Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)
P E R S B E R I C H T
Informatievoorziening ov-chipkaart van start
Den Haag/Amersfoort, 2 november 2004 Vanaf vandaag is de website
www.ov-chipkaart.nl actief. Deze website geeft informatie over de
OV-chipkaart en de invoering ervan in het openbaar vervoer. Reizigers
kunnen op deze website kennis maken met dit toekomstige betaalmiddel voor
het gehele openbaar vervoer. Ook is vanaf maandag 1 november het callcenter
geopend, waar men met vragen terecht kan. Het telefoonnummer is 0900 ? 0980
(10 eurocent per minuut)
Op de website staat informatie over de OV-chipkaart zelf. Een korte
introductie van de kaart, hoe het werkt, waar deze gekocht of opgeladen kan
worden en wanneer en hoe de OV-chipkaart ingevoerd wordt. Zowel de
OV-chipkaart als de website is nog volop in ontwikkeling. De site zal
daarom regelmatig geactualiseerd worden.
De OV-chipkaart is een gezamenlijk initiatief van de vijf grootste
openbaarvervoerbedrijven: Connexxion, GVB, HTM, NS en RET. Deze bedrijven
hebben Trans Link Systems opgericht om gezamenlijk de introductie van de
OV-chipkaart vorm te geven. De gezamenlijke informatievoorziening via de
website en het callcenter is een belangrijke stap op weg naar de invoering
van de OV-chipkaart: dezelfde kaart voor trein, metro, bus en tram.
In het voorjaar van 2005 wordt het in de regio Rotterdam mogelijk om met de
OV-chipkaart te reizen. Connexxion, RET en NS zijn gezamenlijk volop bezig
met de
voorbereidingen. Op een groot aantal trein- en metrostations worden
poortjes
en kaartlezers geplaatst. Een aantal bussen van Connexxion wordt
uitgerust met kaartlezers. De reizigers in het openbaar vervoer in de regio
Rotterdam worden met een brochure van deze nieuwe ontwikkelingen op de
hoogte gebracht. In de komende maanden zal meer informatie hierover volgen.
---
Noot voor de redactie (