AutoRai

2-11-2004

Altijd op pole-position: SEAT Ibiza Cupra 1.8 20VT

Hij is er: de SEAT Ibiza Cupra met de 180 pk sterke benzinemotor. Deze nieuwe variant biedt ongekende prestaties en een al even spannend uiterlijk.

De SEAT Ibiza Cupra 1.8 20VT komt naast de Ibiza Cupra D in het programma en is vanaf nu te bestellen. De prijs van deze topsporter is vastgesteld op Euro 26.495 (inclusief BTW/BPM).

Het uitgesproken sportieve karakter van de nieuwe Ibiza Cupra begint onder de motorkapmetde1.8-literviercilinderturbomotormetvijf kleppen per cilinder. Deze 1.8 20VT levert een topvermogen van 180 pk (132 kW) en een koppel van 245 Nm (beschikbaar van 1.500 tpm - 4.000 tpm). Daarmee is hij goed voor indrukwekkende prestaties: de sprint van 0-100 km/h duurt maar 7,3 seconden en de topsnelheid bedraagt (daar waar het kan en mag) 229 km/h. Hiermee plaatst de Ibiza Cupra zich gelijk in de top van zijn segment. Ondanks de hoge prestaties bedraagt het gemiddelde verbruik van de Ibiza Cupra, die standaard van een vijfversnellingsbak is voorzien, slechts 7,9 l/100km.

Scherper, directer
Het onderstel van de Ibiza Cupra is volledig in lijn met het hoge prestatieniveau. De basis wordt uiteraard gevormd door het Agile Chassis met Dynamic Steering Response (DSR) waaraan alle Ibizas hun sportieve weggedrag danken, maar SEAT Sport heeft voor de (veeleisende) Cupra-rijders een nog sportievere afstemming ontwikkeld. Daarvoor hebben de ingenieurs zich laten leiden door hun uitgebreide ervaring op race- en rallygebied. Door de stuggere schokdempers, de torsiestabilisatoren met 20 mm doorsnede en andere aanpassingen reageert de Cupra nog scherper en directer op alle commandos van de bestuurder. Wat de remmen betreft: die zijn ook ontwikkeld op basis van race-ervaring: de grote schijven voor (geventileerd) en achter zijn duidelijk zichtbaar achter de lichtmetalen wielen.

In één oogopslag
Het is traditie bij SEAT dat Cupra-uitvoeringen in een oogopslag herkenbaar zijn en dat geldt dus ook voor deze Ibiza. Van voren valt hij op door de grote luchtinlaten, het profiel wordt in belangrijke mate bepaald door grote 17-inch lichtmetalen velgen in titaniumkleur en van achteren valt de nieuw ontworpen bumper op; deze herbergt het ovalen uiteinde van de sportuitlaat.
Ook het interieur is in alle opzichten sportief. Alle bekledingsmaterialen zijn zwart; de wijzerplaten van het uitgebreide instrumentarium zijn wit en de stiknaden van stuur, versnellingspookhoes en handrem zijn rood. Het ergonomisch verantwoorde, driespaaks sportstuur is speciaal voor de Ibiza Cupra ontworpen en daarin is een directe verwijzing naar de racerij opgenomen: het rode leren stripje op twaalf uur helpt de bestuurder de oriëntatie te behouden zelfs bij het snelle bochtenwerk waarvoor deze Ibiza zich leent.

Compleet
De SEAT Ibiza Cupra 1.8 20VT heeft dezelfde complete standaarduitrusting als de Cupra D en net als bij dat model is een breed scala aan opties leverbaar. Omdat de Ibiza Cupra zich perfect leent voor een individuele invulling van de uitvoering, zijn er stylingkits, extra krachtige audio-installaties en voor de echte liefhebber zelfs tuningsets beschikbaar.

Martorell
De SEAT Ibiza Cupra 1.8 20VT wordt net als de andere Cupra-modellen gebouwd bij SEAT Sport in Martorell, Spanje. Overigens worden vanaf juni 2005 alle Ibizas weer in Martorell gemaakt. De afgelopen twee jaar werd de Ibiza ook in de Volkswagen-fabriek in Bratislava (Slowakije) geproduceerd, maar mede dankzij een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst, is de flexibiliteit en productiviteit in Martorell zodanig toegenomen dat de productie van de Ibiza weer volledig in Spanje kan plaatsvinden.