GOLDEN SERVICE AWARDS

Bekendmaking winnaars Golden Service Awards 2004 Nederland

(2 november 14:30 uur)

Sabit Turactemur Schoonmaker van het Jaar

Sabit Turactemur (44 jaar), namens GOM Schoonhouden werkzaam bij het Albeda College in Rotterdam, is uitgeroepen tot Schoonmaker van het Jaar. Sabit kwam in 1971 op 11-jarige leeftijd vanuit Turkije naar Nederland, waar hij onder meer de LTS volgde. Hij werkte aansluitend in de autobandenhandel en in de horeca. Twaalf jaar geleden begon hij in de schoonmaak. Inmiddels werkt hij alweer vijf jaar bij GOM Schoonhouden alwaar hij is opgeklommen tot meewerkend objectleider. Bij het Albeda College stuurt hij een team van 30 mensen aan. De jury: Sabit onderscheidt zich in de wijze waarop hij zichzelf heeft ontwikkeld en nog steeds ontwikkelt. Maar dat niet alleen. Ook de manier waarop hij zijn mensen aanspoort zichzelf te ontwikkelen is zonder meer opvallend. Hij stimuleert ze echt om meer kennis te vergaren én om zich mondig op te stellen. Een dynamisch figuur, die zeker nog verder zal groeien.

Overall winnaar van de Golden Service Awards 2004 in Nederland is den Heijer Schoonmaakbedrijf met Blakeburg in Rotterdam, de inzending die ook won in de rubriek Best schoongemaakte project, categorie Kantoren en openbare gebouwen. 'Een gebouw om door een ringetje te halen', aldus het juryrapport. 'Zelden een kantoorverzamelgebouw gezien dat er zo schoon uit ziet. Het sanitair is van ongekende kwaliteit. Het schoonmaakbedrijf heeft zelf contact met de opdrachtgever gezocht om mee te denken in het proces. En als er al klachten zijn, worden ze per fax doorgegeven en adequaat en naar tevredenheid opgelost. Dat alle bewoners tevreden zijn, blijkt uit de vele getuigschriften die met de aanmelding werden meegestuurd.'

De Golden Service Opleidingsaward is gegaan naar ISS voor de ISS Kaderopleiding. De Kaderopleiding van ISS Nederland is verplicht voor leidinggevenden vanaf 10 uur per week. De opleiding bestaat uit negen modules, waarvan er twee door docenten van SVS (Stichting Scholing en Vorming Schoonmaakbedrijven en -diensten) worden gegeven. Het doel is om in ruim anderhalf jaar ongeveer 1.700 kaderleden op te leiden. Gezien de tot nu toe behaalde resultaten lijkt dit prestigieuze streven haalbaar. Onverwacht resultaat is de hoge kwaliteit van sommige scripties! Duidelijk merkbaar is ook dat het kader meer inzicht in financiën heeft en er zorgvuldiger mee omspringt.

Daarnaast zijn er awards uitgereikt voor het best schoongemaakte project in verschillende sectoren.

De winnaars zijn bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst in het Steigenberger Kurhaus op dinsdag 2 november.

De Golden Service Awards bekronen opmerkelijke prestaties in de schoonmaakbranche en willen een bijdrage leveren aan het kwaliteitsbewustzijn binnen en het imago van de branche. Een onafhankelijke jury beoordeelt de inzendingen. Aanmelding staat open voor schoonmaakbedrijven en schoonmaakdiensten van bedrijven en organisaties. Sleutelwoorden waarop de projecten worden beoordeeld zijn: innovatie, organisatie, kwaliteitsbeheersing, opleiding en relatiebeheer. Bij de beoordeling van de kandidaten voor de titel Schoonmaker/schoonmaakster van het Jaar, spelen onder meer een rol: opleiding en ervaring, motivatie, vakkennis, relatie met opdrachtgever en collegas en kennisoverdracht.

Het is de derde keer dat de prijzen in Nederland worden uitgereikt. In het Verenigd Koninkrijk bestaan de Golden Service Awards al bijna 15 jaar. Daar heeft de wedstrijd inmiddels de status van de Oscars van de schoonmaakindustrie verworven. De Golden Service Awards zijn een initiatief van Kimberly-Clark Professional. In Nederland wordt de wedstrijd ondersteund door Service Management, FMG en VSR. In België ondersteunt VSDV het initiatief.

Noot voor de redactie;