Gemeente Utrecht
Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders
2 november 2004
Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.
1. Tweede Voortgangsrapportage Masterplan Voortgezet Onderwijs
De wijzigingen als gevolg van nieuw Rijksbeleid inzake onderwijshuisvesting hebben geen gevolgen voor de inzet van de gemeente Utrecht voor de uitvoering van het Masterplan Voortgezet Onderwijs (VO). Het Masterplan VO beoogt een integrale aanpak voor verbetering van de kwaliteit en spreiding van het onderwijsaanbod in de stad. Voor dit plan is een investering noodzakelijk van ruim ¬ 67.000.000,-. Het plan kent een tijdspad tot tenminste 2008. Het Masterplan Voortgezet Onderwijs is een plan dat de gemeente samen met de Utrechtse schoolbesturen heeft ontwikkeld. Vanaf 1 januari 2005 zijn -als gevolg van nieuw Rijksbeleid- de schoolbesturen zelf verantwoordelijk voor aanpassingen en onderhoud aan schoolgebouwen. Het College wil ondanks deze beleidswijziging doorgaan met de uitvoering van het Masterplan zoals dat is vastgesteld in 2002. Dit heeft het college besloten bij de vaststelling van de tweede voortgangsrapportage Masterplan Voortgezet Onderwijs.
Met het Masterplan wordt een enorme kwaliteitsimpuls gegeven in de huisvestingssituatie van de scholen en worden knelpunten wat betreft zowel tekorten als leegstand in de bestaande gebouwen weggewerkt. Door een gemeentebrede herschikking komen er onderwijsgebouwen of locaties in de komende jaren vrij beschikbaar voor herontwikkeling. De financiering van het Masterplan wordt mede gewaarborgd door de opbrengsten van die vrijvallende locaties.
Inmiddels is, in het kader van het Masterplan, het pand voor de Internationale Schakelklassen ingrijpend aangepast en start in januari de vervangende nieuwbouw van een deel van het Bonifatius College. Er liggen ook al ver uitgewerkte plannen voor de vervangende nieuwbouw van het Meerstroom College voor VMBO en voor een volledig nieuw gebouw ter vervanging van de gebouwen van het Delta College en het Utrecht Zuid College (Nieuw Welgelegen).
2. Openbare ruimte Grifthoek
Het voorlopig ontwerp van de openbare ruimte rond de Grifthoekgarage is door het college vastgesteld. Het ontwerp sluit naadloos aan bij die van het naastgelegen Griftpark. Het voorlopig ontwerp, dat voldoet aan de programma's van eisen van de betrokken gemeentelijke diensten, is tijdens een consultatieavond voorgelegd aan de belanghebbenden. Tijdens deze consultatieavond is vooral aandacht gevraagd voor de mogelijke overlast van jongeren, vanwege de activiteitenhoek van het Griftpark voor jongeren die pal naast de garage is. Daarom is gekozen voor een schaarhek in het voorlopig ontwerp en plaatst de gemeente als afscheiding tussen de activiteitenhoek en de appartementen een haag. In het voorlopig ontwerp is opgenomen dat drie Italiaanse populieren zullen moeten wijken voor evenveel nieuwe zogenaamde zuileiken van ieder 20 tot 25 cm dik en vier meter hoog. Volgens planning starten de werkzaamheden in het voorjaar van 2005 en zijn ze tegen het einde van de zomer volgend jaar afgerond.
3. Aantrekkelijker wandelen langs de Kromme Rijn
Het gebied langs de Kromme Rijn, tussen de Herculesbrug bij stadion Galgenwaard en de onderdoorgang onder de A27 wordt aantrekkelijker voor wandelaars. Door het pad langs de Kromme Rijn aan te sluiten op andere wandelpaden in de omgeving kan zowel een langere wandeling worden gemaakt als verschillende korte rondjes. Een extra brug over de zijarm van de Kromme Rijn (op de plaats waar de in de jaren vijftig afgebroken middeleeuwse Hoelrebrug lag) maakt het mogelijk rechtstreeks langs het water richting landgoed Rhijnauwen te lopen. Verder worden een dichtgegooide oude rivierkronkeling en een eerder gedempte poel uitgegraven waardoor het gebied aantrekkelijker wordt voor planten, dieren en mensen.
