2-11-2004
Altijd op pole-position: SEAT Ibiza Cupra 1.8 20VT
Hij is er: de SEAT Ibiza Cupra met de 180 pk sterke benzinemotor. Deze
nieuwe variant biedt ongekende prestaties en een al even spannend
uiterlijk.
De SEAT Ibiza Cupra 1.8 20VT komt naast de Ibiza Cupra D in het
programma en is vanaf nu te bestellen. De prijs van deze topsporter is
vastgesteld op Euro 26.495 (inclusief BTW/BPM).
Het uitgesproken sportieve karakter van de nieuwe Ibiza Cupra begint
onder de motorkapmetde1.8-literviercilinderturbomotormetvijf
kleppen per cilinder. Deze 1.8 20VT levert een topvermogen van 180 pk
(132 kW) en een koppel van 245 Nm (beschikbaar van 1.500 tpm - 4.000
tpm). Daarmee is hij goed voor indrukwekkende prestaties: de sprint
van 0-100 km/h duurt maar 7,3 seconden en de topsnelheid bedraagt
(daar waar het kan en mag) 229 km/h. Hiermee plaatst de Ibiza Cupra
zich gelijk in de top van zijn segment. Ondanks de hoge prestaties
bedraagt het gemiddelde verbruik van de Ibiza Cupra, die standaard van
een vijfversnellingsbak is voorzien, slechts 7,9 l/100km.
Scherper, directer
Het onderstel van de Ibiza Cupra is volledig in lijn met het hoge
prestatieniveau. De basis wordt uiteraard gevormd door het Agile
Chassis met Dynamic Steering Response (DSR) waaraan alle Ibizas hun
sportieve weggedrag danken, maar SEAT Sport heeft voor de
(veeleisende) Cupra-rijders een nog sportievere afstemming ontwikkeld.
Daarvoor hebben de ingenieurs zich laten leiden door hun uitgebreide
ervaring op race- en rallygebied. Door de stuggere schokdempers, de
torsiestabilisatoren met 20 mm doorsnede en andere aanpassingen
reageert de Cupra nog scherper en directer op alle commandos van de
bestuurder. Wat de remmen betreft: die zijn ook ontwikkeld op basis
van race-ervaring: de grote schijven voor (geventileerd) en achter
zijn duidelijk zichtbaar achter de lichtmetalen wielen.
In één oogopslag
Het is traditie bij SEAT dat Cupra-uitvoeringen in een oogopslag
herkenbaar zijn en dat geldt dus ook voor deze Ibiza. Van voren valt
hij op door de grote luchtinlaten, het profiel wordt in belangrijke
mate bepaald door grote 17-inch lichtmetalen velgen in titaniumkleur
en van achteren valt de nieuw ontworpen bumper op; deze herbergt het
ovalen uiteinde van de sportuitlaat.
Ook het interieur is in alle opzichten sportief. Alle
bekledingsmaterialen zijn zwart; de wijzerplaten van het uitgebreide
instrumentarium zijn wit en de stiknaden van stuur,
versnellingspookhoes en handrem zijn rood. Het ergonomisch
verantwoorde, driespaaks sportstuur is speciaal voor de Ibiza Cupra
ontworpen en daarin is een directe verwijzing naar de racerij
opgenomen: het rode leren stripje op twaalf uur helpt de bestuurder de
oriëntatie te behouden zelfs bij het snelle bochtenwerk waarvoor deze
Ibiza zich leent.
Compleet
De SEAT Ibiza Cupra 1.8 20VT heeft dezelfde complete
standaarduitrusting als de Cupra D en net als bij dat model is een
breed scala aan opties leverbaar. Omdat de Ibiza Cupra zich perfect
leent voor een individuele invulling van de uitvoering, zijn er
stylingkits, extra krachtige audio-installaties en voor de echte
liefhebber zelfs tuningsets beschikbaar.
Martorell
De SEAT Ibiza Cupra 1.8 20VT wordt net als de andere Cupra-modellen
gebouwd bij SEAT Sport in Martorell, Spanje. Overigens worden vanaf
juni 2005 alle Ibizas weer in Martorell gemaakt. De afgelopen twee
jaar werd de Ibiza ook in de Volkswagen-fabriek in Bratislava
(Slowakije) geproduceerd, maar mede dankzij een nieuwe collectieve
arbeidsovereenkomst, is de flexibiliteit en productiviteit in
Martorell zodanig toegenomen dat de productie van de Ibiza weer
volledig in Spanje kan plaatsvinden.
AutoRai