GOLDEN SERVICE AWARDS
Bekendmaking winnaars Golden Service Awards 2004 Nederland
(2 november 14:30 uur)
Sabit Turactemur Schoonmaker van het Jaar
Sabit Turactemur (44 jaar), namens GOM Schoonhouden werkzaam bij het
Albeda College in Rotterdam, is uitgeroepen tot Schoonmaker van het
Jaar. Sabit kwam in 1971 op 11-jarige leeftijd vanuit Turkije naar
Nederland, waar hij onder meer de LTS volgde. Hij werkte aansluitend
in de autobandenhandel en in de horeca. Twaalf jaar geleden begon hij
in de schoonmaak. Inmiddels werkt hij alweer vijf jaar bij GOM
Schoonhouden alwaar hij is opgeklommen tot meewerkend objectleider.
Bij het Albeda College stuurt hij een team van 30 mensen aan. De jury:
Sabit onderscheidt zich in de wijze waarop hij zichzelf heeft
ontwikkeld en nog steeds ontwikkelt. Maar dat niet alleen. Ook de
manier waarop hij zijn mensen aanspoort zichzelf te ontwikkelen is
zonder meer opvallend. Hij stimuleert ze echt om meer kennis te
vergaren én om zich mondig op te stellen. Een dynamisch figuur, die
zeker nog verder zal groeien.
Overall winnaar van de Golden Service Awards 2004 in Nederland is den
Heijer Schoonmaakbedrijf met Blakeburg in Rotterdam, de inzending die
ook won in de rubriek Best schoongemaakte project, categorie Kantoren
en openbare gebouwen. 'Een gebouw om door een ringetje te halen',
aldus het juryrapport. 'Zelden een kantoorverzamelgebouw gezien dat er
zo schoon uit ziet. Het sanitair is van ongekende kwaliteit. Het
schoonmaakbedrijf heeft zelf contact met de opdrachtgever gezocht om
mee te denken in het proces. En als er al klachten zijn, worden ze per
fax doorgegeven en adequaat en naar tevredenheid opgelost. Dat alle
bewoners tevreden zijn, blijkt uit de vele getuigschriften die met de
aanmelding werden meegestuurd.'
De Golden Service Opleidingsaward is gegaan naar ISS voor de ISS
Kaderopleiding. De Kaderopleiding van ISS Nederland is verplicht voor
leidinggevenden vanaf 10 uur per week. De opleiding bestaat uit negen
modules, waarvan er twee door docenten van SVS (Stichting Scholing en
Vorming Schoonmaakbedrijven en -diensten) worden gegeven. Het doel is
om in ruim anderhalf jaar ongeveer 1.700 kaderleden op te leiden.
Gezien de tot nu toe behaalde resultaten lijkt dit prestigieuze
streven haalbaar. Onverwacht resultaat is de hoge kwaliteit van
sommige scripties! Duidelijk merkbaar is ook dat het kader meer
inzicht in financiën heeft en er zorgvuldiger mee omspringt.
Daarnaast zijn er awards uitgereikt voor het best schoongemaakte
project in verschillende sectoren.
De winnaars zijn bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst in het
Steigenberger Kurhaus op dinsdag 2 november.
De Golden Service Awards bekronen opmerkelijke prestaties in de
schoonmaakbranche en willen een bijdrage leveren aan het
kwaliteitsbewustzijn binnen en het imago van de branche. Een
onafhankelijke jury beoordeelt de inzendingen. Aanmelding staat open
voor schoonmaakbedrijven en schoonmaakdiensten van bedrijven en
organisaties. Sleutelwoorden waarop de projecten worden beoordeeld
zijn: innovatie, organisatie, kwaliteitsbeheersing, opleiding en
relatiebeheer. Bij de beoordeling van de kandidaten voor de titel
Schoonmaker/schoonmaakster van het Jaar, spelen onder meer een rol:
opleiding en ervaring, motivatie, vakkennis, relatie met opdrachtgever
en collegas en kennisoverdracht.
Het is de derde keer dat de prijzen in Nederland worden uitgereikt. In
het Verenigd Koninkrijk bestaan de Golden Service Awards al bijna 15
jaar. Daar heeft de wedstrijd inmiddels de status van de Oscars van de
schoonmaakindustrie verworven. De Golden Service Awards zijn een
initiatief van Kimberly-Clark Professional. In Nederland wordt de
wedstrijd ondersteund door Service Management, FMG en VSR. In België
ondersteunt VSDV het initiatief.
Noot voor de redactie;