ABN AMRO

Amsterdam, 2 november 2004

Rapport ABN AMRO:
Persoon achter ondernemer van groot belang bij succesvol internationaal zakendoen

Ondernemers dienen zich bewust te zijn van hun potentie om internationaal succesvol te kunnen groeien, zowel persoonlijk als zakelijk. Dat is een van de opmerkingen uit het rapport 'ABN AMRO Groeiquotiënt: Groeien over Grenzen' dat de bank vandaag presenteerde tijdens de opening van de ABN AMRO Wereldweken. `Hoewel het zeer logisch zou zijn, staat de ondernemer als persoon toch zelden in het middelpunt van onderzoek. Ondernemers in het MKB, de banenmoter en startmachine van de Nederlandse economie, moeten kritisch naar zichzelf zijn. Dit onderzoek kan daarbij helpen. Waar kan de internationale ondernemer zichzelf nog ontwikkelen of partners zoeken? Zo kan de beoogde groei nog succesvoller zijn', aldus Han de Ruiter, directeur MKB relaties ABN AMRO.

ABN AMRO heeft in samenwerking met TNS NIPO onderzocht welke persoonlijke en zakelijke criteria van belang zijn om succesvol internationaal te groeien. Op basis van dit onderzoek introduceert ABN AMRO het Groeiquotiënt (GQ). Het Groeiquotiënt is een indicator voor potentiële succesvolle groei, zakelijk én persoonlijk, als gevolg van internationaal ondernemen. Het Groeiquotiënt is vergelijkbaar met het bekende IQ, dat aangeeft hoe iemand scoort op een intelligentietest. Voor het GQ geldt; hoe hoger de score, hoe groter de groei die een ondernemer kan doormaken door internationaal zakendoen.

GQ naar regio
Tussen de regio's waarin ondernemers gevestigd zijn, bestaan geen significante verschillen. De hoogste GQ-score wordt behaald in de drie grote steden (Amsterdam, Rotterdam en Utrecht). In de Regio Noord is lager gescoord, wat voornamelijk komt door een lagere score op innovatief vermogen en prestatiebeloning, aldus het onderzoek.

GQ naar bedrijfstak
Van alle bedrijfstakken scoort de zakelijke dienstverlening het hoogste GQ. Dit komt onder andere doordat ondernemers in de zakelijke dienstverlening een hogere prestatiedrang hebben, innovatiever zijn en meer over zichzelf leren door hun ervaring met andere culturen dan ondernemers uit andere sectoren. Ondernemers in de groothandel scoren daarna het hoogste GQ, gevolgd door ondernemers in de transportsector.

GQ naar geslacht
Gemiddeld genomen is er geen verschil tussen het GQ van mannen en vrouwen. Echter, de hoogste GQ's komen vrijwel alleen maar bij mannelijke ondernemers voor. Wat de score op de zakelijke criteria betreft (zoals de houding van het management en kwaliteit van de medewerkers) is er nauwelijks verschil waar te nemen. De verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke ondernemers zijn vooral persoonlijk van aard. Mannelijke ondernemers zijn gemiddeld genomen innovatiever, creatiever, ambitieuzer en hebben een grotere internationale oriëntatie dan hun vrouwelijke tegenpool.

Persvragen: 020 ­ 6288900