AutoRai

2-11-2004

Nieuwe Hummer H3

Met de H3 lanceert Hummer een SUV model dat op maat gesneden is voor de meest veeleisende Europese autorijders en vanzelfsprekend ook over de uitstekende terreincapaciteiten beschikt die het Amerikaanse merk over de hele wereld befaamd hebben gemaakt.

Zoals zijn typenaam al aangeeft, is de compleet nieuwe H3 het derde model in de Hummer serie. Hij betreedt een voor het jonge Amerikaanse prestigemerk compleet nieuw terrein. Waar de legendarische H1 en H2 toonaangevend zijn in het full-size segment mikt de H3 op een vergelijkbare rol in het zeker binnen Europa zeer belangrijke luxe SUV segment.

Met zijn krachtige uitstraling is de H3 meteen herkenbaar als Hummer. Ook de karakteristieke zeven sleuven in de grille, de ronde koplampen in een vierkante behuizing en de verticale positie van de ramen dragen daar nadrukkelijk aan bij. De Hummer H3 meet om precies te zijn 474 centimeter, bij een breedte en hoogte van 189 centimeter. Dat is 43 centimeter korter, ruim 15 centimeter smaller en bijna 17 centimeter lager dan de Hummer H2. Dat neemt niet weg dat de nieuwe H3 een zeer ruime, luxueuze en vooral ook bijzonder veelzijdige sport utility vehicle is. Zijn lange wielbasis van 284 centimeter heeft niet alleen voordelen voor de interieurruimte, maar zorgt samen met de grote spoorbreedte en banden (265/75-series om 16 inch wielen) letterlijk en figuurlijk voor een stabiele basis.

Vanzelfsprekend is ook de grondspeling afgestemd op veeleisend terreingebruik. Met een combinatie van een onafhankelijke voorwielophanging met dubbele triangels en torsievering en moderne achterwielophanging met het zogenaamde Hotchkiss ontwerp (meervoudige bladveren en een torsiestabilisator) biedt de Hummer H3 zowel op de grote weg als in het terrein voortreffelijke rijeigenschappen. Wie extreme plannen heeft, kan overigens ook kiezen voor een optioneel Off-Road Adventure pakket dat de H3 nog grotere terreinmogelijkheden geeft.

Ook in normale uitvoering blijft er op dat gebied nauwelijks iets te wensen over. De H3 kan bijvoorbeeld tegen een richel of rotsblok van 40 centimeter hoog opklimmen, mag 40 graden overhellen en heeft geen enkel probleem met een riviertje van ruim 60 centimeter diep. Daarbij verricht de elektronisch geregelde vierwielaandrijving met een hoge- en lage gearing (Borg-Warner) goede diensten. Het systeem wordt aangevuld met een inschakelbare blokkering van het differentieel achter, tractiecontrole, beschermplaten onder de voertuigbodem en GM StabiliTrak stabiliteitsregeling.

Onder de motorkap is een aangepaste versie van de lichtmetalen Vortec 3500 krachtbron te vinden. Hij is uitgerust met variabele klepbediening, vier kleppen per cilinder en twee bovenliggende nokkenassen. De vijfcilinder lijnmotor levert 220 pk en minstens even belangrijk - een trekkracht van 305 Nm. Naast de enorme souplesse valt ook de totale rust van de krachtbron op. De toch al verfijnde loop van de vijfcilinder wordt nog verder verbeterd met dempende balansassen. Overigens kan de H3 koper kiezen uit handmatig geschakelde vijfversnellingsbak en een vierversnellingsautomaat.

De Hummer H3 viert zijn Europese debuut tijdens de komende Autosalon van Genève in maart 2005 en de levering zal in Europa naar verwachting rond juli beginnen. In Nederland zal een compleet uitgevoerde Hummer H3 rond de 70.000 Euro gaan kosten.