2-11-2004
Sidebags in nieuwe Mercedes A-Klasse bieden dubbele bescherming
Het gepatenteerde sandwich-concept van de Mercedes-Benz A-Klasse biedt
optimaal bescherming aan de inzittenden in het geval van een
aanrijding, omdat zij zon 20 centimeter hoger zitten dan in een
normale sedan.
Aanrijdingen van opzij worden opgevangen op de plek waar de auto het
stevigst is: op de dorpels, die bestaan uit profielen van uitermate
stevig plaatstaal. Bovendien zijn bij aanrijdingen van opzij hoofd en
borst van de inzittenden nu nog beter beschermd dankzij de nieuw
ontwikkelde sidebags (zij airbags), die standaard worden geleverd op
de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse.
Bij het voorgaande model waren de sidebags bevestigd in de
deurpanelen. In het geval van een aanrijding werden zij alleen op
borsthoogte opgeblazen tussen de inzittenden en het portier. Voor de
nieuwe A-Klasse hebben de technici van Mercedes-Benz head-/thorax
sidebags ontwikkeld, die zowel de borst als het hoofd beschermen en
daardoor dubbel zoveel bescherming bieden als de tot dusver gebruikte
sidebags.
De head-/thorax sidebags voor de voorinzittenden zijn geïntegreerd in
de rugleuningen van de voorstoelen. Bij een aanrijding van opzij
worden ze binnen enkele milliseconden opgeblazen. In opgeblazen
toestand reiken deze sidebags hoger dan de airbags in het voorgaande
model. Zo verminderen ze aanvullend het risico dat het hoofd tegen de
ruiten slaat of dat objecten als gevolg van de aanrijding het
interieur binnendringen. Tegelijkertijd bevindt het onderste deel van
de airbag zich tussen de inzittende en het portier, waardoor de
borstkas door middel van een flink oppervlak wordt beschermd.
Mercedes-Benz levert de head-/thorax sidebags voor de voorinzittenden
standaard in de nieuwe A-Klasse als reactie op onderzoek, waaruit is
gebleken dat aanrijdingen van opzij een steeds groter risico voor
inzittenden vormen.
AutoRai