College kiest infraprojecten voor de toekomst
2 november 2004 - Lisa Neves Goncalves
Het college van B&W vindt het noodzakelijk dat er de komende tien jaar
bijna 1 miljard euro extra geïnvesteerd wordt in de infrastructuur van
Amsterdam. Dit staat in het Meerjaren Infrastructuur Programma (MIP).
De gewenste investeringen komen boven op de lopende projecten in de
stad zoals de Noord/Zuidlijn en het eerste deel van de IJtram. Volgens
het college zijn de investeringen nodig om de bereikbaarheid van de
stad te garanderen zodat de economische positie zal verbeteren en de
stad leefbaar blijft.
Met de vaststelling van het MIP heeft het college de eigen bijdrage
van 450 miljoen euro (grondexploitatieopbrengsten, mobiliteitsfonds en
stadsdeelbijdragen, programakkoordmiddelen) alvast gereserveerd. Dit
is ca. 45% van de totale bijdrage die nodig is voor de uitvoering van
de projecten. De overige bijdrage moet komen van het Rijk en van de
regio. Het college heeft nadrukkelijk vastgesteld dat bij de
uitvoering van het maatregelenpakket de overlast voor omwonenden en
bezoekers minimaal moet zijn. De uitvoering van de verschillende
projecten wordt daarom goed op elkaar afgestemd. Het college heeft ook
keuzes gemaakt om bepaalde projecten pas na 2014 uit te voeren.
IJburg en Zuidas
De gemeente kiest vooral voor de infrastructuur in en rond IJburg en
de Zuidas. Voor IJburg gaat het om de realisatie van de oostelijke
wegontsluiting - mogelijk in combinatie met een vrijliggende busbaan
tussen de Bijlmermeer en IJburg - en het doortrekken van de IJtram
naar het Middeneiland en verder.
Voor de Zuidas gaat het o.a. om de verbreding van de De Boelelaan, een
voorinvestering in de doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol
(verwacht wordt dat die pas na 2020 gereed zal zijn) en om de
realisatie van optimale openbaar vervoerverbindingen naar
Buitenveldert en Amstelveen bij de dokvariant (o.a. aanpassingen lijn
5).
Westelijke Tuinsteden en Noord
Ook in de Westelijke Tuinsteden en in het stadsdeel Amsterdam-Noord
wordt een aantal projecten gerealiseerd, gekoppeld aan de ruimtelijke
ontwikkelingen die er plaatsvinden. In de Westelijke Tuinsteden zal
onder meer de Parkstadring worden versterkt (o.a. optimalisering knoop
Johan Huizingalaan - Cornelis Lelylaan en rotonde Johan Huizingalaan -
Oostoever) en zal geïnvesteerd worden in een aantal openbaar
vervoerverbindingen.
In Amsterdam-Noord zal een nieuwe snelle autoverbinding worden
gerealiseerd via de Bongerd, de Klaprozenweg en het Mosplein. Dit
vergroot de bereikbaarheid van de gebieden waar binnenkort woningen en
kantoren worden gerealiseerd zoals de Bongerd, Buiksloterham en het
Shellterrein.
Overige investeringen
Daarnaast wil de gemeente investeren in fietsverbindingen, zoals een
fietspassage door het Centraal Station en een fietsbrug over het
Singel tussen de Leidsegracht en de Tweede Helmersstraat. Voor
verkeersveiligheid wordt de komende tien jaar ongeveer 35 miljoen euro
vrijgemaakt voor voorlichting en het duurzaam inrichten van de
verkeersinfrastructuur. Ook wordt geïnvesteerd in het toegankelijk
maken van het openbaar vervoer (door o.a. de ophoging van halten) voor
mindervaliden.
Het college wil ook de bereikbaarheid van de stad verbeteren door de
aanleg van transferpunten buiten Amsterdam, P+R-terreinen bij
belangrijke OV-knooppunten in Amsterdam en parkeergarages rond de
Singelgracht.
Tenslotte zullen de komende jaren maatregelen aan de hoofdnetten (weg,
fiets en openbaar vervoer) worden uitgevoerd waardoor deze hoofdnetten
beter kunnen worden benut. Te denken valt aan groene golven,
dynamische parkeerverwijssystemen en dynamische reisinformatie op
tramhalten.
Het `sluiten' van de Ringlijn waar de gemeenteraad begin dit jaar bij
amendement om had gevraagd, wordt door het college naar achteren
geschoven (na 2014). "Het lijkt een heel logisch project; je
realiseert het ontbrekende deeltje van de Ringlijn tussen station
Sloterdijk (Isolatorweg) en het Centraal Station. Het punt is alleen
dat op deze verbinding een uitstekend alternatief is in de vorm van de
trein. De meeste reizigers blijken de overstap helemaal geen probleem
te vinden. Bovendien gaan de ruimtelijke ontwikkelingen in het gebied
(Houthavens) waar de metro doorheen zou gaan, voorlopig te langzaam om
een dergelijke dure verbinding te rechtvaardigen", aldus
verkeerswethouder Mark van der Horst.
Voor het Masterplan Wibautas, Klaprozenweg, busstation
Buikslotermeerplein, OV-bediening Amstelveen en de verlengde Theemsweg
is op dit moment geen geld. Afgesproken is die in te brengen bij de
onderhandelingen over een nieuw programakkoord in 2006.
De dekking van de meeste projecten is afkomstig uit een combinatie van
gemeentelijke middelen (vooral opbrengsten grondverkoop of parkeren)
en regionale subsidies of Rijkssubsidies. Omdat de opbrengsten kunnen
schommelen en het succes van subsidieaanvragen op voorhand niet
gegarandeerd kan worden, zal met een jaarlijks investeringsprogramma
worden bijgehouden of de ambities van het college worden gerealiseerd.
Zie ook Pb-175
Pb-176
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam