuur van
de scholen) de afspraken over taken en verantwoordelijkheden van de
dagelijkse leidinggevenden en bovenschoolse managers onvoldoende heeft
vastgelegd en gecommuniceerd. Bovendien beschikten de scholen niet
over de wettelijk verplichte actuele schoolplannen. Het gebrek aan
beleidsmatig overleg heeft geleid tot stagnerende
schoolontwikkelingen, met voorspelbare gevolgen voor de kwaliteit van
het onderwijs. De recent ingevoerde sturing vanuit de gemeente laat
zien dat er oog is voor de stagnerende schoolontwikkeling. Echter deze
inspanning heeft op schoolniveau nog tot onvoldoende resultaat
geleid.
Het aanvullende inspectieonderzoek is ingesteld omdat bij regulier
toezicht op een aantal van deze scholen was gebleken dat de kwaliteit
onder de maat was. Daarnaast waren er veel klachten van de dagelijkse
leidinggevenden en bovenschoolse managers.
De Inspectie van het Onderwijs heeft het rapport besproken met het
schoolbestuur. Het schoolbestuur deelt de analyse en geeft deze maand,
zoals in de procedure is voorzien, een bestuurlijke reactie op het
rapport. In deze bestuurlijke reactie staat welke maatregelen worden
genomen om de kwaliteit van het onderwijs op de scholen te
verbeteren.