De herinrichting van de Kromme Rijnoevers wordt gefinancierd met een bedrag van EUR 990.000 uit het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing. Met de investering wordt de recreatieve functie van een dichtbij de stad gelegen natuurgebied versterkt.
4. Uitbreiding Grand Hotel Karel V
Het vijfsterrenhotel Karel V wil op eigen terrein met 23 kamers uitbreiden omdat de huidige logiescapaciteit te gering is om voldoende bedrijfsrendement te realiseren. Daarnaast kampt het hotel met een chronisch gebrek aan magazijn- en productieruimten. Inmiddels zijn de bedrijfseconomische argumenten voor de uitbreiding door een onafhankelijk onderzoeksbureau bevestigd. De uitbreiding met kamers in het topsegment past verder in het hotelbeleid van de gemeente Utrecht. Utrechts enige vijfsterrenhotel telt nu 91 kamers en beschikt daarnaast over conferentieruimten, een brasserie en restaurant.
Het college van burgemeester en wethouders is bereid onder voorwaarden mee te werken aan de door het hotel gewenste uitbreiding. Daarvoor is een Nota van Uitgangspunten opgesteld die nu is vrijgegeven voor inspraak. In de nota zijn op basis van locatieonderzoek twee modellen uitgewerkt om de uitbreiding te realiseren.
Model I (Paviljoen) voorziet in uitbreiding met 22 kamers, fitnessruimte, sauna en personeelsvoorzieningen. Het gaat om een gebouw in aansluiting op bestaande bebouwing en om een losstaand paviljoen.
Model II (Molenwiek) betreft één gebouw op de parkeerplaats achter de nieuwbouw langs het Geertebolwerk. Met dit model kan 1 kamer meer gerealiseerd worden.
Het college zelf geeft voorkeur aan model I omdat dit een meerwaarde oplevert voor de structuur van het monumentale complex. Voor omwonenden aan de Zilverstraat blijven de schaduweffecten beperkt en blijft er langszij veel zicht op de Catharijnesingel bestaan. Model II pakt voor omwonenden ongunstiger uit.
Beide modellen zijn voor Karel V acceptabel, alhoewel het voorkeursmodel voor het hotel financieel/exploitatief ongunstiger is dan model II.
Na weging van de inspraakreacties stelt het college van burgemeester en wethouders de Nota van Uitgangspunten definitief vast. De nota vormt de basis voor artikel 19 procedure van de Wet op de Ruimtelijke Ordening om voor het bouwplan vrijstelling te krijgen van het bestemmingsplan.
5. Voortzetting vrijstellingsprocedure Verkeersknooppunt Majella
De aanvraag voor reconstructie van gedeeltes van de Vleutenseweg, de Thomas à Kempisweg en de Spinozaweg is strijdig met verschillende bestemmingsplannen en gemeentelijke verordeningen. Om hiervan vrijstelling te krijgen wordt een procedure artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening gestart. Voor de zomervakantie is inspraak georganiseerd. De binnengekomen reacties van bewoners en het comité Ronduit Weg spitsten zich toe op vrees voor geluidsoverlast, verslechtering van de luchtkwaliteit en bereikbaarheid. Daarnaast zijn reacties binnengekomen van Sara Lee, waarin de nadruk ligt op het belang en de continuïteit van de bedrijfsvoering, en van de Gamma, die bezwaar heeft tegen opheffing van het openbare parkeerterrein aan de Vleutense weg. Het college van burgemeester en wethouders is van mening dat de ingediende bezwaren niet zo zwaarwegend zijn dat de vrijstellingsprocedure niet kan worden voortgezet. Het college vindt de reconstructie van de Majellaknoop van groot algemeen belang voor de bereikbaarheid van Utrecht-West.
