Gemeente Zwolle

Belasting op afvalstoffen verandert in 2005

Op 1 januari 2005 verandert het tarief van de afvalstoffenheffing in de gemeente Zwolle. Eenpersoonshuishoudens gaan minder betalen dan huishoudens waar meer personen wonen. De raad van de gemeente Zwolle heeft dit besloten.

Op 1 januari bepaalt de gemeente aan de hand van het bevolkingsregister per adres of er sprake is van een eenpersoons- of een meerpersoonshuishouden. Als u op die datum alleenwonend bent, betaalt u voor heel 2005 het tarief van een eenpersoonshuishouden. Deelt u op 1 januari een woning met meer mensen (bijvoorbeeld als gezin) dan betaalt u voor 2005 het meerpersoonstarief. De afvalstoffenheffing wordt geïnd via het gecombineerde gemeentelijk aanslagbiljet. Dit biljet ontvangt u in februari 2005.

Nog geen volledige differentiatie
De raad heeft besloten nog niet over te gaan tot een algehele invoering van tariefsdifferentiatie voor afvalstoffenheffing. Zo´n algehele differentiatie (meestal Diftar genoemd) laat mensen betalen aan de hand van de hoeveelheid afval die wordt ingezameld. De discussie over een dergelijk systeem is verschoven naar 2006. Vooruitlopend hierop wordt dus al wel een gedeeltelijke differentiatie ingevoerd.

Studentenhuizen
Studentenhuizen worden gewoonlijk gezien als meerpersoonshuishoudens, omdat hier op één adres meerdere mensen staan ingeschreven. Omdat heffingen op deze adressen door meerdere betalers worden gedeeld, is de meerpersoonsheffing per persoon vaak gunstiger dan wanneer iedere bewoner als eenpersoonshuishouden zou worden aangeslagen.

Termijnen
U kunt de gemeentelijke belastingen betalen via een acceptgiro of via een incasso. Als u via incasso betaalt mag u in acht termijnen betalen, betaalt u met de acceptgirokaart, dan kunt u in vier termijnen betalen.


---