AutoRai

2-11-2004

Sidebags in nieuwe Mercedes A-Klasse bieden dubbele bescherming

Het gepatenteerde sandwich-concept van de Mercedes-Benz A-Klasse biedt optimaal bescherming aan de inzittenden in het geval van een aanrijding, omdat zij zon 20 centimeter hoger zitten dan in een normale sedan.

Aanrijdingen van opzij worden opgevangen op de plek waar de auto het stevigst is: op de dorpels, die bestaan uit profielen van uitermate stevig plaatstaal. Bovendien zijn bij aanrijdingen van opzij hoofd en borst van de inzittenden nu nog beter beschermd dankzij de nieuw ontwikkelde sidebags (zij airbags), die standaard worden geleverd op de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse.

Bij het voorgaande model waren de sidebags bevestigd in de deurpanelen. In het geval van een aanrijding werden zij alleen op borsthoogte opgeblazen tussen de inzittenden en het portier. Voor de nieuwe A-Klasse hebben de technici van Mercedes-Benz head-/thorax sidebags ontwikkeld, die zowel de borst als het hoofd beschermen en daardoor dubbel zoveel bescherming bieden als de tot dusver gebruikte sidebags.

De head-/thorax sidebags voor de voorinzittenden zijn geïntegreerd in de rugleuningen van de voorstoelen. Bij een aanrijding van opzij worden ze binnen enkele milliseconden opgeblazen. In opgeblazen toestand reiken deze sidebags hoger dan de airbags in het voorgaande model. Zo verminderen ze aanvullend het risico dat het hoofd tegen de ruiten slaat of dat objecten als gevolg van de aanrijding het interieur binnendringen. Tegelijkertijd bevindt het onderste deel van de airbag zich tussen de inzittende en het portier, waardoor de borstkas door middel van een flink oppervlak wordt beschermd.

Mercedes-Benz levert de head-/thorax sidebags voor de voorinzittenden standaard in de nieuwe A-Klasse als reactie op onderzoek, waaruit is gebleken dat aanrijdingen van opzij een steeds groter risico voor inzittenden vormen.