De volgende stap is nu dat het bouwplan ter visie wordt voorgelegd.
6. Multimodaal knooppunt Lage Weide
Het middengebied van industrieterrein Lage Weide krijgt een functie als knooppunt tussen water-, spoor- en wegverbindingen, inclusief de daarbij behorende bedrijvigheid. Het college heeft groen licht gegeven voor de ontwikkeling van het zogeheten 'multimodaal knooppunt Lage Weide'. Er is wel een aantal voorwaarden verbonden aan deze ontwikkeling: de aanleg van de nieuwe ontsluiting Utrecht-West (NOUW), het Randstadspoorstation en het Transferium Lage Weide. Ook financiële betrokkenheid van het bedrijfsleven en van de regionale overheid (BRU, provincie en Rijkswaterstaat) is een vereiste. Bovendien moet iedere ontwikkeling getoetst worden aan de milieueisen.
Het collegebesluit is gebaseerd op een verkennende studie uit 2002 en een haalbaarheidsstudie uit 2004. In het Economisch Profiel Utrecht dat in 2003 door de gemeenteraad is vastgesteld is nadrukkelijk aandacht gegeven aan dit type bedrijvigheid, dat veel laaggeschoolde werkgelegenheid met zich meebrengt en gunstig uitpakt voor het verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente. Een combinatie van water-, spoor- en wegverbindingen ontlast het wegennet is de verwachting. Het besluit vormt bovendien een bouwsteen voor de revitalisering van Lage Weide. Het 'multimodale' middengebied is omsloten door de Atoomweg, Plutoniumweg, de spoorlijn Utrecht-Amsterdam, het Amsterdam-Rijnkanaal en de Energiehaven, plus de zone tussen de spoorlijn en het kanaal.
7. Extra geld voor energiebesparing in DUO-woningen
De gemeente Utrecht wil het energieverbruik verminderen van nieuwe woningen in de herstructureringswijken Overvecht, Zuilen, Ondiep, Hoograven en Kanaleneiland. Via een subsidieregeling kunnen woningcorporaties budget aanvragen om woningen energiezuiniger te maken dan nu met de huidige bouwpraktijk het geval is. In totaal is een subsidiebudget van EUR 500.000 beschikbaar afkomstig uit het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). De aanvragen van de corporaties worden door een onafhankelijk panel van vakdeskundigen beoordeeld op kosteneffectiviteit. De projectaanvragen met de beste verhouding tussen kwaliteit en gevraagd subsidiebedrag krijgen een bijdrage uit het beschikbare budget. De woningcorporaties zijn inmiddels al over de subsidieregeling geïnformeerd omdat de indieningtermijn voor het verkrijgen van een subsidiebijdrage sluit op 29 november.
8. Wielerparkoers Nedereindse Berg aangepast
De voorbereidende werkzaamheden voor het wielerparkoers Nedereindse Berg zijn gestart. Het oorspronkelijke plan voorzag in een wielerbaan waarvoor in de berg afgravingen moesten plaatsvinden. Dit moest als een gevolg van strenge milieuregels aangepast worden. De baan is opnieuw gesitueerd en er zal 40.000 m3 extra zand en grond worden aangevoerd. Het college heeft besloten om een extra krediet van EUR 242.000,00 te verstrekken voor de extra kosten. Op verzoek van de gemeente Utrecht heeft Rijkswaterstaat ingestemd met een aftakking van de A2 voor het bouwverkeer. Alleen al de aanvoer van het extra zand vergt 9000 vrachtwagenbewegingen. Nu wordt vermeden dat deze ritten door woonwijken van Nieuwegein voeren.
Het wielercomplex zal voorjaar 2005 geopend worden. Er komen parkoersen voor (jeugd)wielrennen, mountainbiken, skeeleren en skaten. Ook aangepast sporten, zoals handbiken (handaangedreven fietsen), wheelen (speciale rolstoelen) en fietsen voor visueel gehandicapten, zal hier kunnen plaatsvinden. Hiermee wordt het een uniek en gevarieerd wielercomplex