2-11-2004
Nieuwe Hummer H3
Met de H3 lanceert Hummer een SUV model dat op maat gesneden is voor
de meest veeleisende Europese autorijders en vanzelfsprekend ook over
de uitstekende terreincapaciteiten beschikt die het Amerikaanse merk
over de hele wereld befaamd hebben gemaakt.
Zoals zijn typenaam al aangeeft, is de compleet nieuwe H3 het derde
model in de Hummer serie. Hij betreedt een voor het jonge Amerikaanse
prestigemerk compleet nieuw terrein. Waar de legendarische H1 en H2
toonaangevend zijn in het full-size segment mikt de H3 op een
vergelijkbare rol in het zeker binnen Europa zeer belangrijke luxe SUV
segment.
Met zijn krachtige uitstraling is de H3 meteen herkenbaar als Hummer.
Ook de karakteristieke zeven sleuven in de grille, de ronde koplampen
in een vierkante behuizing en de verticale positie van de ramen dragen
daar nadrukkelijk aan bij. De Hummer H3 meet om precies te zijn 474
centimeter, bij een breedte en hoogte van 189 centimeter. Dat is 43
centimeter korter, ruim 15 centimeter smaller en bijna 17 centimeter
lager dan de Hummer H2. Dat neemt niet weg dat de nieuwe H3 een zeer
ruime, luxueuze en vooral ook bijzonder veelzijdige sport utility
vehicle is. Zijn lange wielbasis van 284 centimeter heeft niet alleen
voordelen voor de interieurruimte, maar zorgt samen met de grote
spoorbreedte en banden (265/75-series om 16 inch wielen) letterlijk en
figuurlijk voor een stabiele basis.
Vanzelfsprekend is ook de grondspeling afgestemd op veeleisend
terreingebruik. Met een combinatie van een onafhankelijke
voorwielophanging met dubbele triangels en torsievering en moderne
achterwielophanging met het zogenaamde Hotchkiss ontwerp (meervoudige
bladveren en een torsiestabilisator) biedt de Hummer H3 zowel op de
grote weg als in het terrein voortreffelijke rijeigenschappen. Wie
extreme plannen heeft, kan overigens ook kiezen voor een optioneel
Off-Road Adventure pakket dat de H3 nog grotere terreinmogelijkheden
geeft.
Ook in normale uitvoering blijft er op dat gebied nauwelijks iets te
wensen over. De H3 kan bijvoorbeeld tegen een richel of rotsblok van
40 centimeter hoog opklimmen, mag 40 graden overhellen en heeft geen
enkel probleem met een riviertje van ruim 60 centimeter diep. Daarbij
verricht de elektronisch geregelde vierwielaandrijving met een hoge-
en lage gearing (Borg-Warner) goede diensten. Het systeem wordt
aangevuld met een inschakelbare blokkering van het differentieel
achter, tractiecontrole, beschermplaten onder de voertuigbodem en GM
StabiliTrak stabiliteitsregeling.
Onder de motorkap is een aangepaste versie van de lichtmetalen Vortec
3500 krachtbron te vinden. Hij is uitgerust met variabele
klepbediening, vier kleppen per cilinder en twee bovenliggende
nokkenassen. De vijfcilinder lijnmotor levert 220 pk en minstens even
belangrijk - een trekkracht van 305 Nm. Naast de enorme souplesse valt
ook de totale rust van de krachtbron op. De toch al verfijnde loop van
de vijfcilinder wordt nog verder verbeterd met dempende balansassen.
Overigens kan de H3 koper kiezen uit handmatig geschakelde
vijfversnellingsbak en een vierversnellingsautomaat.
De Hummer H3 viert zijn Europese debuut tijdens de komende Autosalon
van Genève in maart 2005 en de levering zal in Europa naar verwachting
rond juli beginnen. In Nederland zal een compleet uitgevoerde Hummer
H3 rond de 70.000 Euro gaan kosten.
AutoRai